۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
لزوم سازگاری کشاورزی با تغییرات اقلیمی
معاون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

لزوم سازگاری کشاورزی با تغییرات اقلیمی

قربانی، معاون وزارت جهاد کشاورزی از اتخاذ رویکردهای جدید و متناسب با تغییرات جهانی آب و هوا در کشاورزی ایران خبر داد.

به گزارش بازار، محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تغییرات متناوب اقلیمی در سراسر جهان و بروز خشکسالی‌های پی در پی در بسیاری از مناطق، بر لزوم اتخاذ رویکردهای جدید متناسب با این تغییرات در عرصه کشاورزی تاکید کرد.

قربانی در پاسخ به این سوال که ایران در تولید محصولات کشاورزی چه جایگاهی در جهان دارد، اظهار داشت:

ما حداقل در ۲۰ گونه محصولات کشاورزی، جایگاه جهانی داریم، در ۳ محصول انار، زعفران و قزل آلا در رتبه اول هستیم، در دو محصول مرغ و میگو رتبه دوم را داریم، در تولید چهار محصول گردو، خرما، عسل و پسته رتبه سوم و در بادام، هندوانه و کیوی رتبه چهارم جهان را در اختیار داریم.

معاون وزارت جهاد کشاورزی افزود: در تولید گندم در دنیا رتبه ۱۲ را داریم، در جو رتبه ۱۳، در چغندر قند رتبه ۱۱، عدس ۱۲، پیاز رتبه ۷، سیب زمینی رتبه ۱۲، سیب درختی رتبه ۷، پرتقال رتبه ۹، چای رتبه ۱۲، زیتون رتبه ۱۸، گوجه فرنگی رتبه ۷، گوشت قرمز رتبه ۱۹، گوشت مرغ رتبه ۱۰، شیر رتبه ۲۳، تخم مرغ رتبه ۱۹ و در تولید میگو هم رتبه ۱۰ جهان را در اختیار داریم.

قربانی درباره تناسب کشاورزی کشور با شرایط آب و هوایی اظهار داشت: ایران جزو کشورهایی است که تحت تاثیر تغییر اقلیم قرار دارد و به دلیل خشکسالی‌های پیاپی، تبعات آن بیشتر است. متناسب با تغییراتی که در سطح دنیا اتفاق افتاده چند رویکرد را مدنظر قرار دادیم که یکی از آن‌ها تولید بذرهایی که با شرایط آب و هوایی ما سازگاری داشته باشند.

دومین نکته‌ای که تقریبا همه کشورها به آن سمت می‌روند این است که بر اساس مزیت‌های نسبی شان تولید داشته باشند. مزیت نسبی در برخی از کشورها که فراوانی منابع، آب و زمین دارند تولید محصولاتی است که این کشورها را وارد بازارهای جهانی کند.

قربانی با اشاره به شرایط کم آبی در ایران، تصریح کرد: در این زمینه ما نیز تغییر سیاست دادیم و برخی از محصولات مان را از فضای باز به سمت فضای گلخانه‌ای می‌بریم و حمایت‌های ویژه‌ای هم صورت می‌گیرد.

وی افزود: در زمینه محدود کردن کشت محصولات آب بر نیز طرح‌هایی در دست اجراست و به عنوان مثال کشت هندوانه محدود می‌شود و کشت در زمین‌های مازاد به سمت نهاده‌های دام و طیور هدایت می‌شوند.

قربانی گفت: سیاست حمایت از تولید دانه‌های روغنی را نیز در دستور کار قرار دادیم و همچنین، یارانه افزایش بهره وری نیز پرداخت می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تغییر الگوی کشت، کشاورزی در مسیر تامین امنیت غذایی کشور به پیش برود.

کد خبر: ۱۵۳٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha