۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
۵۰ درصد معادن تعطیل و ثروت کشور معطل مانده است
وزیر کار:

۵۰ درصد معادن تعطیل و ثروت کشور معطل مانده است

همدان - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه ایران از قوی ترین کشورهای معدنی دنیا است گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد معادن کشور تعطیل هستند و ثروت کشور معطل مانده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ حجت‌الله عبدالملکی پیش از ظهر پنج در مراسم افتتاح کارخانه کلسینه دولومیت نهاوند اظهار کرد: طی ۹ ماه اخیر در تلاش بودیم رفع مشکلات مردم مدنظر باشد.

وی گفت: مساله اشتغال، نظام تامین اجتماعی و فقر سه موضوع جدی است که بخش زیادی از توان وزارتخانه صرف آن می شود.

عبدالملکی با بیان اینکه سه راهبرد اساسی را دنبال می کنیم چراکه شرکت های زیر مجموعه وزارتخانه متعلق به مردم است، گفت: در وزارتخانه پنج صندوق بیمه تامین اجتماعی داریم که مالک واقعی آنها مردم هستند

وی بابیان اینکه صندوق تامین اجتماعی متعلق به ۴۵ میلیون نفر از مردم است، گفت: صندوق بازنشستگی، صندوق بیمه روستاییان و عشایر، صندوق بازنشستگی فولاد و صندوق آینده ساز متعلق به فعالان صنعت کشور دیگر صندوق ها را شامل می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بااشاره به اینکه حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم مالک این صندوق ها و همه شرکت ها تابع این صندوق ها هستند؛ گفت: سه راهبرد اساسی را دنبال می کنیم که مدیریت سالم و کارآمد این مجموعه ها در اولویت است.

۵۵۰ انتصاب در طول این ۹ ماه و دو روز انجام دادیم که همه افراد منصوب شده فساد ستیز و کارآمد در بهره برداری از این مجموعه ها هستند

وی با بیان اینکه ۵۵۰ انتصاب در طول این ۹ ماه و دو روز انجام دادیم که همه افراد منصوب شده فساد ستیز و کارآمد در بهره برداری از این مجموعه ها هستند، گفت: بااین اقدام در بخش فولاد، پتروشیمی و حمل و نقل رکوردهای خوبی ثبت شده است.

عبدالملکی تاکید کرد: منافذ فساد در قالب دستورالمعل مجامع شرکت ها تنظیم شده و در حال سد شدن هستند به طوری که در سال ۱۴۰۱ مبلغی که این شرکت ها باید به صندوق ها واریز کنند تا خدمات رسانی به بازنشستگان این مجموعه ها بیشتر شود از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۵۲ هزار میلیاردتومان رسیده و نسبت سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه تشکیل تیم فساد ستیزی با جدیت در حال پیگیری و در حال رسیدگی به امور است، عنوان کرد: مدیریت سالم و کارآمد اولویت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه راهبرد دوم کمک به تامین نیازهای اساسی کشور است، گفت: مساله سود آوری صندوق ها مد نظر خواهد بود.

وی با بیان اینکه راهبرد سوم ورود به حوزه های دانش بنیان برای سرمایه گذاری با نگاه به زنجیره تکمیل ارزش است، گفت: بخش معدن از بخش های مهم کشور است و مزیت نسبی خوبی در کشور داریم و از قوی ترین کشورهای معدنی دنیا به شمار می رویم.

۵۰ درصد معادن کشور تعطیل هستند و ثروت کشور معطل مانده است
وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد معادن کشور تعطیل هستند و ثروت کشور معطل مانده است، گفت: این ۵۰ درصد حدود ۵ تا ۶ هزار معدن را شامل می شود و باید بخش معدنی را فعال کنیم.

عبدالملکی با بیان اینکه فعال کردن بخش معدنی احتیاج به بازیگران بزرگ دارد و نیازمند سرمایه گذاری های قابل قبول است، گفت: کم کردن خام فروشی در بخش معادن باید مدنظر باشد چراکه بخش عمده ای از مواد معدنی کشور خام فروشی می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: مساله زنجیره فراوری هرگز خاتمه پیدا نمی کند و مجموع صنایع هم باید خوراک برای زیر دست ها تامین کنند هم به فکر افزایش ارزش افزوده باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح عادلانه کردن و هدفمندکردن یارانه ها اجرا شد و در حال اجرا است، گفت: اجرای طرح ارز ۴۲۰۰ یعنی به وارد کننده کالاهای خاص ارز به این قیمت داده شود.

وی با بیان اینکه با این اتفاق هر سال حدود ۴۰۰ هزار میلیاردتومان پول از جیب مردم برداشته می شد، گفت: دلاری که دولت به دست می آورد را می توانست یا به قیمت روز بفروشد و به خزانه دولت بریزد یا مستقیم بین مردم پخش کند.

عبدالملکی بابیان اینکه بخشی از این ارز به دلالان و وارد کنندگان می رسید در حالی که باید به مردم برسد اما باز هم کالاها با قیمت آزاد به دست مردم‌ می رسید و بخشی هم به جیب قاچاقچیان می رفت، گفت: بخشی از این یارانه ها هم به جیب خارجی ها می رفت و محصولات قاچاق شده به کشورهای اطراف می رسید و عملا به دست مردم ما نمی رسید.

وی ادامه داد: بخش دیگری از این یارانه هم به صورت قانونی مانند صادر کردن ماکارونی از کشور خارج می شد و بخشی هم به تولید کنندگان خارجی می رسید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه در طرح مردمی سازی یارانه ها کل این مبلغ به جیب مردم می رود اما نکته اساسی این است که افزایش قیمت ها به دیگر کالا ها تسری پیدا نکند و کنترل شود، گفت: کسانی که یارانه نمی‌گرفتند می توانند اقدام کرده و در سامانه ثبت نام و یارانه خود را دریافت کنند.

این طرح باعث بهره مندی اقشار ضعیف از درآمد بیشتر می شود و به نفع مردم است

وی با بیان اینکه این طرح باعث بهره مندی اقشار ضعیف از درآمد بیشتر می شود و به نفع مردم است، گفت: دو گروه یارانه نگرفته اند که پیش از این هم دریافتی نداشته اند اما سایت باز شده و این افراد می توانند ثبت نام کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص چگونگی توزیع یارانه‌ها بین دهک‌های مختلف به دو گروه اشاره کرد که هنگام اجرای طرح، یارانه دریافت نکرده بودند و در تشریح این موضوع گفت: یک گروه افرادی بودند که قبلا هم یارانه نمی‌گرفتند و تعداد آنها هفت و نیم میلیون نفر بود، اعلام کرده‌ایم این خانوارها در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ثبت‌نام کنند، پیش‌بینی من این است که از این تعداد به چهار تا پنج میلیون نفر یارانه تعلق خواهد گرفت.

وی گفت: گروه دیگر کسانی بودند که قبلا یارانه دریافت می‌کردند اما الان مبلغی دریافت نمی‌کنند که علت آن غیر شفاف بودن اطلاعات اقتصادی اعضای خانوار بوده و پس از بررسی در صورت استحقاق یارانه به آنان تعلق خواهد گرفت.

عبدالملکی در این خصوص بیان کرد: برای مثال ۱۰ سال پیش خانوارهایی بودند که با فرزندان خود زندگی کرده‌اند و حالا فرزندان آنها مستقل شده و صاحب درآمد هستند ولی تا کنون نسبت به اصلاح و شفاف‌سازی وضعیت خود اقدامی نکرده‌اند.

وی تأکید کرد: در صورت درخواست بازنگری این خانوارها و اعلام شفافیت اطلاعات کنونی، این افراد نیز شامل دریافت یارانه خواهند شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حق هیچ ایرانی که مشمول دریافت یارانه باشد ضایع نخواهد شد و امانت دار مردم در عرصه های مختلف از جمله عرصه اموال مردم هستیم ضمن اینکه مدیریت‌ شرکت ها و رفع فقر از جلوه ها و وظایف مهم وزارتخانه است.


 

کد خبر: ۱۵۲٬۸۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha