۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
شوک افزایش هزینه های پستی به کسب و کارهای آنلاین | خدمات ارسال کالا گران شد
گزارش بازار؛

شوک افزایش هزینه های پستی به کسب و کارهای آنلاین | خدمات ارسال کالا گران شد

بیرجند- افزایش هزینه های پستی و گران شدن بسته های اینترنتی مثل یک زنجیره به هم پیوسته مانعی در مسیر کسب و کارهای آنلاین به وجود آورده است.

بازار، حکیمه بهمن زاده: با شیوع کرونا بسیاری از اصناف و کسب و کارها به سمت فروش اینترنتی و آنلاین رفتند تا در شرایطی که مردم ترجیح می‌دادند کمتر از خانه خارج شوند، کسب و کارشان آسیب نبیند و مردم نیز خدمات مورد نیاز را در این شرایط حساس به آسانی دریافت کنند.

به واسطه مزایا و نکات مثبتی که این شیوه از کسب و کار داشت (جذب مشتری بیشتر و حتی در بسیاری از موارد نیاز نداشتن به اجاره مکانی به عنوان محل کسب) این روند حتی با کاهش شیوع ویروس کرونا و بازگشت به وضعیت سابق نیز ادامه پیدا کرد.

اما کسب و کارهای اینترنتی با افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی و گران شدن هزینه ارسال محصولات با مشکلاتی رو به رو شدند و افزایش جدید هزینه خدمات پستی آنان را دچار نگرانی کرده است.

زهرا نورانی از جوانان خراسان‌جنوبی که قدم در مسیر کسب و کارهای اینترنتی گذاشته است و محصولات آرایشی و بهداشتی را به صورت کلی از شرکت تولید کننده محصولات اینترنتی می‌خرد و در بستر فضای مجازی نیز اقدام به معرفی محصولاتش می‌کند.

گران شدن بسته‌های اینترنتی مانع رونق کسب و کارهای آنلاین
نورانی این جوان فعال و پر انرژی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان‌کرد: در کسب و کارهای اینترنتی یکی از موضوعات و مشکلات بحث هزینه‌های اینترنتی است که با توجه به گران شدن بسته های اینترنتی هر اندازه که در کسب و کارت سود می‌کنی باید هزینه اینترنت بدهی.

وی ادامه‌داد: من از شرکت تولید کننده محصولات اگر بالای ۴۰۰ هزار تومان خریداری کنم هزینه پست برای من رایگان است(هزینه را شرکت تقبل می‌کند) ولی اگر یک محصول را بخواهی تنها سفارش بدهی که مشتری به صورت فوری لازم دارد باید ۲۰ هزار تومان هزینه پست بدهیم.

نورانی یادآور شد: البته الان نرخ هزینه‌های پستی تغییر کرده است و معلوم نیست با افزایش قیمت‌های پستی شرایط برای ما چگونه باشد.

شوک افزایش هزینه های پستی به کسب و کارهای آنلاین|خدمات ارسال کالا گران شد

هزینه ارسال کالا حدود دو برابر شده است
لیلا حسین‌زاده از شهروندان خراسان‌جنوبی که او نیز در حوزه فروش محصولات گیاهی فعالیت می‌کند، در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: چند ماه قبل(ایام ماه مبارک رمضان) یکی از مشتریان از شهر ایرانشهر تقاضای سه قوطی روغن سیاه دانه کرده بود که هزینه ارسال برای ایشان حدود ۱۵ هزار تومان شد.

وی بیان‌کرد: همین مشتری بزرگوار مجدد چند روز قبل تقاضای خرید سه قوطی دیگر روغن سیاه دانه داشت که هزینه ارسال برای او در تاریخ هشتم خردادماه حدود ۲۵ هزار تومان شد.

حسین زاده یادآورشد: درست است که هر چه قدر هزینه ارسال باشد ما آن را از مشتری می‌گیریم و به او می‌گوییم که قیمت کالا این مقدار و قیمت ارسال فلان مقدار است ولی در مجموع این گران شدن هزینه‌های پستی تعداد مشتری‌ها را کاهش می‌دهد و به کسب و کارها آسیب می‌زند.

۵۰۰ هزار تومان برای ارسال یک کیلو صنایع دستی به خارج از کشور
زهرا ذاکریان از بانوان نام آشنا و فعال در حوزه صنایع دستی و توبافی در روستای جهانی خراشاد در گفت و گو با بازار اظهارکرد: به نظر من در حوزه کسب و کارهای اینترنتی از یک طرف و همچنین در زمینه حمایت از صنایع دستی هر آنچه گفته می‌شود تنها در حرف و شعار است.

وی گفت: من وقتی یک کیلو از محصولاتم را به کشوری چون انگلستان ارسال میکنم ۵۰۰ هزار تومان هزینه پست میدهم و البته این محصولات بیمه نیز میشوند که باز برای بیمه این محصولات نیز هزینههای دیگری متقبل میشوند.

این بانوی کارآفرین در حوزه صنایع دستی با اشاره به اینکه یکی از مشتری‌های ما از کشور انگلستان از طریق فضای مجازی و صفحه من با محصولات صنایع دستی ما آشنا شد، اظهارکرد: ما از سایر کشورها نیز مشتری داریم ولی همانطور که مطرح کردم هزینه ارسال فوق العاده بالا است که یک مانع در راه کسب و کارهای اینترنتی است.

وعده‌هایی که اجرایی نشد
ذاکریان یادآور شد: در گذشته این نکته مطرح می‌شد که برای ارسال صنایع دستی به خارج از کشور هزینه پست نیمه بها است ولی این موضوع را تنها در نوشته‌ها و صحبت‌ها دیدیم و در عرصه عمل چیزی مشاهده نشد.

وی گفت: باید حامی و مشوق کسانی باشیم که قدمی در راه معرفی هنر خراسان‌جنوبی و ایران زمین برمی دارند و این روزها با استفاده از اینترنت و فضای مجازی این هنرهای زیبا را معرفی و به فروش می‌رسانند.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: همیشه از پدر مرحومم این نصیحت را به یاد دارم که دست بر زانوی خودت بگیر و بلند شو و از این جهت از هیچ کس انتظار خاصی ندارم ولی اگر کاری برای ما انجام نمی شود مانع نیز به وجود نیاورند.

شوک افزایش هزینه های پستی به کسب و کارهای آنلاین|خدمات ارسال کالا گران شد

نرخ‌های شرکت پست از سال ۹۸ تغییر نکرده بود
علی الهامی، مدیرکل پست خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: در قضاوت‌ها باید به این نکته توجه داشته باشیم که شرکت پست از سال ۹۸ علی رغم تورم شدید در کشور نرخ‌های خود را تغییر نداده است در حالی که مجموعه پست درآمد- هزینه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه این عدم تغییر نرخ‌های شرکت پست، علیرغم افزایش همه هزینه‌ها چون هزینه حمل و نقل و تعمییران کامیون و ... بوده است، بیان‌کرد: در حال حاضر پست مقدار کمی نرخ‌ها را افزایش داده که اطلاع رسانی در این زمینه به صورت متمرکز از مرکز انجام خواهد شد.

مدیرکل شرکت پست خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه مراقب آسیب نرسیدن به کسب و کارهای اینترنتی نیز هستیم، گفت: هر افزایش قیمتی که در ارسال مرسولات پستی صورت بگیرد بی شک صرف بهبود کیفیت زیرساخت‌ها و تجهیزات خواهد شد.

در هر حال آنچه مسلم است کسب و کارهای اینترنتی امروزه تبدیل به بخش جدایی ناپذیر از اقتصاد کشور ما شده است و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از این روش برای خرید نیازها و یا فروش محصولاتشان استفاده کنند و حتی برخی از اصناف هم به صورت حضوری و هم آنلاین به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند.

اگر بتوانیم موانع و سختی‌های پیش روی فعالان این عرصه برداریم هم به رونق بخشیدن به کسب و کارها و کاهش بیکاری کمک کرده‌ایم و هم در حوزه سوغات و صنایع دستی خراسان‌جنوبی آن را راحتر به دست سایر مردم ایران زمین و حتی کشورهای دیگر رسانده‌ایم.

کد خبر: ۱۵۳٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha