۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
پنج داستان مهم نفتی جهان در سال ۲۰۱۹
سال گذشته تقاضای نفت بیشتر شد

پنج داستان مهم نفتی جهان در سال ۲۰۱۹

حمله به تاسیسات آرامکو، فروش بخشی از سهام آرامکو، اعلام واگذاری سرمایه سوخت فسیلی نروژ و دو داستان دیگر از جمله مهمترین حوادث سال گذشته میلیاردی بود .

به گزارش خبرنگار بازار ، صنعت جهانی نفت، در شکل گیری توسعه اقتصادی کشورهای تولید کننده و کشورهایی که در تعامل با آنها هستند عمیقا نقش دارد. اهمیت زیاد نفت در اقتصاد مدرن جهانی موجب می شود که مبحث نفت، نقطه آغازین هرگونه بررسی و تحقیق پیرامون نقش انرژی در حوزه امنیت بین المللی باشد.
از میان تمام داستانهای برتر امسال، موضوع نفت و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا، یکی از اساسی ترین مسائل قابل بررسی می باشد تا جایی که بازارهای نفت را تحت تأثیر قرار داده است. 

گزارشات آماری شرکت انگلیسی بی پی که در ماه ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شده است، نشان می دهد که تقاضای نفت سالانه ۱.۴ میلیون بشکه در روز یعنی ۱.۵ در صد  نسبت به سال گذشته رشد داشته است در حالیکه که در ده سال گذشته این افزایش ۱.۲ درصد بوده است.  

رشد تقاضا تا حدی کند شده است، اما تقاضای پروژه های آژانس بین المللی انرژی در سال ۲۰۱۹، ۱.۰ میلیون بشکه و در ۲۰۲۰، ۱.۲ میلیون بشکه خواهد شد.در حالی که تولید نفت شیل ایالات متحده با سرعت بیشتری نسبت به رشد تقاضا در حال گسترش است و این همان چیزی است که موجب دوگانگی در بازار جهانی نفت می گردد.

بنابراین، در حالی که بسیاری از داستانهای برتر امسال بر بازارهای نفت قبل از رونق نفت شیل تأثیر عمده و طولانی مدت داشته اند، امروز با سرعت زیادی به فراموشی سپرده می شوند. تا زمانی که نفت شیل ایالات متحده با سرعت فعلی به رشد خود ادامه دهد، منابع جهانی مناسب و کافی به نظر می رسد و قیمت نفت همچنان رو به جلو خواهد بود.

  در ادامه اویل پرایس ۵ داستان مهم نفتی در سال ۲۰۱۹ را مورد بررسی قرار داده :

۱- حمله به تاسیسات نفتی آرامکو  

حمله ماه سپتامبر به بزرگترین میادین نفتی عربستان سعودی و بزرگترین تأسیس فرآوری نفت خام جهان به عنوان بزرگترین پالایشگاه نفت دنیا که ظرفیت آن تا پیش از حملات بالای هفت میلیون بشکه در روز بود، یکی از موضوعات مهم نفتی به شمار می رود. مقامات عربستان سعودی در آن زمان اظهار داشتند که این حملات باعث تعطیلی تأسیسات نفتی شد و تولید نفت این کشور را از ۹٫۸ به حدود ۴٫۱ میلیون بشکه در روز رساند و بدین شکل روزانه ۵٫۷ میلیون بشکه نفت یا تقریباً ۵٪ از تولید روزانه جهان را از دست داد.

۲- عرضه اولیه عمومی آرامکو

در اوایل ماه دسامبر، آرامکو سرانجام عرضه اولیه عمومی مورد انتظار خود را پیش برد.  این شرکت در ابتدا با ارزش ۱.۷ تریلیون دلار معامله کرد، اما به سرعت به ارزش دو تریلیون دلار که توسط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پیشنهاد شده بود، رسید.

۳- کاهش تولید اوپک در جهت افزایش قیمت نفت

اوپک با کاهش تولید خود، به تورم تولید نفت شیل ایالات متحده پاسخ داد. این واقعاً تنها استراتژی است که برای کارتل معنی دارد. این گروه امسال دو کاهش تولید را با همکاری روسیه و سایر کشورهای تولیدکننده نفت انجام دادند. این کاهش تولید اوپک و متحدانش را به ۱.۷ میلیون بشکه رساند.

۴- رکورد جدید تولید نفت ایالات متحده ۱۲.۸ میلیون بشکه

این موضوع به دلیل تأثیر آن بر بقیه بازارهای نفت جهان ممکن است داستان برتر سال باشد. ما امروز به دلیل افزایش گسترده تولید نفت ایالات متحده طی یک دهه گذشته، در دنیای بسیار متفاوتی زندگی خواهیم کرد. رکورد جدید ۱.۲ میلیون بشکه بیشتر از رکورد سال گذشته بود و ایالات متحده را به سمت صادرات نفت خام و محصولات نهایی برای ماه اکتبر سوق داد.

۵- اعلام واگذاری سرمایه سوخت فسیلی نروژ

پیشنهاد دولت نروژ برای فروش ۳۵ میلیارد دلار از سهام خود در شرکت های بزرگ نفت و گاز جهان ضربه ای سنگین به ارزش سهام شرکت های انرژی وارد کرد. ارائه این پیشنهاد بازارهای سهام را تکان داد و با وجود اینکه مقامات نروژی اذعان داشتند که این طرح مبتنی بر هیچگونه نظر خاصی در مورد آینده قیمت نفت نیست، اما به هر حال فشارها بر شرکت های فعال در زمینه سوخت های فسیلی را تحت تاثیر قرار داد.

حال پس از پرداختن به اتفاقات مهم نفتی سال گذشته، انتظار می رود که بر اساس پیش بینی های مشاوران و کارشناسان نفتی و تحلیل هایشان، عرضه نفت در سال جدید بیش از حد افزایش یابد و تعادل میان عرضه و تقاضا به چشم خورد. همچنین اپک و متحدانش باید توافق کاهش تولید خود را به مدت طولانی تری حفظ کنند تا جلوی سرریز شدن ذخایر نفت جهان را بگیرند. بنابراین بر اساس این پیش بینی ها، میانگین قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۷ دلار و ۷۰ سنت خواهد بود.

کد خبر: ۱٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha