۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
بحران در صنعت آلمان؛ پیش بینی افت ارزش تولید ناخالص داخلی
بازار گزارش می دهد؛

بحران در صنعت آلمان؛ پیش بینی افت ارزش تولید ناخالص داخلی

بحران هایی که این روزها اقتصاد دنیا را درگیر کرده است باعث شد تا توان تولیدات صنعتی در آلمان کاهش یابد.

بازار؛ گروه بین الملل: اتحادیه صنعت مهندسی و تولیدات صنعتی کشور آلمان اخیرا گزارشی در مورد عملکرد بخش تولید و صنعت در این کشور ارایه داده است. بر طبق این گزارش تورم، قرنطینه های اجرا شده در کشور چین در ماههای اخیر و اختلال در زنجیره عرضه کالاهای اساسی به خصوص فلزات باعث شده است تا توان تولید در صنایع آلمانی به شدت کاهش یابد و حتی در پیش بینی های ارایه شده در سال ۲۰۲۲ هم کمتر شود.

کارل هاوسن، رییس این اتحادیه در مصاحبه ای با یورو نیوز گفت: «فصل آخر سال گذشته با توجه به وضعیت اقتصادی و صنعتی دنیا، پیش بینی تازه ای در مورد تولیدات صنعتی در آلمان ارایه شد. این پیش بینی نشان می داد تولید صنعتی آلمان در سال ۲۰۲۳ حداقل ۳ درصد نسبت به پیش بینی سال ۲۰۲۱ پایین تر خواهد بود. در آن زمان تنها نگرانی ما تاثیرات اقتصادی ناشی از درگیری دنیا با کرونا بود و انتظارات مثبتی هم برای پسا کرونا وجود داشت. ولی با آغاز سال ۲۰۲۲چالشهای تازه ای در دنیا ایجاد شد. اولین و اصلی ترین چالش جنگ روسیه و اوکراین است که باعث شد تا قیمت فراورده های انرژی، فلزات اساسی و حتی مواد معدنی افزایش یابد. بعد هم تحریم های وضع شده توسط غرب علیه روسیه که عملا دسترسی به این کالاهای اساسی را در اروپا محدود کرد. حال علاوه بر تورم ناشی از کرونا، ما با تورم ناشی از جنگ و کمبود عرضه کالاهای اساسی هم روبرو هستیم و صنایع آلمانی هم توان رشد را از دست داده اند.»

او تاکید کرد: «آلمان در سال ۲۰۲۲ حتی نمی تواند طبق پیش بینی تعدیل شده در انتهای سال ۲۰۲۱ هم تولید داشته باشد. حجم تولیدات صنعتی در پنج ماه اول سال ۲۰۲۲ در آلمان ۲ درصد کمتر از پیش بینی های قبل سال قبل بود و با توجه به تداوم بحران ها در دنیا، امیدی به اصلاح این روند یا افزایش تولید وجود ندارد. انتهای سال قبل پیش بینی شده بود تولیدات صنعتی در آلمان در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۷ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد خواهد کرد و لی با توجه به شرایط کنونی رشدی بیش از ۴ درصد در توان تولید صنعتی آلمان امکان پذیر نیست. در نیمه اول امسال آلمان حتی نتوانسته است رشد ۴ درصدی در تولیدات صنعتی را نیز محقق کند.»

او با تاکید بر اینکه اصلی ترین چالشی که واحدهای صنعتی آلمان با آن روبرو هستند کمبود کالاهای اساسی، مواد معدنی و فلزات است گفت: «این کمبودها بدون شک روی اقتصاد ما اثر منفی خواهد داشت. از یک طرف درگیری های روسیه و اوکراین دسترسی ما به انواع مواد معدنی از جمله آلومینیوم، زغال سنگ و سنگ آهن را تقلیل داده است، از طرف دیگر تعطیلی های اخیر در چین باعث شد تا عرضه مواد معدنی از این کشور هم کاهش یابد.»

اقتصاددانان با توجه به سهم بالای صنعت در اقتصاد آلمان پیش بینی می کنند در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور هم نسبت به براوردهای قبل رشد کمتری داشته باشد. افت ارزش تولید ناخالص داخلی آلمان در ماه های اخیر سبب شده است تا برخی نگران رکود در اقتصاد این کشور باشند.

آمارهای اولیه تایید می کند که ارزش تولیدات صنعتی در آلمان در نیمه اول امسال پایین ترین نرخ رشد طی یک دهه منتهی به سال ۲۰۲۰ را تجربه کرده است. ارزش تولید ناخالص داخلی در آلمان هم در این روزها با سرعت زیادی کاهش می یابد و باعث شده است تا پیش بینی هایی در مورد رکود تورمی ایجاد شود.

کد خبر: ۱۵۳٬۵۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha