۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
بازی با مرگ در معادن مازندران| آژیری که شنیده نمی‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

بازی با مرگ در معادن مازندران| آژیری که شنیده نمی‌شود

ساری- آژیر خطر در معادن مازندران بیش از گذشته طنین انداز شده و ایمن نبودن این واحدها، جان بسیاری از کارگران را که در معادن پرخطر مشغول کار هستند، تهدید می کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: عرصه‌های محدود معدنکاوی در مازندران طی سال‌های اخیر پرچالش شده است و علاوه بر نبود ایمنی، دست معدنکاران را برای توسعه صنایع معدنی بسته است.

هر ساله حوادث متعددی در معادن مازندران رقم می‌خورد و ریشه یابی این حوادث، مقوله فراموش شده ایمنی را در این عرصه‌ها گوشزد می‌کند و این وضعیت درحالی است که بخش قابل توجهی از اقتصاد مازندران به صنایع معدنی وابسته است.

معادن سنتی و قدیمی و نبود ایمنی لازم، جان کارگران زیادی را تهدید می‌کند و در این بین معدنکاران عرصه‌های محدود را از جمله چالش‌ها برای اجرای طرح‌های ایمنی و توسعه بیان می‌کنند و خواهان پاسخگویی متولیان امر در این زمینه هستند.

این وضعیت درحالی است که طی سال قبل و اوایل سال جاری حوادث معدنی در استان مازندران فاجعه به بار آورد و در صورت بی توجهی به ایمن سازی معادن، بروز حوادثی نظیر معدن یورت گلستان در مازندران دور از انتظار نیست.

محمدی یک معدنکار مازندرانی در گفتگو با خبرنگار بازار کمبود عرصه‌های واگذاری را از جمله چالش‌ها برای اجرای طرح‌های توسعه و ایمن سازی ذکر کرد و گفت: یکی از ضوابط و اصول فنی که باید در همه معادن داشته باشیم این است که از بالاترین افق بهره برداری صورت گیرد و اکنون به دلیل محدودیت عرصه، برعکس صورت می‌گیرد.

یکی از ضوابط و اصول فنی که باید در همه معادن داشته باشیم این است که از بالاترین افق بهره برداری صورت گیرد و اکنون به دلیل محدودیت عرصه، برعکس صورت می‌گیرد

وی با بیان اینکه عرصه مناسب برای معدنکاری داده نمی‌شود، افزود: به عنوان مثال به معدنکار بیش از ۱۰ هکتار پروانه داده می‌شود ولی برای فعالیت یک هکتار بیشتر واگذار نمی‌شود و هرچه قدر معدنکار حرفه‌ای هم باشد نمی‌تواند جلوی رانش و ریزش را در معدن بگیرد.

بازی با مرگ در معادن مازندران| آژیری که شنیده نمی‌شود

وی با بیان اینکه مشکلات معادن هر روز بیشتر می‌شود، افزود: معدنکاری نیازمند حمایت ویژه ای است و از منابع طبیعی و صنایع تقاضا داریم یک جراحی ویژه در این بخش داشته باشند.

شرایط نامناسب معادن در مازندران سبب شده تا هر لحظه این واحدها مستعد بروز حوادثی تلخ و دردناک باشند و پیشگیری از این وضعیت بازنگری در طرح‌های معدنی و توجه ویژه به ایمن سازی آنها برای حفظ جان کارگران امری ضروری است.

عرصه‌های واگذاری محدود است
مجتبی مرتضوی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بررسی بیشتر معادن استان نشان می‌دهد که هیچ پلکانی در معادن نمی‌بینیم و شاهد تجاوز به عرصه‌های غیر تحت پوشش هستیم، گفت: بالادست بسیاری از معادن مستعد ریزش کرد.

وی با بیان اینکه گردوغبار و رانش همواره در بالادست دیده می‌شود، گفت: به دلیل سطح کم عرصه‌های واگذار شده، بهره برداران نمی‌توانند از بالا پله بزنند و معدنکاری درست داشته باشد و منابع طبیعی به جای آن که عرصه مناسب به بهره بردار دهد، عرصه را به صورت جزئی واگذار می‌کند و نمی‌توان طرح‌های ایمنی را اجرا کرد.

مرتضوی با تاکید براینکه مسئله ایمنی الزامی است، افزود: متأسفانه در آینده حوادثی را شاهد خواهیم بود و اگر جلوی آن را نگیریم این مسائل تکرار می‌شود.

وضعیت بحرانی معادن
در عین حال عباس عبدی معاون معدنی سازمان صمت مازندران نیز با اشاره به به مشکل واگذاری و محدودیت عرصه‌های معدنی گفت: اگر منابع طبیعی عرصه‌های بیشتری واگذار کند بهانه‌ای درباره رعایت ایمنی وجود نخواهد داشت.

بازی با مرگ در معادن مازندران| آژیری که شنیده نمی‌شود

عبدی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: طراحی و اجرای معدنی باید از بالاترین افق شروع شود و وقتی اصول طراحی مناسب باشد در یک معدن حادثه نخواهیم داشت.

وی پایین بودن سطح فعالیت را از عمده چالش‌ها ذکر کرد و گفت: برداشت از پایین سبب خالی شدن دامنه کوه و بروز حادث می‌شود و این مسئله وضعیت اکثریت معادن را بحرانی کرده است.

وضعیت نامناسب ایمنی وضعیت بسیاری از معادن را در مازندران خطرناک و بحرانی کرده است و تعطیلی آن را الزامی می‌سازد، مقیمی معاون منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه در برخی معدن حتی ۲۰ هکتار مجوز برداشت دادیم، گفت: در این معادن هم شاهد ریزش و رانش هستیم و اخیراً نیز ابلاغ شد که حداقل سه هکتار عرصه برای برداشت داده شود.

وی نظارت نسبت به برداشت معدنی را لازم دانست و گفت: در این بخش شاهد خلاء هستیم که باید مشکلات رفع شود.

براساس اعلام متولیان امر بیش از ۷۰ درصد معادن مازندران ناایمن هستند و بروز هر حادثه در این واحدها، تبعات و پیامدهای زیانباری خواهد داشت و کارگران زیادی را دچار آسیب خواهد کرد.

کد خبر: ۱۵۲٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha