۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
تابستان و قطعی برق یک میلیارد نفر

تابستان و قطعی برق یک میلیارد نفر

تابستان امسال شبکه‌های نیروی سراسر جهان برق کافی برای تامین تقاضای رو به رشد تولید نخواهند کرد و بیش از یک میلیارد نفر در معرض ریسک قطعی برق قرار می‌گیرند.

به گزارش بازار، شبکه‌های نیرو به دلیل کمبود سوخت فسیلی، خشکسالی و موج کشنده گرما، اختلالات عرضه کالاها و افزایش قیمتها به دلیل جنگ در اوکراین و گذار ناموفق به سوی انرژی سبز، در مضیقه قرار گرفته‌اند. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند و خطر موجی از خاموشی‌ها را در اکثر نقاط نیمکره شمالی ایجاد کرده‌اند.

بحران نیرو که بخش وسیعی از جهان و اقتصادهای بزرگ را درگیر می کند، ممکن است کمتر از یک ماه دیگر با آغاز تابستان در ۲۱ ژوئن، اتفاق بیافتد. مناطقی که درگیر این بحران می شوند، آسیا، اروپا و آمریکا خواهند بود که برق کافی برای تامین تقاضای سرمایشی مصرف کنندگانی که به دنبال فرار از گرمای سوزان هستند، ندارند.

موج گرمای آسیا باعث خاموشی‌های چند ساعته روزانه شده و بیش از یک میلیارد نفر را در کشورهای پاکستان، میانمار، سریلانکا و هند با قطعی برق روبرو کرده است و بهبود وضعیت دیده نمی شود. شش تاسیسات نیرو در تگزاس، ماه جاری با از راه رسیدن گرمای تابستانی با مشکل روبرو شدند. حداقل ده‌ها ایالت آمریکا از کالیفرنیا تا گریت لیک، تابستان امسال در معرض قطعی برق قرار دارند. تامین نیرو در چین و ژاپن محدود خواهد بود. آفریقای جنوبی هم مهیای سالی از خاموشی‌های کم سابقه می‌شود. و اروپا در شرایط حساسی قرار دارد و اگر روسیه صادرات گاز به این منطقه را قطع کند، کشورهای متعدد با قطعی برق مواجه می شوند.

شانتانو جایسوال، تحلیلگر بلومبرگ نیو انرژی فاینانس می‌گوید ترکیبی از جنگ و تحریمها که بازارهای کالا را مختل کرده، گرمای شدید و بهبود اقتصادی از پاندمی کووید که تقاضا برای نیرو را افزایش داده، وضعیت منحصری را ایجاد کرده و وی نمی‌تواند آخرین باری که ترکیبی از این عوامل اتفاق افتادند را بیاد بیاورد.

رگولاتورهای آمریکا اخیرا هشدار دادند نیمی از این کشور، از گریت لیک تا کرانه غربی، ممکن است خاموشی را تجربه کند. دلیل این خاموشی‌ها هم عدم تولید برق و ابرخشکسالی است.

به دلیل عدم سرمایه گذاری در سوختهای فسیلی و کاهش تولید نیرو با استفاده از سوختهای فسیلی، وضعیت شبکه‌های نیرو در سراسر جهان شکننده است. الکس وایت ورث، تحلیلگر شرکت وود مک کنزی به این اشاره می کند که عبور شبکه‌های نیرو به سوی انرژی سبز، عدم ظرفیت ذخیره سازی نیرو هنگامی که آفتاب نیست یا بادی نمی‌وزد، بی ثباتی‌هایی را به وجود آورده و شبکه‌های نیرو را در شرایطی که نیروگاههای زغال سوز بازنشسته یا تعطیل می شوند، تحت استرس بیشتری قرار داده است. هر بار که هوا ابری یا طوفانی شود یا برای یک هفته بادی در کار نباشد، با کمبود عرضه روبرو خواهید شد. ما انتظار داریم این مشکلات در مدت پنج سال آینده وخیم‌تر شوند.

کد خبر: ۱۵۳٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha