۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
فروش نان کیلویی در مازندران| دست نانوایان به کار نمی رود
بازار گزارش می‌دهد؛

فروش نان کیلویی در مازندران| دست نانوایان به کار نمی رود

ساری - فروش نان با قیمت بالا و هفت هزار تومانی به صورت خودسرانه در برخی نانوایی های مازندران در حالی است که متولیان امر این اقدام را تخلف دانستند و نسبت به پلمب واحدهای متخلف اقدام کردند.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت گندم و آرد درپی آزادسازی قیمت‌ها درحالی است که برخی از واحدهای نانوایی در مازندران بدون مصوبه قانونی و ابلاغ اقدام به افزایش خودسرانه نرخ نان کردند.

در بنر و پلاکاردی که روی سردرب یکی از نانوایی‌ها در نکا نصب شد، نرخ نان بربری آزادپز هفت هزار تومان و نرخ نان لواش هزار تومان درج شده است. این اقدام نانوای متخلف اگرچه با جریمه و پلمب مواجه شد اما گلایه شهروندان از کیفیت بد نان و تعطیلی‌های خودسرانه نانوایی‌ها در مازندران موضوع و مسئله قدیمی و دیرینه است.

همچنین کاهش ساعت پخت نانوایی‌ها و تعطیلی‌ها درحالی است که نانوایان کاهش سهمیه و گرانی آرد را دلیل اصلی ذکر می‌کنند و این وضعیت سبب اعتراض و نارضایتی شهروندان شده است.

کاهش ساعت پخت و تعطیلی‌های خودسرانه
یک شهروند ساروی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در گذشته ساعت‌های ۸ شب به بعد به راحتی می‌توانستیم با مراجعه به نانوایی نان تهیه کنیم، افزود: طی روزهای گذشته در این ساعت با مراجعه به نانوایی‌ها شاهد بسته شدن این واحدها هستیم.

وی که خود را احمدی معرفی کرد با بیان اینکه با توجه به گرانی اقلام و اجناس از جمله برنج، تقاضا برای خرید نان افزایش یافته است، گفت: صف‌های طولانی نان نشان از افزایش تقاضای مردم برای خرید این ماده غذایی است و باید مشکلات فراروی از جمله کیفیت بد پخت نان رفع شود.

نان گران نشده است
فروش نان هفت هزار تومان در واحدهای نانوایی آزادپز در نکا بازتاب وسیعی داشت و سرانجام منجر به پلمب این واحدهای متخلف شد، عبدالرضا بابایی فرماندار نکا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نرخ نان در شهرستان افزایش نیافته است، گفت: دو نانوایی که اقدام به افزایش نان به صورت خودسرانه کرده بودند، پلمب و تعطیل شدند.

فروش نان کیلویی در مازندران| دست نانوایان به کار نمی رود

وی با اظهار اینکه هدف دولت از جراحی و اصلاح بزرگ اقتصادی این است که مردم از ثمره یارانه‌ها بهره مند شوند، گفت: باید یارانه‌ها به مردم برسد نه عده‌ای خاص.

نانوایان نگران هستند
افزایش قیمت گندم و آرد مشکلات و پیامدهایی برای نانوایان هم درپی داشته است و توجه دولت و مسئولان به دغدغه آنان می‌تواند در رفع مشکلات و اجرای مطلوب طرح در ادامه کار کمک خوبی داشته است، ذکریا نوروزی رئیس اتحادیه نانوایی‌هایی تنکابن با اشاره به اینکه دولت درپی ساماندهی یارانه تخصیص آرد به نانوایی‌ها است، افزود: ارائه کارتخوان الکترونیکی در نانوایی‌ها هدفی جز ساماندهی ندارد تا با مراجعه مردم، طبق اثرات مصرف نان به نانوایی‌ها یارانه داده شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: همچنین مابه التفاوت قیمت نان نیز مستقیم از سوی دولت به نانوایان پرداخت می‌شود و از سوی دیگر با کارت الکترونیکی ارزیابی و برآورد می‌شود که آیا آن نانوایی اقدام به پخت سهمیه آرد ماهانه خود کرده است یا خیر.

وی ادامه داد: اگر آرد سهمیه پخت نشده باشد، ماهی بعدی به واحد نانوایی آرد داده نمی‌شود و یا اگر نانوایی در ماه به عنوان مثال ۲۰۰ کیسه سهمیه آرد را مصرف کرده و تقاضا برای افزایش سهمیه داشته باشد با آن موافقت می‌شود تا مردم در تأمین نان دچار مشکل نشود.

عضو اتحادیه نانوایان مازندران با اشاره به افزایش نرخ آرد گفت: بیشتر نانوایان با درآمد اندک تواند تأمین آرد را ندارند و نمی‌توانند به عنوان مثال بیش از ۶۷ میلیون تومان برای خرید ۱۰۰ کیسه آرد در ماه پرداخت کنند.

وی گفت: نانوایان باید طی بازه زمانی ۲۰ روزه نسبت به پرداخت مبلغ آرد اقدام کنند که کم است و قرار شد این بازه زمانی به ۴۵ روز افزایش یابد تا نانوایی مبلغ را تأمین و پرداخت کند.

وی ادامه داد: قیمت آرد در کارخانه با نرخ سود ۱۵ درصد ۶۲۰ هزار تومان و ۱۸ درصد ۶۴۰ هزار تومان است و این آرد تا به دست نانوایی درغرب استان از جمله تنکابن برسد بایدد کرایه ماشین و حمل و نقل بیشتری پرداخت کند.

فروش نان کیلویی در مازندران| دست نانوایان به کار نمی رود

نوروزی یادآور شد: این درحالی که هزینه تمام شده آرد برای نانوایی استان در شرق و غرب باید یکسان باشد و زیرا نرخ نان دو نانوا یکی است.

وی با اظهار اینکه اگر طرح درست اجرا و حق نانوا به موقع و سروقت داده شود، این طرح خوب و جامع خواهد بود زیرا جلوی ضایعات آرد و نان گرفته می‌شود، گفت: همچنین طی ماه چند روز اینترنت قطع است و این سبب خلل در کار نانوایی‌ها ایجاد می‌کند.

اگر طرح درست اجرا و حق نانوا به موقع و سروقت داده شود، این طرح خوب و جامع خواهد بود زیرا جلوی ضایعات آرد و نان گرفته می‌شود، همچنین طی ماه چند روز اینترنت قطع است و این سبب خلل در کار نانوایی‌ها ایجاد می‌کند

نوروزی با بیان اینکه طرح پرداخت الکترونیک نرخ نان در زنجان و قزوین اجرا شده است، گفت: اجرای درست آرد سبب ذخیره سازی مناسب آرد و جلوگیری از فروش خارج از برنامه می‌شود.

عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اشاره به افزایش تقاضای عمومی برای خرید نان و افزایش قیمت نهاده‌های دامی اظهار داشت: مصرف و انحراف نان به عنوان کالای جانشین مواد غذایی و خوراک دام و طیور سبب آسیب به امنیت غذایی می‌شود.

وی با تاکید بر جلوگیری از مصرف نان در بخش غیرانسانی آن را سبب هدر رفت گندم دانست و گفت: با هرگونه تعطیلی خودسرانه و کسر وزن چانه و عدم رعایت ساعت پخت نان نیز برخورد می‌شود.

وی همچنین با اظهار اینکه برخی نانوایی‌ها فروش نان ساده را کاهش و نان کنجدی را افزایش دادند، گفت: فروش نان کنجدی به صورت اجباری و تحمیلی تخلف محسوب می‌شود و از سوی دیگر تمامی نانوایی‌های سنتی باید طبق قیمت مصوب اقدام به فروش نان کنند و از افزایش خودسرانه قیمت پرهیز کنند.

بیش از پنج هزار واحد نانوایی در مازندران مشغول فعالیت هستند و نرخ کنونی نان در استان بربری یارانه یک هزار تومان و آزادپز هزار و ۲۰۰ تومان، لواش یارانه یک ۳۰۰ تومان است.

کد خبر: ۱۵۳٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عبدالرحمن IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      2 2
      باید پدرشو در بیارن ولی افسوس کی کی کی دربیاره آخه
    • احدالله علی پور IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      1 1
      من قزوین هستم ساکن روستای نظام آباد پلیس راه جاده قدیم قزوین رشت اینجا نانوایی ها نان لواش رابین ۱۵۰۰تا۳۵۰۰ تومان میفروشند....کسی هم نظارت نمیکنه کیفیت نان افتضاح و خیلی هم نازک و کوچک
    • حسن IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      7 0
      حاجی شما که میگی ساعت 8شب نانوایی بسته است نانوا بیچاره روزانه دهتا کیسه سهمیه داره که هر کیسه بین بیست تا سی دقیقه پخت میشه حالا یه نانوااگه بخاد دهتا کیسه پخت کنه 5ساعت میشه همین امر باعث میشه زود تر تعطیل کنه
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      3 0
      فقط مشکل مملکت شده نونوایی ها فقط زورتون به نونوایی بد بخت میرسه