۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
رشد ۴۸۹ درصدی تجارت ایران و تاجیکستان در سال ۱۴۰۰

رشد ۴۸۹ درصدی تجارت ایران و تاجیکستان در سال ۱۴۰۰

در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۳۹ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۱۳۱ میلیون دلار بین ایران و تاجیکستان تبادل شد که نسبت به مدت مشابه، رشد ۴۸۹ درصدی در وزن و ۴۶۳ درصدی در ارزش را به همراه داشته است.

به گزارش بازار، سخنگوی گمرک در آستانه سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران گفت: با وجود اشتراکات فراوان تاریخی، زبانی، فرهنگی و دینی بین ایران و تاجیکستان، تجارت بین دو کشور فاصله زیادی با انتظارات دو ملت دارد با این وجود در سال گذشته ۱۲۴ هزار و ۷۳۷ تن کالای ایرانی به ارزش ۹۱ میلیون و ۶۰۱ هزار دلار به تاجیکستان صادر شده که نسبت به سال ۹۹ رشد ۵۳۵ درصدی در وزن و ۴۵۹ درصدی در ارزش داشته است.

لطیفی اظهار داشت: واردات از تاجیکستان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۶۳ درصدی در وزن و ۴۳۹ درصدی در ارزش، به ۱۴ هزار و ۵۱۲ تن کالا به ارزش ۳۹ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۶۵۵ دلار رسید.

سخنگوی گمرک در خصوص روابط تجاری دو کشور توضیح داد: با سفر رئیس جمهور کشورمان به تاجیکستان در سال گذشته، روابط تجاری دو کشور در مسیر رشدِ چند برابری قرار گرفت و امیدواریم با سفر امروز رییس جمهور تاجیکستان به تهران روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی ایران و تاجیکستان به جایگاه مورد انتظار دو ملت نزدیک‌تر شود.

تجارت در ۱۵ سال گذشته
سخنگوی گمرک افزود: مجموع روابط تجاری کشورمان با تاجیکستان در ۱۵ سال گذشته (۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰) تنها دو میلیون و ۷۱۳ هزار و ۹۳۳ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۵۸۳ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۸۹ دلار بودکه سهم صادرات کشورمان به تاجیکستان دو میلیون و ۵۲۷ هزار و ۹۳۷ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۲۰۷ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۶۵۱ دلار بوده و واردات از تاجیکستان نیز ۱۸۵ هزار و ۹۹۶ تن کالا به ارزش ۳۷۶ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۴۳۸ دلار بوده است.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: این میزان تجارت طی ۱۵ سال، مطمئنا مطلوب دو ملت نیست و دولت سیزدهم در تلاش است تا با سیاست همگرایی و توسعه روابط با کشورهای همسایه و نزدیک، به توسعه روابط تجاری و اقتصادی در کنار سایر مولفه‌ها به مسائل منطقه‌ای و بین المللی بپردازد.

لطیفی با تشریح صادرات کشورمان در ۱۵ سال گذشته به تاجیکستان افزود: در سال ۱۳۸۶ با ۱۷۰.۵ میلیون دلار، در سال ۸۷ با ۱۸۷ میلیون دلار، سال ۸۸ با ۱۶۳.۵ میلیون دلار، سال ۸۹ با ۱۹۰ میلیون دلار، سال ۹۰ با ۱۹۵ میلیون دلار، سال ۹۱ با ۲۶۳ میلیون دلار، سال ۹۲ با ۴۵.۵ میلیون دلار، سال ۹۳ با ۲۲۲.۷ میلیون دلار، سال ۹۴ با ۱۵۱.۲ میلیون دلار، سال ۹۵ با ۱۹۸.۷ میلیون دلار، سال ۹۶ با ۲۱۷.۲ میلیون دلار، سال ۹۷ با ۷۹.۵ میلیون دلار، سال ۹۸ با ۱۶.۶ میلیون دلار، سال ۹۹ با ۱۶.۴ میلیون دلار و سال ۱۴۰۰ با ۹۱.۶ میلیون دلار، کالا به تاجیکستان صادر شده است.

وی در خصوص واردات در این دوره زمانی از تاجیکستان توضیح داد: در سال ۸۶ بیش از ۲۵.۵ میلیون دلار، سال ۸۷ با ۳۹.۴ میلیون دلار، سال ۸۸ با ۴۹.۷ میلیون دلار، سال ۸۹ با ۲۸.۷ میلیون دلار، سال ۹۰ با ۱۸.۹ میلیون دلار، سال ۹۱ با ۳۵.۱ میلیون دلار، سال ۹۲ با ۱۹.۲ میلیون دلار، سال ۹۳ با ۱۹.۲ میلیون دلار، سال ۹۴ با ۲۰.۸ میلیون دلار، سال ۹۵ با ۱۵ میلیون دلار، سال ۹۶ با ۱۳.۹ میلیون دلار، سال ۹۷ با ۲۶.۲ میلیون دلار، سال ۹۸ با ۱۷.۹ میلیون دلار، سال ۹۹ با ۷.۳ میلیون دلار و نهایتا در سال ۱۴۰۰ با ۳۹.۴ میلیون دلار، کالا از تاجیکستان خریداری و به کشور وارد شده است.

لطیفی در خصوص کالاهای وارداتی از تاجیکستان گفت: در سال گذشته پنبه حلاجی نشده و پیله کرم ابریشم کالاهای خریداری شده تجار ایرانی از تاجیکستان بود.

سخنگوی گمرک در خصوص کالاهای صادراتی نیز اظهار داشت: محصولات کشاورزی، خشکبار، مصالح ساختمانی، محصولات پتروشیمی، شیرینی و شکلات، محصولات صنعتی، لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی، کفش و پوشاک، لوازم آشپزخانه، محصولات شیمیایی، ماشین آلات صنعتی، پارچه، چرم، لوازم التحریر، ادوات کشاورزی و لوازم بسته بندی ازجمله کالاهای ایرانی صادراتی به کشور تاجیکستان در سال ۱۴۰۰ بود.

کد خبر: ۱۵۳٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha