کیفیت اینترنت سیار با اپراتورهای دارای بیشترین مسیر فیبر نوری میسر است
گفتگوی بازار با کارشناس شبکه های انتقال نوری

کیفیت اینترنت سیار با اپراتورهای دارای بیشترین مسیر فیبر نوری میسر است

پژمان نیک آیین می گوید امید است با غیر انحصاری شدن شبکه انتقال نوری و فیبر کشی در کشور، اپراتورهای موبایل نسبت به گرفتن مجوز های لازم اقدام نمایند.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: فیبر نوری راهکاری برای افزایش سرعت اینرنت است که توسط کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. نقش اصلی فیبر نوری توسعه راه های ارتباطی بین‌المللی و بین‌قاره‌ای می‌باشد اما در شبکه‌های شهری و محلی هم به کار برده می‌شود.

با توجه به اینکه کاربران در جهان نیاز به اینترنت پرسرعت و باند پهن دارند فیبر نوری درحال گسترش است، زیرا فیبر نوری از لحاظ پهنای باند، سرعت انتقال داده و اطمینان‌ پذیری نسبت به اتصالات بی‌سیم و ماهواره‌ای بهتر است به همین دلیل برای مصارف خانگی و کسب‌وکارها بسیار کارآمد است.

از این رو وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران هم به توسعه شبکه فیبر نوری اقدام کرده است. به طوریکه به گفته پژمان نیک آیین کارشناس شبکه های انتقال نوری، امید است با غیر انحصاری شدن شبکه انتقال نوری و فیبر کشی در کشور، اپراتور های موبایل نسبت به گرفتن مجوز های لازم اقدام نمایند. البته به زودی برتری کیفیت اینترنت سیار با اپراتورهایی خواهد بود که دارای بیشترین مسیر فیبر نوری باشند.

درهمین راستا گفتگویی با پژمان نیک آیین،کارشناس فنی شبکه های انتقال نوری-مدرس و مشاور سیستم های انتقال نوری انجام داده ایم که در ادامه متن این گفتگو آمده است.

*در ابتدا بفرمایید تاثیر فیبر نوری روی بهبود کیفیت شبکه ارتباط و اینترنت چیست و آماری در خصوص جابگاه ایران به لحاظ سرعت اینترنت همراه و ثابت دارید بفرمایید.
ارتباطات در دنیا بر عهده شبکه اینترنت ثابت است و موبایل بخش کوچکی از آن را بر عهده دارد. در ایران موبایل پیشرو بوده و بخش عمده را از آن خود کرده است. خصوصی سازی در این بخش بر سرعت اجرای پروژه ها بسیار تاثیرگذار است و با تصمیم هایی که در وزارت ارتباطات گرفته شده است محدودیت هایی که در سرعت دانلود و آپلود داریم بر طرف خواهد شد. بنا بر منابع رسمی و آمار speedtest کشور ما در موبایل در جایگاه ۷۷ و در اینترنت ثابت در جایگاه ۱۴۳ جهان قرار گرفته است. با افزایش شبکه های فیبر نوری در کشور کیفیت شبکه موبایل نیز افزایش پیدا خواهد کرد و بستر برای ایجاد نسل پنجم فراهم می گردد.

فیبر نوری دارای پهنای باند بسیار بالایی است و با توجه به تجهیزات استفاده شده در دو سر فیبر نوری داده ها را می توان با سرعت زیاد +۱۰۰ گیگ بر ثانیه به مسافت های دور انتقال داد. تاخیر در شبکه های فیبر نوری پایین تر از شبکه های ماهواره ای و کابل مسی است و تاخیر کم در شبکه یکی از لازمه های ایجاد شبکه های نسل پنجم است، فلذا مخابرات فیبر نوری به یکی از بحث های پر اهمیت برای شبکه ها با تکنولوژی های جدید تبدیل شده است.

تکنولوژی های جدید انتقال داده در فیبر نوری ، در دنیا در حال توسعه هسنتد و به زودی شاهد هدایت پکت ها در فیبر خواهیم بود. به عبارتی دیگر تکنولوژی های جدید در انتقال داده روتر های (مسیر یاب های) سخت افزاری را که باعث ایجاد تاخیر در شبکه میشوند را حذف خواهد کرد و بستر برای ایجاد ۵G و ۶G بیشتر فراهم می گردد. در صورت استفاده از تکنولوژی POTN (هدایت پکت) در کشور در آینده سرعت اینترنت ۵G بیشتر از سرعت اینترنت ۵G پیاده سازی شده امروزی خواهد بود، البته بحث نوع فیبر نوری پیاده سازی شده و همچنین همزمان کردن (Synchronization) شبکه در سرعت های بالا بسیار پر اهمیت میشود که بهترین روش انتقال این سیگنال حساس از طریق فیبر نوری است . در شبکه های موبایل از نسل سوم به بعد همزمانی شبکه در اپراتورهای موبایل با جدیت پیگیری و انجام شد.

* چالشهای استفاده از این فناوری در ایران چیست؟ راهکار توسعه آن چیست؟
یکی از چالش بر انگیز ترین موضوعات اینترنت کشور همچنان سرعت پایین اینترنت و تلاش برای ارتقا رتبه ایران است ، برای حل این چالش راه حل هایی مانند توسعه شبکه ارتباطات ثابت و سیار پیشنهاد میشود. با دید کارشناسی در شبکه های انتقال نوری و با توجه به حمایت نهاد های رسمی که در زمینه خصوصی سازی صورت گرفته شده است، امید است با غیر انحصاری شدن شبکه انتقال نوری و فیبر کشی در کشور، اپراتور های موبایل نسبت به گرفتن مجوز های لازم اقدام نمایند. البته به زودی برتری کیفیت اینترنت سیار با اپراتورهایی خواهد بود که دارای بیشترین مسیر فیبر نوری باشند

وزیر ارتباطات، عیسی زارع پور، در بدو ورود به وزارت ارتباطات ، اولویت برنامه ای خود را به حل مشکل اینترنت ثابت اختصاص دادند و اینترنت پر سرعت و با کیفیت را حق تک تک مردم ایران دانستند و به پروژه توسعه فیبر نوری به منازل تاکید کردند. همچنین زمزمه های افزایش قیمت اینترنت در سال جدید باعث تامین شدن منابع مالی این پروژه های ملی خواهد شد.

*کشورهای پیشرفته چه اقداماتی و چه تسهیلاتی برای ارایه دهندگان این بخش انجام داده اند؟
با توجه به پروژه های در حال اجرا در کشور های غربی و آمریکایی، ابر شرکت های گوگل ، آمازون و ... در حال اجرای بستر فیبر نوری در سر تاسر آمریکای شمالی و از طریق دریا ارتباط با کشور های اروپایی هستند که این موضوع بر اهمیت اجرای فیبر نوری در کشور می افزاید. با تلاش همکاران محترم در شرکت زیر ساخت پروژه فیبر ملی انجام شد که بستر اینترنت پر سرعت داخلی را فراهم کرده است. با توکل به خدا و استفاده از دانش بومی به زودی شاهد تحولی در مخابرات نوری خواهیم بود که برای رسیدن به این هدف باید به صورت شبانه روزی تلاش کنیم.

کد خبر: ۱۵۳٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      6 0
      مشکل اینترنت سرعت نیست، فیلترینگه
    • صادقی IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
      0 0
      درباره طرح صیانت هم توضیح می‌دادید بد نبود
    • اسماعیلی IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      2 0
      سلام استاد، به نظر شما بهترین فیبر نوری کدام نوع یا برند است