گره‌های اقتصادی جز با توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی گشوده نمی‌شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

گره‌های اقتصادی جز با توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی گشوده نمی‌شود

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه گره‌های اقتصادی با تمرکز بر توانمندی همه ارکان به‌خصوص بخش خصوصی باز می‌شود، گفت: در گفتار، همیشه بر لزوم توجه به بخش خصوصی تأکید می‌شود؛ اما در عمل، اینگونه نیست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: باور داریم که گره‌های اقتصادی جز با توجه به ظرفیت همه ارکان درگیر در این بخش گشوده نمی‌شود و هر بار بخش خصوصی از عرصه تصمیم‌سازی و اقدام کنار گذاشته‌شده، خسارتی رقم خورده است؛ اما متأسفانه آنچه در گفتار پیرامون لزوم توجه به بخش خصوصی بیان می‌شود، در عمل اتفاق نمی‌افتد.

غلامحسین شافعی در اولین جلسه شورای روسای کمیسیون‌های تخصصی و شورای راهبری و نظارت کمیسیون‌های اتاق مشهد، افزود: برخلاف آنچه امروز در ظاهر و حرف، پیرامون حمایت از بخش خصوصی بیان می‌شود، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که رابطه مراکز تصمیم سازی با فعالان این بخش تقویت نشده و تأکیداتی که بر زبان مسئولان جاری می‌شود، مصداقی از اقدام و عمل ندارد. اثرات این بحث نیز درگذر زمان، خروج سرمایه از ایران و افت سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهد بود.

او تأکید کرد: فقدان نگاه کارشناسی که گاها از عدم اهلیت حرفه‌ای بعضی تصمیم سازان نشأت می‌گیرد، چرخه باطل آزمون‌وخطا را در عرصه اقتصاد تداوم می‌بخشد.

شافعی با اشاره به کنار گذاشته شدن بخش خصوصی از واردات بعضی کالاهای اساسی و نهاده‌ها هم‌زمان با اقدامات دولت در راستای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تصریح کرد: حذف بخش خصوصی و ایجاد انحصار واردات، بازار رقابتی را تضعیف می‌کند و تبعات آن را مصرف‌کننده کالا متحمل می‌شود. البته با رایزنی‌ها و پیگیری‌های اتاق، امیدواریم شاهد بازنگری در این حوزه طی روزهای آینده باشیم و بازگشت بخش خصوصی به چرخه واردات کالاهای اساسی رقم بخورد.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش به دیدار اخیر خود با رئیس قوه قضائیه و دستاوردهای این نشست اشاره کرد و گفت: خوشبختانه آقای اژه‌ای، ریاست این قوه شناخت کافی نسبت به بخش خصوصی و مسائل اقتصادی کشور دارند و به اتکای همین شناخت نیز پیگیری‌های ارزشمندی از سوی دستگاه قضایی در راستای کمک به بخش تولید و اقتصاد، انجام‌گرفته است که جای تقدیر دارد.

شافعی از برنامه‌ریزی برای تداوم این تعاملات با قوه قضائیه و همچنین پیگیری برای برگزاری نشست‌های مشترک با مسئولان این نهاد خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این اقدامات به گشودن گره‌ها و اخذ حمایت‌های بیشتر از تولید و صنعت کشور، منجر شود.

تأکید بر سنجش میزان بهره‌وری شرکت‌های دانش‌بنیان
رئیس اتاق ایران در ادامه با اشاره به اهمیت حمایت از تولیدات فناورانه و صنایع دانش‌بنیان، متذکر شد: بقای ما در بازارهای جهانی درگرو توجه به تولیدات با فناوری و بهره‌وری بالا است و این موضوع، اهمیت این حمایت را دوچندان می‌کند. بااین‌وجود، هر اقدامی در این راستا، الزاماتی دارد.

او ادامه داد: ما در اتاق ایران با اذعان به‌ضرورت اصلاح در مدیریت اقتصادی کشور، به متولیان امر توصیه نمودیم تا از رویه‌های شعارگونه و تکیه‌بر شاخص‌های تشریفاتی و تبلیغاتی که فقط کمیت را در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، مدنظر دارد پرهیز نمایند و به سراغ معیارهایی بروند که بهره‌وری واقعی و کارآمدی مؤثر این واحدها را برای اقتصاد کشور با توسعه صادرات فناورانه و تولید مبتنی بر دانش، نشان می‌دهند.

او تأکید کرد: تنها در این صورت است که می‌توان از کار آیی حمایت‌ها و اعتبارات تخصیص‌یافته به این بخش برای آینده کشور، اطمینان حاصل کرد.

ضرورت تمرکز کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌ها، بر حل مسائل دارای اولویت
شافعی در بخش دیگری از این جلسه با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد در دوره نهم، عنوان کرد: این ساختارها، بازوی تخصصی- مشورتی اتاق‌های بازرگانی هستند و باید در آن‌ها مسائل شاخص بخش خصوصی، با تعیین اولویت بررسی شود و پیشنهادهای تخصصی با رویکرد چاره‌جویی از این چالش‌ها، احصاء شود.

رئیس اتاق مشهد، خواستار مستندسازی و انتقال اقدامات صورت گرفته در کمیسیون‌های تخصصی شد و تأکید کرد: هر کمیسیون باید با ساختار همگن خود در اتاق ایران در تعامل باشد و از ظرفیت‌های موجود اعم از دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان برای انتقال مشکلات و پیگیری و ثمر یابی آن، بهره بگیرد. توأمان کمیسیون‌های تخصصی باید در پیوند با رسانه‌ها قرار بگیرند تا مسیر طرح مشکلات و مطالبه گری بخش خصوصی نیز فراهم شود.

وی یادآور شد: انتظار بخش خصوصی از این اتاق، تأثیرگذاری بیشتر و مؤثرتر در عرصه اقتصاد کشور و پیگیری برای حذف موانع موجود در فضای کسب‌وکار کشور است، ولو آنکه تعامل نهادهای متولی و توجه به ظرفیت بخش خصوصی حتی کمتر از این باشد اما نباید ناامید و متوقف شد. باور داریم که تنها از مسیر مطالبه گری مستمر و مکرر است که می‌تواند «تغییر» را رقم زد و «تحول» را محقق ساخت.

یادی از یک میراث ماندگار
شافعی در بخش پایانی سخنانش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره «عثمان محمد پرست»، استاد موسیقی مقامی خراسان که در زمره همراهان نیک‌اندیش جامعه یاوری خراسان بود، خاطرنشان کرد: وی یکی از مفاخر و نام‌های بزرگ هنر این آب‌وخاک است. بزرگ‌ترین شاخصه وی این بود که هنرش را به سیم و زر نفروخت و آن را درراه خدمت به عامه جامعه به کاربرد. میراث مرحوم محمد پرست، به‌واسطه همین تلاش مجدانه‌اش در مسیر تعالی هنر و کمک به توسعه دانش از مسیر مدرسه‌سازی و فعالیت‌های خیرانه، ماندگار شد.

کد خبر: ۱۵۳٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha