۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
مطالبات اقتصادی مردم آذربایجان شرقی از رئیس جمهور
یادداشت؛

مطالبات اقتصادی مردم آذربایجان شرقی از رئیس جمهور

تبریز- طاهر خیری خبرنگار تبریزی در یادداشتی برای رسانه بازار به مهمترین مطالبات اقتصادی مردم آذربایجان شرقی از رئیس جمهور پرداخته است.

طاهر خیری؛ بازار: رئیس جمهور آخر این هفته میهمان سرزمینی است که مردمانش به سختکوشی و کارآفرینی اقتصادی مشهورند. چه آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب های صنعتی و کشاورزی کشور با بیش از چهار هزار واحد تولیدی مطرح است. اما این استان چند سالی می شود که قطار توسعه اش به مدد بی کفایتی مسئولان وقت، کند پیش می رود و اکنون در جایگاهی نیست که باید باشد.

سفر رئیس دولت سیزدهم به استان فرصت مغتنمی است تا مشکلات و چالش های اقتصادی این خطه مطرح شود و تولیدکنندگان و کارآفرینان بخش خصوصی از دغدغه های خود بگویند. دغدغه ها و مشکلاتی که شاید با آمدن رئیسی به آذربایجان شرقی رفع و رجوع گردند.

او در حالی به سرزمین اطلسی ها می آید که ۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سفر ریاست جمهوری به استان در نظر گرفته شده است و امید می رود با تخصیص این اعتبار، گشایشی در اقتصاد منطقه حاصل شود و پروژه های نیمه تمام معطل اعتبار هر چه زودتر به سرانجام بهره برداری برسند.

راه آهن میانه به تبریز که در حال تکمیل بوده و مراحل پایانی این پروژه ریلی است، آزاد راه تبریز به بازرگان و تبریز به اهر نیز از جمله پروژه های جاده ای هستند که در صورت تامین اعتبار و تکمیل باعث شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد استان به خصوص در زمینه ترانزیت کالا و مسافر شوند.

آذربایجان شرقی در دل خود داشته های فراوانی از جمله معادن طلا، نقره و مس دارد. اما این سرمایه های ارزشمند به صورت خام به استان های دیگر منتقل می شود. درآمد هنگفتی که اگر خام فروشی نشود می تواند زمینه رشد اقتصادی و اشتغال را فراهم آورد. ارسباران به عنوان منطقه ای معدن خیز برای مردم آذربایجان شرقی بارزش است.

طی این سال ها برکات و منافع اقتصادی حاصل از فروش میلیاردها تومان مواد خام معدنی به استان برنگشته و تخریب محیط زیست و قطع درختان نصیب منطقه ارسباران شده است بدون اینکه مجتمع مس سونگون تاثیر عمده در رفاه مردم و توسعه منطقه و استان داشته باشد. مطالبه مردم این خطه از رئیس جمهور تشکیل شرکت مس آذربایجان و ممانعت از انتقال منابع معدنی به استان های دیگر است.

تبریز با ظرفیت های بسیاری که دارد می تواند کانون دیپلماسی اقتصادی کشور و منطقه باشد. میزبانی اجلاس های بین المللی در تبریز، ایجاد تحرک در مراودات تجاری و اقتصادی استان با کشورهای خارجی به خصوص با همسایگان، معرفی توانمندی های اقتصادی استان به سرمایه گذاران داخلی و خارجی و از همه مهمتر توجه به امنیت سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در استان و تبریز از جمله راهکارهای ارتقای جایگاه آذربایجان شرقی در عرصه دیپلماسی اقتصادی هستند.

کد خبر: ۱۵۳٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha