۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
آهن گران زیر سایه بورس کالا

آهن گران زیر سایه بورس کالا

قیمت روز آهن‌آلات در پایان هفته گذشته غالبا با ثبات و سردی همراه بود و بازار آهن رمق چندانی نداشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روز آهن‌آلات در پایان هفته گذشته غالبا با ثبات و سردی همراه بود و بازار آهن رمق چندانی نداشت، به طوری که فعالان این حوزه اکثرا در صدد بررسی اوضاع بازار و تأثیر عوامل مؤثر بر نرخ آهن آلات بودند، اگرچه به صورت انگشت شمار کاهش قیمت هم مشاهده می‌شد.

بازار ارز نیز روز پنجشنبه نوسانات چشمگیری نداشت اما قیمت دلار در بازار آزاد با کمی افزایش، حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید. گفتنی است نرخ دلار در یک ماه اخیر با ۲ هزار و ۶۳۰ تومان افزایش قیمت همراه بوده است.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات
به گزارش آهن پرایس، در هفته گذشته قیمت اهن‌الات با نوسانات کاهشی و گاه ثبات قیمت همراه بود و با پایان هفته این نوسانات آرام گرفت، به طوری که قیمت روز میلگرد در غالب شرکت‌ها ثبات داشت. در یک بررسی کلی نرخ میلگرد در یک ماه اخیر با نوسانات نزولی همراه بود به طوری میلگرد سایز ۱۴ آجدار در بازه ۱۷ هزار و ۹۶۶ تومان الی ۱۸ هزار و ۶۹ تومان در نوسان بود که گویای کاهش ۱۰۳ تومانی قیمت این محصول است.

نرخ روز ناودانی و قیمت نبشی نیز به طور کلی در یک ماه گذشته با کاهش قیمت همراه بود به طوری که قیمت روز نبشی در بازار آزاد در بازه ۱۹ هزار ۳۴۲ الی ۱۸ هزار و ۸۹۱ تومان در نوسان بود که بیانگر کاهش ۴۵۱ تومانی نرخ این محصول است، اما به‌طور کلی روز پنجشنبه کلیه شرکت‌ها قیمت نبشی و ناودانی را ثابت اعلام کردند.

تیرآهن نیز مانند اکثر محصولات فولادی ثبات نسبی داشت به طوری که غالب شرکت‌ها تیرآهن کیلویی را ثابت اعلام کردند و در بخش شاخه‌فروشی نیز جز یکی دو مورد، مابقی شرکت‌ها تغییری نداشتند.

قیمت انواع لوله‌های داربستی، صنعتی و گازی و...، همچنین قیمت روز پروفیل نیز مانند سایر مقاطع فولادی ثابت اعلام شدند، گفتنی است در یک ماه گذشته این محصولات نیز روند کاهشی محدودی داشتند به طوری که نوسان قیمت پروفیل با ضخامت ۲ در بازه ۲۶ هزار و ۱۴۰ تومان الی ۲۵ هزار و ۵۱۴ تومان بود که بیانگر کاهش ۶۲۶ تومانی این محصول بود.

برآیند کلی از اوضاع بازار آهن و فولاد با توجه به نرخ شمش ۵۵۰ دلاری ایران و دلار ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومانی نیمایی، نشان از حفظ قیمت‌های فعلی و حتی کاهش قیمت‌ها دارد، اما درواقع آنچه در جریان است حمایت بورس کالا به عنوان نهادی اثرگذار، از قیمت‌های فعلی و کُندکردن روند نزول قیمت‌ها است به طوری که بورس کالا با تغییر فرمول‌های قیمتگذاری در صدد خرید زمان به امید صعود مجدد قیمت‌های جهانی است.

اما واقعیت بازار گویای چیز دیگری است، با احتساب نرخ شمش ایرانی و نرخ دلار نیمایی که اساس و ملاک ستاد تنظیم بازار است و با در نظر گرفتن تخفیف ۵ درصدی، نرخ پایه شمش ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و میلگرد نیز حدود ۱۶ هزار الی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی باید باشد، اما عرضه‌کنندگان نرخ دلار را وقعی نمی‌دانند و تمایلی هم به کاهش قیمت‌ها ندارند.

تا پیش از کاهش قیمت‌های جهانی تعیین قیمت محصولات فولادی در بازار داخل براساس پارامترهای ذکرشده بود اما در حال حاضر به نظر می‌رسد تمایل چندانی برای پیروی از این قاعده دیده نمی‌شود.

تناقضات بازار داخلی و جهانی
یکی از مواردی که در هفته‌های اخیر خبرساز شد و در تحلیل‌های پیشین نیز به طور مفصل بدان پرداخته شد وضع عوارض صادراتی برای تنظیم بازار داخلی پس از وقوع جنگ روسیه و اوکراین بود که در همان ابتدا به افزایش قیمت جهانی محصولات فولادی منجر شد.

گفتنی است وضع عوارض نه‌تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها نیز رخ داد. در همین زمینه احسان سلطانی اقتصاددان اظهار کرد: به دنبال وقوع جنگ بین این دو کشور که صادرکنندگان بزرگی در زمینه مواد غذایی و فولاد به شمار می‌روند، افزایش قیمت این محصولات در بازارهای جهانی اتفاق افتاد که وزارت صمت را برای تعیین عوارض صادراتی با هدف تنظیم بازار داخلی، برانگیخت.

وی در ادامه بیان کرد: با اینکه وضع عوارض با هدف تنظیم بازار داخلی انجام شد، اعترضات واحدهای فولادی را برانگیخت که نتیجه آن تعدیل و بعضا حذف ضرایب بود.

در همین زمینه علی‌محمد زمانی نیز اظهار کرد: برخی سیاستگذاری‌های دولت از ابتدای سال صادرات فولاد ایران را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرد که در کنار بالارفتن هزینه تمام شده محصولات تولیدشده، فولادسازان را دچار فشار چندبرابری کرد که درنهایت موجب کاهش صادرات و رقابت در بازارهای جهانی شد.

وی در ادامه افزود: از ابتدای سال که با افزایش نرخ سوخت و انرژی و همچنین نرخ مواد اولیه مواجه بودیم، مصوبه عوارض صادراتی نیز مزید بر علت شد تا آسیبی جدی بر صادرات فولاد کشور وارد شود، اگرچه اثر چنین مصوبه و سیاستی در ماه‌های آینده بیشتر نمایان می‌شود.

این فعال صنعتی ضمن اینکه وضع عوارض صادراتی را ابزار تنظیم بازار دانست، بیان کرد: باید از این سیاست و ابزار زمانی که میزان تقاضا از تولید بالاتر باشد، استفاده کرد. به‌طوری‌که با تحدید صادرات فولاد، در صدد کاهش نرخ محصول در بازار داخلی برآمدند اما وضع عوارض صادراتی در شرایطی تصویب شد که ما نه تنها کمبود داخلی نداشتیم بلکه با مازاد تولید نیز روبه‌رو بودیم.

زمانی همچنین تأکید کرد: تعیین قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی از صادرات محصولات تولید شده در این زنجیر اثر نمی‌پذیرد و برهمین اساس نمی‌توان صادرات را عامل گرانی محصولات داخلی به شمار آورد.

مدیرعامل شرکت صبافولاد زاگرس در ادامه تصریح کرد: در هفته‌های اخیر کف قیمتی محصولات فولادی در بورس کالا افزایشی بوده است و این در شرایطی است که تولیدکنندگان در برخی مواقع محصولات خود را زیر قیمت بورس کالا به فروش می‌سانند.

زمانی در پایان گفت: سیاست‌های اشتباه دولت در امر صادرات موجب از دست رفتن فرصت صادرات تولیدکنندگان شد درحالی که در بازار داخلی نیز با افزایش قیمت‌ها مواجه هستیم، به عبارتی می‌توان عامل گرانی محصولات داخلی را سیاستگذاری‌های نادرست دولت دانست و نمی‌توان آن را به صادرات محصولات فولادی نسبت داد.

ابوذر انصاری کارشناس بازار کالایی نیز در همین زمینه اظهار کرد: وضع عوارض صادراتی تا حدودی در تنظیم بازار تأثیرگذار بود اما اجرای آن، آنطور که انتظار می‌رفت پیش نرفت و وزارت صمت نتوانست به‌درستی بازار را تنظیم کند به‌طوری‌که با وجود کاهش قیمت‌های جهانی ما همچنان با قیمت‌های بالا در بورس کالا روبه‌رو هستیم.

کد خبر: ۱۵۳٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha