۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
نیش تهاجم روسیه بر تن صنعت غذایی جهان؛ انسداد شریانهای تجاری زنجیره تامین را مختل کرده است
افزایش قیمت موادغذایی موجب ناآرامی مدنی دراروپا میشود؟

نیش تهاجم روسیه بر تن صنعت غذایی جهان؛ انسداد شریانهای تجاری زنجیره تامین را مختل کرده است

هند صادرات گندم و برنج را ممنوع کرد

هرچند تورم قیمت مواد غذایی در غرب به دلیل محدودیت صادرات اوکراین ۱۰درصدی است اما در جاهایی که قیمتها به قیمت مواد خام مرتبط است به ۲۰۰درصد هم میرسد و خطر قحطی و ناآرامی های مدنی را تشدید می کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: اکنون، بیش از سه ماه از اولین روز تهاجم همه جانبه روسیه می گذرد و سازمان ملل هشدار داده است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان ممکن است دچار ناامنی غذایی، سوء تغذیه و گرسنگی می شوند. بر اساس این گزارش، کشورهای با واردات بالا و آنهایی که در حال حاضر برای تامین مخارج زندگی خود با مشکل مواجه هستند بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد، اما نگرانی در مورد افزایش قیمت در اقتصادهای توسعه یافته در اروپا و آمریکای شمالی نیز وجود دارد و این سوال مطرح است که آیا افزایش قیمت ناشی از ضعف در سیستم غذایی جهانی می تواند به ناآرامی های مدنی در اروپا منجر شود؟ در این راستا بسیاری از کارشناسان جهانی می گویند: جنگ در اوکراین بر عرضه جهانی غذا فشار آورده است زیرا بسیاری از مواد اولیه از این کشور اروپای شرقی صادر می شود.

در واقع بر اساس داده های منتشر شده، اوکراین یک دهم گندم جهان، یک پنجم جو و کلزا و تقریباً نیمی از دانه های آفتابگردان مصرفی جهان را صادر می کند و به این ترتیب اوکراین یکی از معدود کشورهایی است که اکثر غذاهای اصلی را که ما می خوریم رشد می دهند. لذا این سوال مطرح است که آیا این بدان معناست که سیستم غذایی جهانی ما در برابر شوک هایی مانند جنگ آسیب پذیر است؟

به گفته کارشناسان کشورهای خاورمیانه ممکن است بیشترین آسیب را ببینند زیرا «مصر و لیبی» بیش از ۴۰درصد از مواد غذایی خود را از اوکراین وارد می کنند

کدام کشورها بیشتر در معرض کمبود مواد غذایی هستند؟
از دیگر سوالات مطرح شده از سوی سازمانهای ذیربط این است که کدام کشورها بیشتر در معرض کمبود مواد غذایی هستند. در واقع بر اساس گزارشات منتشر شده تولیدکنندگان عمده مانند هند و چین غلات را برای مصرف در کشورهای پرجمعیت خود تولید می کنند. اما سایرین، مانند برزیل، استرالیا و ایالات متحده، صادرکننده خالص هستند. به طوری که پروفسور جونز، مدیر موسسه گلوبال، می‌گوید: «هر کشوری که به بازارهای جهانی متکی است، به این کشورها وابسته است و هر چیزی که در آن کشورها خلل ایجاد می‌کند مانند خشکسالی، قحطی یا جنگ، می‌تواند تأثیر زیادی بر نحوه حرکت غذا در سراسر سیستم داشته باشد».

بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سوی سازمانهای جهانی مربوطه همچون موسسه گلوبال، کشورهای خاورمیانه ممکن است بیشترین آسیب را ببینند زیرا «مصر و لیبی» بیش از ۴۰ درصد از مواد غذایی خود را از اوکراین وارد می کنند. با این حال، صادرات این کشور در غرب آفریقا نیز غالب است و نیجریه، سنگال و گینه همگی واردات بالایی دارند. به گفته کارشناسان حتی کشورهای دورتر مانند آسیای جنوب شرقی نیز می توانند نیش تهاجم روسیه را احساس کنند، به طوری که اندونزی و تایلند بیش از یک سوم کالاهای اصلی خود را از اوکراین وارد می کنند.

در واکنش به افزایش قیمت های بین المللی، هند صادرات گندم و اندونزی صادرات روغن پالم را ممنوع کرد

تأثیر جنگ بر سیستم غذایی جهانی چیست؟

بر اساس این گزارش، رویدادهای کانال سوئز در سال گذشته نشان داد که برخی از شریان‌های تجاری وجود دارند که مسدود شدن آنها می‌تواند باعث اختلال گسترده در زنجیره تامین شود. اگرچه جنگ در اوکراین در ابتدا باعث نگرانی در مورد کاشت و برداشت محصولات به دلیل دسترسی به زمین، اختلال در تامین بذر و جابجایی مردم شد، با این حال اکنون با محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه توسط روسیه، موضوع به یکی از زیرساخت های حمل و نقل تبدیل شده است. بر این اساس دیوید بیزلی، رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، از پوتین خواست اگر "دلش با بقیه جهان" است، اجازه دهد صادرات از بنادر خارج شود. در همین حال، لیتوانی، همسایه بالتیک اوکراین، اسکورت دریایی برای حامل های مواد غذایی برای کاهش بحران جهانی غذا را پیشنهاد کرده است.

نیش تهاجم روسیه بر تن صنعت غذایی جهان؛ انسداد شریانهای تجاری زنجیره تامین را مختل کرده است
سربازان اوکراینی در مزرعه آفتابگردان

در واقع به گفته کارشناسان وقتی بازار به کمبود پاسخ می دهد، قیمت ها بالا می رود. به این معنا که این امر واردات را گران‌تر می‌کند و باعث افزایش تورم و همچنین باعث ایجاد حلقه بازخوردی می‌ شود که دولت‌ ها به آن واکنش نشان می‌دهند. این اتفاق در حال حاضر در هند قابل مشاهده است و در حالی که این کشور که قبلاً قصد داشت تجارت بین المللی گندم خود را افزایش دهد، اکنون صادرات را ممنوع کرده است. از سوی دیگر اندونزی نیز اخیراً صادرات روغن پالم را در واکنش به افزایش قیمت‌های بین‌المللی ممنوع کرده است.

در غرب تورم قیمت مواد غذایی به دلیل محدودیت صادرات اوکراین تنها حدود ۱۰ درصد است اما در جاهایی که قیمت مواد غذایی با قیمت مواد خام مرتبط است، مانند سومالی یا تونس، تورم می تواند به ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد برسد

پیامدهای سیاسی کمبود مواد غذایی چیست؟
بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ خشکسالی و آتش سوزی در استرالیا و سیل در ایالات متحده منجر به کاهش صادرات از این کشورها شد. در نتیجه، کشورهای پر واردات مانند کشورهای خاورمیانه دچار تورم شدند که منجر به ناآرامی های داخلی شد.

کارشناسان می گویند: برای مصرف کنندگان غربی، قیمت مواد خام تنها بخش کوچکی از قیمت را تشکیل می دهد، به این معنی که تورم قیمت مواد غذایی به دلیل محدودیت صادرات اوکراین تنها حدود ۱۰ درصد است. با این حال، در جاهایی که قیمت مواد غذایی با قیمت مواد خام مرتبط است، مانند سومالی یا تونس، تورم می تواند به ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد برسد. این در حالی است که در حال حاضر در سریلانکا ناآرامی های سیاسی و مدنی بر سر تورم وجود دارد.

آیا تورم در اروپا افزایش می یابد؟
بر اساس این گزارش، علیرغم افزایش قیمت مواد خام، این ترکیب سمی قیمت مواد غذایی و قیمت انرژی است که زندگی را برای بسیاری در اروپا در حال حاضر دشوار کرده است. در حالی که هر چیزی که باعث بحران در مواد غذایی شود می تواند به تورم عمومی منجر شود، و هر چیزی که باعث بحران انرژی شود می تواند منجر به تورم شود. لذا به گفته کارشناسان اگر همزمان هر دو بحران وجود داشته باشد باعث افزایش قیمت‌ ها می‌ شود.

کد خبر: ۱۵۳٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha