۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
درگیری دنیا با بحران های مختلف وضعیت اقتصاد را شکننده کرده است
بازار گزارش می دهد؛

درگیری دنیا با بحران های مختلف وضعیت اقتصاد را شکننده کرده است

اقتصاد دنیا در شرایط نابسامان و آسیب دیده ای قرار دارد. وارن بافت بر این باور است رکود تورمی بزرگترین مشکلی خواهد بود که امسال دنیا درگیر خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد دنیا در وضعیت نابسامانی قرار دارد و هر روز خبری از تضعیف زیر ساختهای مالی و اقتصادی در بخشی از دنیا به گوش می رسد. از افت شاخص های مالی گرفته تا افت نرخ رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه و کاهش سرمایه گذاری دولتها در پروژه های زیر ساختی.

از یک طرف جنگ و تبعات اقتصادی و انسانی ناشی از آن وجود دارد، جنگی که هیچکس پایانی برای آن متصور نیست و نمی داند چه زمانی باید انتظار پایان این روزها را داشته باشد. از طرف دیگر همه گیری کرونا و چالشهای انسانی و اقتصادی ناشی از ان جهان را درگیر کرده است، افزایش بدهی های دولتی و تزریق های چند صد میلیارد دلاری دولتها به اقتصاد برای حمایت از مردم در روزهای درگیری با ویروس کرونا باعث شد تا تورمی فزایند اقتصاد امروز دنیا را درگیر کند.

اما این بحران ها زمانی تشدید شد که دولتها برای حمایت از اقتصاد داخلی به مقابله با تجارت آزاد پرداختند و مانع از صادرات آزادانه کالاهای مهم و مصرفی دنیا شدند. در این شرایط تورم و رکود اقتصادی دنیا را با معضلات زیادی روبرو کرده است و هر روز هشداری در مورد احتمال ایجاد رکود تورمی در دنیا شنیده می شود.

طبق گزارشهای موجود هم اکنون شاخص اف ای اس ایی جهانی به پایین ترین ارزش خود از سال ۲۰۰۸ تا کنون رسیده است. سرعت افت ارزش این شاخص در این روزها رکورد تازه ای را ثبت کرده است و انتظار می رود وضعیت سخت تر و بحرانی تری برای اقتصاد دنیا ایجاد کند.

وارن بافت سرمایه گذار بزرگ دنیا در پاسخ به این سوال که شرایط کنونی اقتصاد دنیا را چگونه ارزیابی می کنید گفت: «دنیای امروز فاصله زیادی با تجربه رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ ندارد. اما باید در نظر داشت در صورت ورود اقتصاد به رکود در سال ۲۰۲۲، روزهای سخت تری نسبت به سال ۲۰۰۸ را تجربه خواهیم کرد زیرا هم اکنون ما با تورم هم دست و پنجه نرم می کنیم که معضلی بسیار جدی است. در سال جاری ما شاهد رکود تورمی خواهیم بود، رکود تورمی می تواند باعث افزایش شدید نرخ فقر و بیکاری و تضعیف زیر ساختهای اقتصادی در کشورها شود و مشکلات مالی زیادی را برای جهان به همراه بیاورد.»

استراتژیست ارشد مرکز مطالعاتی پاریس هم بر این باور است که یکی از مشکلات بزرگی که این روزها دنیا را درگیر کرده است افزایش نرخ بهره بانکی در وضعیت بحرانی اقتصادی و مالی است. ریسک رکود اقتصادی بسیار جدی است، اقتصاد دنیا در حال انقباض است، بازارها با افت ارزش روبرو شده اند و جهان روزهای سختی را تجربه می کند. باید در نظر داشت که این شرایط اقتصادی می تواند تبعات منفی دراز مدتی روی اقتصاد دنیا بر جای بگذارد.»

افزایش نرخ بهره بانکی به دلیل تشدید تورم در دنیا به خصوص کشورهای صنعتی ایجادشد و کشورهای در حال توسعه هم برای همسو شدن با این سیاست و کاهش اثر پذیری از تبعات اجرای این سیاست در کشورهای صنعتی اقدام به افزایش نرخ بهره کردند.

افزایش نرخ بهره باعث می شود تا سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه کاهش یابد زیرا بازدهی سرمایه گذاری در این کشورها کاهش خواهد یافت. این مساله در شرایطی که دولتها به دلیل افزایش قیمت کالاهای اساسی میزان، اجرای بسیاری از پروژه های زیر ساختی را به تعویق انداخته اند مساله ای بسیار جدی است و می تواند موج بزرگی از بیکاری و بحران مالی را برای مردم به همراه بیاورد.

کد خبر: ۱۵۳٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha