۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲
تقویت مشارکت اقتصادی تهران_مسکو؛ مهار فشارهای غرب| اشباع بازارهای مختلف با محصولات ایرانی
رشد ۸۱ درصدی گردش تجاری ایران و روسیه؛

تقویت مشارکت اقتصادی تهران_مسکو؛ مهار فشارهای غرب| اشباع بازارهای مختلف با محصولات ایرانی

در پی تحریم های غرب و قطع ارتباط سوئیفت، روسیه و ایران به عنوان بزرگترین دولتهای متخاصم از دید غرب، برای تقویت روابط تجاری دوجانبه و اتصالات تلاش می کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: با هدف گسترش روابط همکاری ایران و روسیه، الکساندر نواک، معاون نخست‌ وزیر روسیه هفته گذشته در رأس هیئتی بلندپایه به ایران سفر کرد. وی در این سفر با برخی از مسئولان ایران از جمله معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت، وزیر راه و شهرسازی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و... دیدار و گفت‌ و گو کرد.

نواک در نشستی با نمایندگان جامعه تجاری ایران گفت: کریدور حمل و نقل شمال_جنوب می تواند کلید توسعه همکاری های اقتصادی بین روسیه و ایران باشد به طوری که مسکو علاقه مند به ایجاد این کریدور بین المللی است. از نظر روسها اجرای موفقیت آمیز این پروژه مهم در توسعه تجارت با حوزه خزر و خلیج فارس موثر خواهد بود و می تواند در توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی روسیه موضوعی کلیدی باشد.

این مقام روسی همچنین به گردش تجاری بین دو کشور با جهش ۸۱ درصدی اشاره کرد که به تقریباً چهار میلیارد دلار رسیده و یکی از بالاترین ارقام در سال های اخیر است. بر اساس آمار و گزارشهای منتشر شده، تجارت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰ درصد رشد کرد.

مقامات روسیه همچنین اعلام کردند که به لطف تلاش رهبرانشان، علیرغم فشار بی سابقه ای که روسیه در حال حاضر از سوی کشورهای غیر دوست متحمل می شود، مسیری برای افزایش همکاری های تجاری، اقتصادی، لجستیکی، سرمایه گذاری، مالی و بانکی در حال پیگیری است.

اکنون شرایط ویژه ای برای روسیه در حال شکل گیری است که همکاری ها را به میزان قابل توجهی گسترش داده و به پروژه های بزرگی که هم اکنون در ایران در حال اجراست، مانند ساخت نیروگاه اتمی بوشهر و نیروگاه حرارتی سیریک، شتاب بخشیده و توسعه جدید را تضمین کند

اکنون شرایط ویژه ای برای روسیه در حال شکل گیری است که همکاری ها را به میزان قابل توجهی گسترش داده و به پروژه های بزرگی که هم اکنون در ایران در حال اجراست، مانند ساخت نیروگاه اتمی بوشهر و نیروگاه حرارتی سیریک شتاب بخشیده و توسعه جدید را تضمین کند چرا که با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی، روسیه در حال حاضر از ذخایر قدرت مورد نیاز برای دگرگونی بیشتر اقتصاد و رشد آن برخوردار است.

الکساندر نواک در جمع نمایندگان جامعه تجاری ایران همچنین گفت که روسیه آماده ادامه اجرای پروژه های آغاز شده و راه اندازی پروژه های جدید است ضمن اینکه شرایط راحتی برای شرکت های روسی به منظور انجام تجارت در روسیه و تجارت بین المللی ایجاد شده است.

بر اساس گزارشهای منتشر شده، به همراه شرکای خود در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تقریباً ۱۵ درصد از واردات روسیه از تعرفه واردات معاف شده و این موضوع می تواند به یکی از اقدامات محرک برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی، همکاری ها و واردات از ایران تبدیل شود.

علاوه بر آن، مراحل صدور گواهی و اظهارنامه محصول تسریع گردیده، کنترل در مرز ساده شده و موانع حمل و نقل و لجستیک برداشته شده است. بر همین اساس روسیه باید به رفع موانع اداری و ساده سازی رویه های بوروکراتیک ادامه دهند.

افزون بر این، سرمایه گذاری های بودجه اضافی در حال هدایت به مناطق روسیه، بخش های اقتصاد، پروژه های زیرساختی بزرگ است که این امر نیز فرصتی اضافی برای همکاری با مشاغل است. همچنین، اقدامات حمایتی برای تجارت روسیه به طور مداوم در حال گسترش است و مسکو در حال انجام اقداماتی برای گسترش پست های بازرسی مرزی نیز است که موجب افزایش ترافیک بار و تسریع در واردات محصولات ضروری به این کشور می شود.

روسیه معتقد است که امروز تعداد قابل توجهی از بازارهای خالی قابل مشاهده است که می‌توان آن‌ ها را از جمله محصولات ایرانی پر کرد

بر اساس اظهارات مقامات روسی در سفر به تهران، اقدامات حمایتی اضافی در قالب وام های یارانه ای برای شرکت های روسی در بخش های کشاورزی، تولیدی و تجاری ارائه می شود و برنامه های ویژه ای برای حمایت از شرکت هایی که تحت تأثیر تحریم ها قرار گرفته اند، وجود دارد.

روسیه معتقد است که امروز تعداد قابل توجهی از بازارهای خالی قابل مشاهده است که می‌توان آن‌ ها را از جمله محصولات ایرانی پر کرد. روسیه مسیری را در جهت رفع محدودیت‌های وارداتی در پیش گرفته و در این راستا ایجاد تجارت با ارزهای ملی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. بر همین اساس، سیستم پیام‌رسانی مالی فدراسیون روسیه در حال حاضر یکی از مطمئن‌ترین سیستم‌ها است و نیاز به گسترش دارد.

همانطور که از ابتدای جنگ روسیه و اوکراین، شواهد نشان می دهد، غرب فروپاشی اقتصاد روسیه را به عنوان یک هدف مهم اعلام کرده است. با این حال، مسکو گفته است که افزایش شدید قیمت سوخت، غلات و سایر کالاها و همچنین تورم بی سابقه تقریباً به همان اندازه به کشورهای غیر دوست غربی ضربه می زند.

روسیه می تواند از تجربه کشورهایی مانند ایران برای خنثی کردن تحریم های غرب استفاده کند و تقویت مشارکت اقتصادی بین مسکو و تهران به هر دو کشور کمک می کند تا فشار غرب را مهار کنند

در این میان، روسیه اقتصاد خود را به سمت بازارهای جدید سوق می دهد که ایران یکی از آنهاست. تجارت دوجانبه بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۱ به رکورد جدیدی رسید و از چهار میلیارد دلار فراتر رفت. صادرات روسیه به ایران نیز به بیش از سه میلیارد دلار از این رقم و واردات روسیه به ۹۶۷.۳ میلیون دلار رسید که ۲۱.۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ بود.

در همین راستا، در جریان نشست دولت و محافل تجاری دو کشور، بازرگانان و کارشناسان اقتصادی درباره آمادگی هر دو طرف برای افزایش سطح مبادلات تجاری خود از جمله موضوع تسویه روبلی بحث و تبادل نظر کردند به طوری که کارآفرینان هر دو کشور می گویند: به دنبال فرصت هایی برای ورود به بازار کشورهای طرفین هستند.

از آنجایی که کشورهای غربی فشار اقتصادی خود را بر روسیه افزایش می دهند، این کشور بر جایگزینی سریع واردات و بازارهای دیگر کشورهایی که مسکو را تحریم نکرده اند، متمرکز شده است

از آنجایی که کشورهای غربی فشار اقتصادی خود را بر روسیه افزایش می دهند، این کشور بر جایگزینی سریع واردات و بازارهای دیگر کشورهایی که مسکو را تحریم نکرده اند، متمرکز شده است. ایران نیز همچنین از توافق با روسیه در مورد استفاده از پول ملی در تجارت خبر داده است.

بر همین اساس، روسیه می تواند از تجربه کشورهایی مانند ایران برای خنثی کردن تحریم های غرب استفاده کند و تقویت مشارکت اقتصادی بین مسکو و تهران به هر دو کشور کمک می کند تا فشار غرب را مهار کنند.

ایران سال گذشته از طریق اتحادیه اقتصادی اوراسیا قرارداد تجارت آزاد را با روسیه امضا کرد. در همین راستا، ۹ بخش مختلف صنعتی توسط هر دو کشور برای توسعه تجارت آتی از جمله هدف قرار گرفته اند که از آن جمله می توان به حوزه صنعت، فناوری، پتروشیمی، پزشکی، صنایع غذایی، آبزی پروری، صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی و داروسازی اشاره کرد.

علیرغم تحریم های قابل توجه ایالات متحده علیه ایران، تولید ناخالص داخلی ایران ۴۹۰ میلیارد دلار است که از نظر اندازه مشابه بلژیک یا تایلند است. تولید ناخالص داخلی سرانه حدود ۲۳۰۰ دلار آمریکا در میان جمعیت ۸۴ میلیونی است.

ترکیبی از توسعه زیرساخت‌های چین و روسیه به جایگزینی دارایی‌های رو به زوال ناشی از مشکلات تحریم‌های کشورها کمک می‌کند و تضمین می‌کند که دارایی‌های عظیم نفت و گاز معدنی ایران که مالک ۱۲ درصد ذخایر جهانی است به جای غرب به سمت شرق جریان یابد.

در زمینه بازسازی زیرساخت‌ های ایران، جمهوری اسلامی، چین و روسیه از مدتها پیش در حال مذاکره برای بازسازی و توسعه ۱۱۶ فرودگاه ایران در قالب پروژه‌ای هستند که انتظار می‌رود تا پایان دهه به طول انجامد.

ایران از طریق بنادر چابهار و انزلی در دریای خزر بخش مهمی از کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال_ جنوب در نظر گرفته می شود که از طریق آن می‌توان محصولات ایرانی را به بازارهای روسیه ارسال کرد. روسیه از بندر لاگان بر کرانه خزر، به بازارهای شرق آفریقا، خاورمیانه، هند و آسیای جنوبی صادر می کند.

با توجه به اینکه روسیه مسئول حدود ۹۳ درصد از کل تجارت اوراسیا است، صادرات غیر انرژی ایران به این اتحادیه در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰، برابر ۹۳ درصد افزایش یافته است. این امر در کشتیرانی دریای خزر منعکس شده است، جایی که هر دو کشور توافق کرده‌اند که حجم دریایی را افزایش داده و در کشتی‌های رو_رو جدید که در مسیر دریایی ایران_روسیه خدمات رسانی می‌کنند، سرمایه‌گذاری کنند.

علاوه بر این موضوعات، بحث‌های بیشتری در مورد امکان‌سنجی راه‌آهن پیشنهادی ایران، افغانستان و چین که از مسیرهای نستراک عبور می کند و با سی پک پاکستان و سیستم ریلی ملی متصل می‌شود، در جریان است.

نکته مهم دیگر مربوط به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای است که علاوه بر کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان شامل چین و روسیه نیز می‌شود؛ جایی که تخصص و انرژی منطقه‌ای آن می‌تواند به اسکان کشور و جلوگیری از درگیری های منطقه ای و ترویج تجارت بین منطقه ای کمک کند.

کد خبر: ۱۵۳٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha