۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
امسال ۸ حلقه چاه اکتشافی حفر می‌شود
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران:

امسال ۸ حلقه چاه اکتشافی حفر می‌شود

هندی، مدیراکتشاف شرکت ملی نفت ایران از برنامه ریزی برای شروع حفاری ۸ حلقه چاه جدید اکتشافی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: از این تعداد ۶ حلقه در خشکی و ۲ حلقه در دریا حفر می شود؛ این در حالی است که حفاری ۵ حلقه چاه که سال گذشته آغاز شده امسال نیز ادامه می‌یابد.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی نفت ایران، سید صالح هندی با اشاره به دستاوردهای مدیریت اکتشاف در سال گذشته، گفت: از زمستان سال ۱۳۹۷، مدیریت اکتشاف هر فصل یک کشف جدید داشت که امیدواریم این فرآیند در سال جدید نیز ادامه پیدا کند.

توسعه حفاری‌های اکتشافی در سال جهش تولید

به گفته وی، فعالیت های مدیریت اکتشاف به لحاظ حفاری در سال جدید و سال ۱۴۰۰ که سال آخر برنامه پنج ساله توسعه است، باید توسعه بیشتری پیدا کند، از این رو امسال افزون بر ادامه تکمیل حفر پنج حلقه چاه گفته شده، ۸ حلقه چاه جدید نیز حفاری می شود که در مجموع متوسط دکل ها را در هر ماه به ۸ می رساند.

هندی با بیان اینکه انجام فعالیت های ژئوفیزیکی به تعیین محل حفاری چاه های اکتشافی منجر می‌شود، افزود: از این جهت سال ۱۳۹۸ سال پرباری بود چرا که در مجموع ۱۸ هزارمتر چاه اکتشافی در قالب ۶۰ دکل-ماه حفر کردیم به این معنی که هر ماه به طور متوسط ۵ دکل حفاری فعال بود؛ در ضمن سال گذشته حفاری چهار حلقه چاه اکتشافی به اتمام رسید و ادامه حفاری پنج حلقه چاه به سال جدید منتقل شده و پیش بینی می شود در سال ۹۹ حفاری ۸ حلقه چاه اکتشافی نهایی شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: از مجموع هشت حلقه چاه جدید که امسال در برنامه حفاری اکتشافی است، ۶ حلقه در خشکی و ۲ حلقه در دریا است که یکی از چاه های دریایی که در منطقه سیری واقع شده است را خود مدیریت اکتشاف به طور مستقل حفاری می کند و حفاری چاه یلدا با همکاری شرکت نفت و گاز پارس در همین هفته شروع شد که این همکاری بین اکتشاف و شرکت‌های توسعه‌ای و بهره برداری مبتنی بر نیاز تولید گاز در نوع خود بی نظیر است.  

هندی با بیان در مجموع در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از مجموع چاه های حفاری شده، چاه ناموفق وجود نداشت و آخرین چاه ناموفق در تابستان ۹۶ پایان یافته است، اظهار امیدواری کرد این رکورد ادامه پیدا کند و مثل سال گذشته به کشف‌های خوبی برای شرکت ملی نفت ایران و کشور تبدیل شود.

ایران دارنده رتبه نخست جهانی کشف منابع نفت و گاز

به گفته وی، سال گذشته با توجه به کشفیات اثبات و اعلام شده موفق به کسب رکوردی شدیم که هر چند هنوز گزارش رسمی آن اعلام نشده ولی نشان می دهد که ایران در سال ۲۰۱۹ به لحاظ کشف منابع نفت و گاز موفق به احراز رتبه نخست جهانی شده است.

هندی بیان کرد: پیرو موفقیت هایی که مدیریت اکتشاف در سال ۱۳۹۸ کسب کرده می توان این نوید را داد که این موفقیت ها در سال جدید با تاکید بر جنوب غرب کشور نیز ادامه خواهد داشت.

وی در مورد نقش مدیریت اکتشاف در تحقق شعار جهش تولید، اظهار کرد: در پروژه های لرزه نگاری متوسط بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر مشغول به کار می شوند که در زمان حاضر با توجه به پروژه های تعریف شده، برای ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر به ویژه مردم بومی، اشتغال ایجاد می شود ضمن اینکه با به نتیجه رسیدن حفاری چاه ها قطعا امسال رکوردهای بهتری نسبت به سال گذشته ثبت خواهیم کرد.

مطالع جامع حوضه‌های رسوبی؛ تضمین کننده وضعیت اکتشاف در آینده

هندی با تاکید بر ضرورت انجام مطالعه حوضه های رسوبی، گفت: یکی از موضوع های پایه ای و زیربنایی که وضعیت اکتشاف را در سال های آتی تضمین می کند همین بحث مطالعه و مدلسازی حوضه های رسوبی است؛ مدیریت اکتشاف تمام حوضه های رسوبی در کشور را شناسایی و اولویت بندی کرده ضمن اینکه تک تک آنها با دقت مطالعه و با روش های جدید مدلسازی می شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته مطالعه و مدلسازی حوضه های رسوبی دزفول و دشت آبادان تکمیل شده و این روند در سال جاری برای سایر حوضه ها نیز ادامه خواهد داشت چرا که این اقدام موفقیت های آتی اکتشاف را تضمین و ریسک های آن را به شدت کاهش می دهد.

کد خبر: ۱۵٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha