۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
۶۰۲ هزار تن کالا از گمرکات سیستان و بلوچستان صادر شده است

۶۰۲ هزار تن کالا از گمرکات سیستان و بلوچستان صادر شده است

زاهدان- ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ارزش کل کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات این استان ۱۸۲ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۹۱۷ دلار و از نظر وزنی ۶۰۲ هزارو ۳۱۲ تن بوده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی گمرک زاهدان، محمدعلی خاشی اظهارداشت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۱۲ درصد کاهش و از نظر وزن ۲ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: صادرات قطعی از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و منطقه آزاد، بازارچه پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان بوده است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون هزارو ۲۲۳ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۳۶ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۳۵۲ دلار به وزن بیش‌ از ۲۸۵ هزارو ۳۲۵ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۳۴ درصد، از نظر وزن ۱۶۹ درصد و از نظر ارزش ۸۴ درصد افزایش را نشان می‌ دهد.

وی بیان کرد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات سیستان و بلوچستان در این مدت سیمان، کلینکر، خرما، گاز، تره بار، سم کشاورزی، گوجه فرنگی، پودر رختشویی، سیب درختی و سایر محصولات کشاورزی و مواد خوراکی مجاز بوده که به کشورهای پاکستان، افغانستان، هند، عراق و امارات صادر شده‌ است.

خاشی با اشاره به صادرات کالاهای اظهارشده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرکات این استان در بازارچه‌ های مرزی گفت: تعداد اظهارنامه ارائه شده چهار هزار و ۷۴۱ فقره به ارزش ۱۴۶ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۵۶۵ دلار به وزن بیش‌ از ۳۱۶ هزارو ۹۸۷ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۳۹ درصد، از نظر ارزش ۲۲ درصد و از نظر وزن ۳۴ درصد کاهش را نشان می‌ دهد.

وی ادامه داد: عمده اقلام خروجی این صادرات شامل گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، آهن و فولاد، مواد غذایی مجاز و تره بار بوده است.

مدیرکل گمرک زاهدان به واردات قطعی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال تعداد ۵۵۶ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۲۱۲ میلیون و ۳۶ هزارو ۸۳۰ دلار به وزن ۳۰۰ هزار و ۷۶۱ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۳۶ درصد، از نظر ارزش ۶۹ درصد و از نظر وزن ۷۲ درصد افزایش را نشان می‌ دهد.

وی اظهارداشت: عمده اقلام وارداتی سیستان و بلوچستان شامل گندم، برنج، کنجد، سیب زمینی، دام زنده، پارچه، چای، لوازم یدکی، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین و برخی اقلام مجاز بوده که از کشورهای روسیه، پاکستان، افغانستان، هند، امارات متحده عربی و چین وارد شده است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان با اشاره به خدمات مسافری از طریق گمرگ خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۳ هزارو ۲۹۳ نفر مسافر ورودی و ۳۴ هزار و ۴۰۰ نفر مسافر خروجی از خدمات گمرکی و تشریفات مسافری بهره‌مند شدند که مسافران ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴۷ درصد و خروجی ۳۱۷ درصد افزایش داشته که این افراد از سالن‌ های مسافری گمرک در مرزهای مجاز استان تردد کرده‌ اند.

وی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون چهار هزارو ۸۳۵ کامیون و ۲۸۶ واگن به وزن ۱۴۵ هزارو ۳۷۷ تن شامل لوازم یدکی مستعمل خودرو، ماش، سنگ لاجورد، مغز بادام، گاز، سیب درختی، لاستیک، سیب زمینی، برنج خوراکی، گاز مایع و گوگرد از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و چابهار به کشورهای پاکستان، افغانستان، چین، آذربایجان و عراق ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن پنج درصد کاهش داشته است.

کد خبر: ۱۵۳٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha