۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰
ضرورت تغییر منابع مالی دولت از «اختصاص یارانه» به «توسعه زیرساخت‌ها»
مدیر شعبه اصفهان کارگزاری پارس ایده بنیان تشریح کرد

ضرورت تغییر منابع مالی دولت از «اختصاص یارانه» به «توسعه زیرساخت‌ها»

رویکرد حمایتی دولت از شرکت‌های انرژی‌بر که بعضا بخش بزرگی از اقتصاد کشور را دربرمی‌گیرند و سهم به‌سزایی در ارزش معاملات بازار سهام دارند، امری اجنتاب‌ناپذیر و لازم است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مدیر شعبه اصفهان کارگزاری پارس ایده بنیان با اشاره به آثار احتمالی حذف یارانه‌ها بر اقتصاد کشور به‌طور کلی و بازار سرمایه به‌طور خاص، گفت: بازار سرمایه کشور از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است، به‌گونه‌ای که می‌تواند اثرات حذف یارانه‌های دولتی در صنایع و معیشت مردم را به حداقل برساند؛ ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه، این بازار را به بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری در صنایع بورسی مانند نیروگاه‌ها که تامین‌کننده انرژی برق و آب هستند، تبدیل کرده است.

حذف یارانه‌ها در دو بخش اصلی معیشت مردم و بخش مصارف انرژی صنایع مختلف اثرگذار است. در ارتباط با حذف ارز ترجیحی نیز بالاخره شاهد اقدام جسورانه دولت در حذف آن باوجود حساسیت و پیچیدگی خاص و نیز آثار سیاسی و امنیتی آن بودیم.

علی نازک‌کار ادامه داد: اجرای صحیح حذف یارانه‌ها به‌منظور جلوگیری از التهابات ناشی از آن، اقدام بسیار مهمی است. به بیانی دیگر، در سطح عمومی جامعه، توزیع صحیح منابع حاصل از این اقدام میان آحاد مردم و در بخش صنایع، اجرای سیاست‌های حمایتی از بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه صنایع زیردرستی که ممکن است آسیب بزرگی در پی افزایش هزینه‌ها چه در بخش حقوق و سربار و چه در بخش تامین مواد اولیه از موضوع حذف دلار ترجیحی متحمل شوند، بسیار حائز اهمیت است.

او با اشاره به برخی راهکارها به منظور کاهش اثر حذف یارانه و همچنین ارز ترجیحی در مختل شدن سرمایه در گردش شرکت‌ها، تصریح کرد: اقداماتی همچون تسهیل فرآیند وام‌دهی از طریق بانک با کمترین بهره، استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و عالی بازار سرمایه در تامین مالی صنایع حساس از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که مانع از آسیب دیدن شرکت‌ها در پی حذف ارز ترجیحی و یارانه‌های دولتی می‌شود.

بهره‌گیری از ظرفیت بازار سرمایه در راستای تبدیل «تهدید» به «فرصت»
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بحران مواد غذایی در جهان و اثرات مثبت حدف ارز ترجیحی برای اقتصاد کشور اذعان کرد: حذف ارز ترجیحی، واقعی شدن قیمت‌ها را در پی دارد و همزمان با این امر، اجرای مشوق‌های صادارتی و تسهیل فرآیند صادرات بدون وضع قوانین دست‌وپاگیری همچون مالیات و عوارض در صنایعی که مازاد تقاضا در سطح داخلی کشور دارند، می‌تواند به ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران در بخش صنایع غذایی منجر شود و آن را به‌مثابه فرصتی برای ارائه محصولات باکیفیت و عرضه آن به بازار داخلی و خارجی دانست.

او افزود: این اقدام می‌تواند پوشش خوبی در کاهش هزینه‌ها و حفظ سودآوری و در نتیجه سرپا نگاه داشتن صنایع به‌ویژه صنایع کوچک باشد. البته تمامی این راهکارها در سایه ثبات نرخ دلار آزاد و کاهش نوسان‌های آن امکان‌پذیر است که توجه به آن باید از جمله برنامه‌های بسیار جدی دولت و مسئولین برای حفظ ثبات و آرامش اقتصادی باشد. امیدوارم در بخش سیاست خارجی و همچنین در بخش اقتصادی شاهد اقدامات عملی جدی در این موضوع حساس باشیم.

اثرپذیری بنگاه‌های اقتصادی از حذف یارانه‌های دولتی
مدیر کارگزاری پارس ایده بنیان با بیان اینکه موضوع تاثیرپذیری صنایع مرتبط با حذف ارز ترجیحی، چالشی است که این روزها ذهن بسیاری از فعالان بازار سرمایه را درگیر خود کرده، گفت: در حال حاضر، ذهنیت بازار بیشتر بر تاثیر مستقیم این مصوبه بر سود خالص شرکت‌ها و در نتیجه، افزایش سود به ازای هر سهم شرکت‌های بورسی در کوتاه‌مدت است.

اگر هزینه‌های شرکت‌ها را در سه بخش حقوق و دستمزد، سربار تولید و هزینه‌های تامین مواد اولیه بررسی کنیم، اثرات حذف دلار ترجیحی بسته به میزان ترکیب هزینه‌های شرکت‌ها در هر یک از این سه بخش متفاوت خواهد بود؛ البته اثرپذیری این موضوع در بخش تامین مواد اولیه، محسوس‌تر است. بنابراین، در شرکت‌هایی که بخش عمده‌ای از بهای تمام شده محصولات آنها را هزینه‌های تامین مواد اولیه تشکیل می‌دهد، با توجه به رشد به مراتب بالاتر نرخ تامین مواد اولیه نسبت به افزایش نرخ‌های فروش دستوری توسط دولت، حداقل در کوتاه‌مدت و طی ۲ یا ۳ گزارش دوره‌ای آتی، چالش‌هایی را در بحث سودآوری انها شاهد خواهیم بود.
او با بیان اینکه کاهش حاشیه سود خالص شرکت‌ها نخستین امری است که در کوتاه‌مدت خود را نمایان می‌سازد، تصریح کرد: شرکت‌هایی که از موجودی انبار خوبی در حال حاضر برخوردار هستند و بهای تمام شده کالاهای تولید شده خود را با ارز ترجیحی، همچنان پایین نگه داشته‌اند، از این نکته مستثنی هستند و حتی می‌توانند در دوره‌های یادشده با توجه به افزایش نرخ‌های فروش فعلی، بازار را از سودآوری خود متعجب کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با پیش‌بینی افزایش حاشیه سود در سال مالی آتی برای سایر شرکت‌هایی که از پس تامین مواد اولیه و رشد هزینه‌ها برآمده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به انتظار افزایش نرخ‌های جدید در دوره‌های بعدی، این شرکت‌ها می‌توانند انتظارات فعلی سهامداران مبنی بر انفجار سود را با افزایش دوباره حاشیه سود خود برآورده کنند.

او احتمال کاهش مصرف و به تبع آن کاهش تقاضا را از چالش‌های فعلی پیش‌روی شرکت‌های متاثر از حذف ارز ترجیحی برشمرد و ابراز کرد: در حال حاضر، شرایط مبهمی پیش‌روی این قبیل شرکت‌ها ملاحظه می‌شود که نتیجه‌گیری نهایی درباره آنها با توجه به وضعیت فعلی معیشت مردم را سخت کرده است.

ضرورت تغییر منابع مالی دولت از «اختصاص یارانه» به «توسعه زیرساخت‌ها»
مدیر کارگزاری پارس ایده بنیان با بیان اینکه عوامل موثری همچون تعامل با دنیا و حذف کامل نرخ‌گذاری دستوری و سپردن قیمت به بازار همراه با عرضه و تقاضای بدون دخالت، از جمله عواملی‌اند که شرایط را برای تصمیم‌گیری درباره این شرکت‌ها وضوح بیشتری می‌بخشد، تأکید کرد: در شرایط فعلی و با وجود کماکان دخالت و نرخ‌گذاری‌های دستوری، سیاست‌گذاران باید چتر حمایتی خود را از صنایعی که با حذف دلار ترجیحی در تامین مواد اولیه به خاطر تهدیداتی که در سرمایه در گردش آنها رخ خواهد داد، دچار چالش می‌شوند، بازتر کند.

او با بیان اینکه اختصاص یارانه‌های انرژی به صنایع همواره هزینه‌های زیادی را بر دولت تحمیل کرده، عنوان کرد: بنابراین واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی امری اجتناب ناپذیر است، کما اینکه در بخش گاز مصرفی صنایع اخیرا تمهیداتی توسط دولت وقت انجام گرفته است.

نازک‌کار با اشاره به ریسک‌های سیستماتیک و نوسانات اقتصادی در کشور، تصریح کرد: رویکرد حمایتی از شرکت‌های انرژی‌بر که بعضا بخش بزرگی از اقتصاد کشور را دربرمی‌گیرند و سهم به‌سزایی در ارزش معاملات بازار سهام دارند، امری اجنتاب‌ناپذیر و لازم است. این حمایت‌ها باید به گونه‌ای باشد که برای سرمایه‌گذاران این بخش، مزایایی ایجاد کند و انگیزه لازم به آنها داده شود.

او در همین راستا گفت: اما باید در نظر گرفت که جنس این حمایت و مشوق‌ها نباید از جنس تخفیف‌های ویژه در انرژی یا مواد اولیه خوراک صنایع باشد تا انشالله این یارانه‌ها در مسیر توسعه کشور و ایجاد زیرساخت‌ها و حذف رانت مصرف شود. تخفیف در مالیات‌ها، کاهش نرخ تعرفه‌ و عوارض‌ها، مشوق‌های صادراتی مختلف و موارد دیگر می‌توانند مسیر صحیح‌تری نسبت به آن چیزی که امروز در حیف و میل انرژی ارزان شاهد هستیم، باشد و شرکت‌ها را به سمت کارایی بهتر در حوزه انرژی و مواد اولیه و استفاده از تکنولوژی روز سوق دهد.

مدیر کارگزاری پارس ایده بنیان در انتهای گفت‌وگوی خود با «سنا» خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که دولت از مشکلات عدیده‌ای برای تامین انرژی صنایع در تمامی بخش‌های گاز، برق و آب، برخوردار است، حذف کامل یارانه صنایع بزرگ می‌تواند انگیزه‌های زیادی به سرمایه‌گذاران فعال در این بخش در ساخت نیروگاه‌های جدید که کمبودهای بسیار زیادی در آن ملموس است، بدهد. همچنین، ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه، این بازار را به بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری در صنایع بورسی که تامین‌کننده انرژی به خصوص در بخش برق و آب با توجه به فصل گرما، هستند، تبدیل کرده است.

کد خبر: ۱۵۳٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha