۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
واریز مجدد به حساب کلزاکاران؛ بزودی

واریز مجدد به حساب کلزاکاران؛ بزودی

با تعیین نرخ جدید خرید تضمینی کلزا در شورای قیمت گذاری، مابه التفاوت قیمت قدیم و جدید به کشاورزانی که محصول خود را به دولت تحویل دادند، پرداخت خواهد شد.

به گزارش بازار، با اصلاح نرخ خرید تضمینی کلزا که قرار است در نشست ویژه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی رخ دهد، قیمت این محصول استراتژیک افزایش می‌یابد.

با تعیین نرخ جدید، علاوه بر اینکه کلزا از این پس با قیمت بالاتر از کشاورزان خریداری می‌شود، کلزاکارانی که پیش از این محصول خود را به قیمت هرکیلوگرم ۱۵ هزار تومان به شرکت بازرگانی دولتی فروخته اند هم، مابه التفاوت این رقم با قیمت جدید را دریافت خواهند کرد.

محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی پیش از این زمان تشکیل نشست شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی را هفته آینده اعلام کرده بود، اما علیقلی ایمانی، رئیس خانه کشاورز گلستان در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد؛ این نشست امروز برگزار می‌شود.

متناسب نبودن نرخ خرید تضمینی کلزا با سایر محصولات استراتژیک از جمله گندم، باعث گلایه کلزاکاران و بی رغبتی کشاورزان به کشت این دانه روغنی شده بود.

از آنجایی که برداشت کلزا در هر هکتار حدود نصف عملکرد گندم است، کلزا باید به دو برابر قیمت گندم فروخته شود تا سود کشاورز کلزاکار و گندمکار برابر باشد. در غیر این صورت و با تداوم قیمت‌های نامتناسب، کشاورز ترجیح می‌دهد گندم بکارد و در نتیجه، کشت کلزا فصل به فصل کاهش می‌یابد.

همانگونه که ذکر شد؛ در حال حاضر نرخ خرید تضمینی کلزا ۱۵ هزار تومان و قیمت گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما کشاورزان کلزاکار توقع دارند که نرخ خرید کلزا دستکم تا دو برابر نرخ گندم افزایش یابد تا عایدی کلزاکار و گندمکار برابر باشد.

کد خبر: ۱۵۳٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha