۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۲
دلال‌ها به سراغ گندم کاران رفته‌اند| لزوم استفاده از بذر اصلاح‌شده در مسیر کشت کم آب بر
بازار گزارش می‌دهد؛

دلال‌ها به سراغ گندم کاران رفته‌اند| لزوم استفاده از بذر اصلاح‌شده در مسیر کشت کم آب بر

همدان-کم کم فصل برداشت گندم درهمدان آغاز می‌شود اماگویی امسال هم دلالان دست از سرگندم کاران برنخواهندداشت و زمزمه تأخیر درپرداخت مطالبات گندم کاران از سوی دولت را سرزبان‌ها انداخته‌اند تابه هدف برسند.

بازار؛ گروه استان ها: ابتدای سال‌جاری هیئت دولت به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ ۱۱۵ هزار ریال تعیین کرد در حالی که این رقم برای سال ۱۴۰۰ معادل ۷۵ ریال به ازای هر کیلوگرم بود.

بر همین اساس رفته رفته با شروع فصل برداشت گندم کشاورزان انتظار دارند همان طور که اعلام شده با تحویل گندم مطالبات خود را کمتر از ۲۴ساعت دریافت کنند اما در مصاحبه ای که از سوی عضو هیئت رئیسه بنیاد ملی گندمکاران کشور منتشر شده چنین نیست و گندمکارانی که حدود دو هفته پیش گندم خود را تحول داده اند هنوز مطالبات آنها پرداخت نشده است.

سید محمد هاشمی در این گفتگو با تاکید بر اینکه قرار بوده پول گندمکاران ظرف ۲۴ ساعت پرداخت شود ولی کشاورزان با گذشت دو هفته همچنان منتظرند تا مطالبات آنها به حسابشان واریز شود تاکید کرده است باید متولیان امر پرداخت در اسرع وقت نسبت به پرداخت مطالبات گندمکاران اقدام کنند تا بیش از این کشاورزان نگران این موضوع نباشند.

بسیاری از کشاورزان گندمکار بابت تهیه کود و بذر و سایر نهاده ها و خدمات کشاورزی دارای بدهی هستند و انتظار دارند مطالبات آنها به موقع پرداخت شود تا بدهی های معوق خود را پرداخت کنند

ناگفته پیداست که بسیاری از کشاورزان گندمکار بابت تهیه کود و بذر و سایر نهاده ها و خدمات کشاورزی دارای بدهی هستند و انتظار دارند مطالبات آنها به موقع پرداخت شود تا بدهی های معوق خود را پرداخت کنند.

دلال‌ها به سراغ گندم کاران رفته‌اند| لزوم استفاده از بذر اصلاح‌شده در مسیر کشت کم آب بر

بررسی وضعیت تامین بذر در استان همدان را در گفتگو با مدیرعامل شرکت تولیدکننده بذر در استان همدان پیگیر شدیم که مدیرعامل شرکت تولیدکننده بذر در استان همدان در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه صنعت بذر کشور ۵۲۰ هزار تن در سال تولید دارد، اظهار کرد: مسئولیت تامین بذر در حیطه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بوده و این شرکت در سال ۶۰ تا ۸۰ هزار تن بذر تولید می‌کرد.

ظرفیت تولید بذر اصلاح شده گندم و جو کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود اما هم‌اکنون روی ۵۰۰ هزار تن مانده است

احمد معینی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید بذر اصلاح شده گندم و جو کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود اما هم‌اکنون روی ۵۰۰ هزار تن مانده است، ادامه داد: با توجه به جنگی که در اوکراین اتفاق افتاد سازمان جهانی بهداشت و سازمان خوار و بار جهانی فائو به کشورها هشدار دادند که برای تامین غلات خود فکری اساسی بکنند.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده بذر در استان همدان با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد وضعیت تولید بذر سال آینده از وضعیت فعلی سخت تر شود، افزود: سونامی افزایش قیمت و کمبود غلات در پاییز مشخص می‌شود و تبعات آن به سال آینده می‌رسد.

دلال‌ها به سراغ گندم کاران رفته‌اند| لزوم استفاده از بذر اصلاح‌شده در مسیر کشت کم آب بر

وی با بیان اینکه در کشور ما متاسفانه سیستم دولتی هوشمند نیست تا زمان درست احتمال وقوع بحران ها را تشخیص دهد، اضافه کرد: سیستم دولتی درک نمی‌کند که شرایط به چه اندازه حساس است و عمق فاجعه را درک نمی‌کنند.

هر وقت کشاورز به سمت استفاده از بذر خودمصرف برود و از بذر اصلاح شده استفاده نکند، یعنی آب گرانبهای کشور را برای پرورش علف‌های هرز استفاده می‌کند

معینی با بیان اینکه احتمال اینکه با کمبود گندم به عنوان ارزاق عمومی به شدت مواجه باشیم وجود دارد، عنوان کرد: هر وقت کشاورز به سمت استفاده از بذر خودمصرف برود و از بذر اصلاح شده استفاده نکند، یعنی آب گرانبهای کشور را برای پرورش علف‌های هرز استفاده می‌کند.

وی افزود: اگر بذر علف هرز همراه بذر گندم و جو باشد، وجود آن باعث آلوده شدن مزرعه شده و علف‌های هرز با استفاده از آب و مواد غذایی موجود در خاک، موجب ضعیف شدن گندم می‌شود که در نهایت، کاهش عملکرد را به دنبال داشته و هزینه مبارزه با علف‌های هرز نیز به سایر هزینه‌های تولید اضافه خواهد شد.

کاهش عملکرد تولید گندم به سه تن و ۸۰۰ کیلو گرم در مزارع آبی فاجعه است
وی با اشاره به اینکه کاهش عملکرد تولید گندم به سه تن و ۸۰۰ کیلو گرم در مزارع آبی فاجعه است، ادامه داد: دیم کلا سوخته و با این وضعیت بارش دیم نداریم.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده بذر در استان همدان از طرح جهش تولید در مزارع دیم اشاره کرد و با بیان اینکه در این طرح بر روی جهش تولید در دیم متمرکز شده اند، افزود: آبی که در توان مدیریت است را رها کرده و به دیم چسبیده‌ایم در حالی که ۹۰ درصد ثمردهی آن به باران ربط دارد.

دلال‌ها به سراغ گندم کاران رفته‌اند| لزوم استفاده از بذر اصلاح‌شده در مسیر کشت کم آب بر

وی با تاکید بر اینکه اگر امسال بذر تامین نشود، سال آینده محصولی برای تولید نخواهیم داشت، اضافه کرد: هزاران برنامه و پروژه به راهروی تسهیلات منتهی می‌شود و حتی اگر هوشمند ترین برنامه طراحی شود نیز در آخر به سد بانک‌ها برخورد می‌کند.

قوانین خلق الساعه، نقطه نظرات شخصی مسئول تسهیلات استان و مواردی از این دست همه در پرداخت تسهیلات تاثیر گذار است

معینی با اشاره به اینکه بانک‌ها فکر می‌کنند مشتری کلاهبردار است، بیان کرد: قوانین خلق الساعه، نقطه نظرات شخصی مسئول تسهیلات استان و مواردی از این دست همه در پرداخت تسهیلات تاثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه افرادی که تصمیمات مهم را می‌گیرند باید علت گرفتن تصمیمات آنها بررسی شود، ادامه داد: هر حکومتی در بدترین حالت باید نان خالی به دست مردم بدهد و استراتژیک ترین محصول گندم است و صنعت بذر باید آن را تامین کند.

وی با بیان اینکه امسال همدان جزو خشک سال ترین استان‌های کشور بوده و بیشترین آسیب را در بحث گندم و جو استان همدان می‌بیند، افزود: اگر تسهیلات تامین نشود کشاورز گندم را به دلال تحویل می دهد ضمن اینکه دلال‌ها از همین حالا سر وقت کشاورزان رفته‌اند.

آنچه مسلم است گذشته از ضرورت استفاده از بذور اصلاح شده در کشت گندم در زمان خرید گندم مشکلات فراوانی وجود دارد که شاید یکی از آنها تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران باشد اما به هر حال گویی دلالان از همین الآن وارد کار شده اند بنابراین باید سیاست ها و ابزارهای تشویقی بیشتر شوند تا کشاورزان برای تحویل گندم به مراکز خرید تضمینی رغبت داشته باشند.

کد خبر: ۱۵۳٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرزاد IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      10 4
      من گندم تولید خودم رو اگه دلال ها بخوان میدم چون دولت هیچ حمایتی از من نکرده
      • زارع IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
        1 2
        کار درستی انجام میدهید من هم کشاورز گندم کار در فارس هستم تصمیم دارم محصول گندم خود را به دلال بدهم
    • ابوالفضل IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      5 0
      دولت فقط حرف میزنه جهاد فقط حرف میزنن به جاش برسه برا تولید بيشتر سنگ میندازن من میخواستم مجوز استخر بگیرم هزارتا سنگ انداختن
    • محمد علی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      4 1
      یک ماه هست گندم تحویل دادیم پول ندادن به کمباین هکتاری یک میلیون تراکتور هکتاری 700 بدهکاریم کارگر و غیره....عبرتی شد برا سال آینده که میدم دلال نقد
      • حسن از گرگان IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
        1 1
        من هم یک کشاورز گندم کار هستم از گرگان ما هم هنوز به پول گندم نرسیدم ای دولت پول بده نیسته حالا حالا
    • محمد IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      1 1
      اگردلالها گندم کشوررادردست بگیرند که اینصددرصد ازطرفسرمایه داران لیبرال است وآنها چون ازطرف اسرائیل وغرب حمایت می شوندتا درکشور قحطی ایجاد کنند
    • جلال IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      1 1
      دولت پول گندوم علام کرده یازده هزارو پانصد ولی از من کشاورز برادشت ده هزارو نصدوبیست چرا دولت باکشاورز بدوخت ینکارو میکنه چه درامدی داره که دولت از سر تهش میزن