۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
نرخ خرید تضمینی کلزا افزایش می‌یابد
معاون وزارت جهاد کشاورزی:

نرخ خرید تضمینی کلزا افزایش می‌یابد

معاون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی برای اصلاح نرخ خرید تضمینی کلزا جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.

به گزارش بازار، محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر که نشست اضطراری شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی برای اصلاح نرخ خرید تضمینی کلزا هفته آینده تشکیل خواهد شد، تصریح کرد: با تعیین نرخ جدید، مابه التفاوت قیمت به کشاورزانی که محصول خود را به شرکت بازرگانی دولتی فروخته اند، پرداخت می‌شود.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که متناسب نبودن نرخ خرید تضمینی کلزا با سایر محصولات استراتژیک از جمله گندم، باعث گلایه کلزاکاران و بی رغبتی کشاورزان به کشت این دانه روغنی شده بود.

در حال حاضر نرخ هر کیلوگرم کلزا در خرید تضمینی ۱۵ هزار تومان است که همین رقم نیز بطور یکسان در بازار داخلی اعمال نمی‌شود و قیمت‌ها در استان‌های مختلف، متفاوت است.

این درشرایطی است که رخدادهای اخیر بین المللی به ویژه بحران اوکراین باعث افزایش قیمت غلات در سطح جهانی شده و به دنبال آن توجه به تامین نیاز داخلی و حفظ امنیت غذایی کشور اهمیت مضاعف یافته است.

از همین رو، حمایت از تولیدکنندگان داخلی با روش‌هایی مانند افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک در برنامه مدون وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با تبعات منفی کمبود جهانی مواد غذایی در اولویت قرار گرفته و بر این اساس، نرخ خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

از آنجایی که برداشت کلزا در هر هکتار حدود نصف عملکرد گندم است، کلزا باید به دو برابر قیمت گندم فروخته شود تا سود کشاورز کلزاکار و گندمکار برابر شود. در غیر این صورت و متناسب نبودن قیمت ها، کشاورز ترجیح می‌دهد گندم بکارد و کشت کلزا فصل به فصل کاهش می‌یابد.

همانگونه که ذکر شد؛ در حال حاضر نرخ خرید تضمینی کلزا ۱۵ هزار تومان است، اما کشاورزان توقع دارند که این رقم دستکم تا دو برابر نرخ گندم افزایش یابد تا عایدی کلزاکار و گندمکار برابر باشد.

نشست شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در شرایطی برگزار می‌شود که پیش از این، سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی از تهیه بسته حمایتی کشت کلزار در سال زراعی جدید خبر داده و خواهان برنامه ریزی کشاوران برای کشت این محصول استراتژیک شده بود.

ساداتی نژاد همچنین از اختصاص یارانه کشت به کلزا خبر داده بود.

مناسب بودن نرخ خرید تضمینی و تعیین آن در زمان مناسب، از جمله مهمترین عوامل برای جذابیت محصول و تشویق کشاورز به کشت آن است که بی تردید به توسعه کشت و حرکت در مسیر خودکفایی منجر می‌شود.

کد خبر: ۱۵۳٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha