۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کشت هندوانه در ایران محدود می‌شود
معاون برنامه ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی:

کشت هندوانه در ایران محدود می‌شود

قربانی، معاون برنامه ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از برنامه ریزی برای محدودسازی کشت هندوانه در ایران خبر داد.

به گزارش بازار، محمد قربانی کاهش کشت محصولات آب بر را از جمله سیاست‌های جدید در عرصه کشاورزی متناسب با تغییرات اقلیمی خواند و تصریح کرد: کاهش کشت هندوانه به عنوان یکی از محصولات آب بر در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به تغییرات متناوب اقلیمی در سراسر جهان و بروز خشکسالی‌های پی در پی در بسیاری از مناطق، بر لزوم اتخاذ رویکردهای جدید در عرصه کشاورزی متناسب با تغییرات اقلیمی تاکید کرد و افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و اتفاقاتی که در کشورمان رقم خورده است، محدود سازی کشت محصولات آب بر در دستورکار قرار گرفته و علاوه بر این، سعی می‌شود با روش‌هایی از جمله افزایش عوارض، صادرات این گونه محصولات غیر اقتصادی شود.

قربانی تصریح کرد: هندوانه یکی از محصولاتی است که محدود سازی سطح زیر کشت آن، تا حد تامین نیاز داخلی در دستور کار قرار دارد.

معاون وزارت جهاد کشاورزی افزود: با کاهش سطح زیر کشت هندوانه، زمین‌های مازاد به سمت تولید نهاده‌های دام و طیور و یا دانه‌های روغنی هدایت می‌شوند.

در سال‌های اخیر و با آشکارتر شدن آسیب‌های کم آبی، موضوع صادرات هندوانه با عنوان "آب مجازی" چالش برانگیز شده و درحالی که برخی از کارشناسان حوزه کشاورزی و مدیریت منابع آبی، هندوانه را کم آب بر و مقرون به صرفه‌تر از غلاتی مانند گندم و جو می‌دانند، عده‌ای نیز اصرار دارند این محصول جالیزی آب بر است و مناسب کشت در مناطق کم آب نیست.

در روزهای گذشته نیز، برخی از کاربران فضای مجازی با انتشار تصاویری از صادرات ۷۰۰ کانتینر هندوانه به ترکیه خبر داده و نسبت به آن انتقاد کردند.
این درحالی است که سال گذشته، انتشار تصاویری از چرای دام‌ها در جالیزها و استفاده از هندوانه به عنوان خوراک گوسفندان به دلیل بی مشتری ماندن این محصول، باعث انتقاد کاربران فضای مجازی شده بود.

کد خبر: ۱۵۴٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha