۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کنترل سوداگری با مالیات بر عایدی ثروت
کارشناس حوزه کسب و کار مطرح کرد

کنترل سوداگری با مالیات بر عایدی ثروت

محمودی اصل، کارشناس حوزه کسب و کار گفت: اجرای مالیات بر عایدی ثروت باعث کنترل سوداگری، دلالی و حتی رانت خواری در جامعه می شود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «حسین محمودی اصل» در برنامه چالش رادیو اقتصاد افزود: در میان آیتم های که باعث رونق و جهش تولید می شود مهمترین آیتم اینکه سود تولید از مجموع سود تمامی فعالیت های اقتصادی بیشتر باشد.

وی همچنین اظهارداشت: طبق معمول در اقتصاد سالم سوداگری نباید اتفاق بیفتد و دلیل اینکه اتفاق نمی افتد اجرای مالیات بر عایدی ثروت است.

این کارشناس حوزه کسب و کار گفت: این مالیات نه تنها برای کسب سود بلکه کمک می کند فاصله طبقاتی در جامعه زیاد نشود.

وی افزود: برخی افراد در جامعه از منافع، خدمات و حتی یارانه ها بیشتر از اشخاص دیگر استفاده می کنند.

محمودی اصل اظهارداشت: مالیات در چنین مواقعی می تواند تعادل را برقرار کند و در بخش هایی به افراد نیازمند و کسب و کارها کمک شود تا چرخ اقتصاد مملکت بچرخد.

وی ادامه داد: جدا ازاین مالیات بر عایدی ثروت به عنوان هدایت رفتار عوامل اقتصادی عمل می کند و باعث کنترل سوداگری، دلالی و حتی رانت خواری در جامعه می شود.

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقفه ای که در حوزه مشاغل، فعالیت های اقتصادی و کسب و کار در اثر شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده اگر فقط بخواهند توانمندی دولت در عرصه مالی را لحاظ کنند طبیعی که دولت توان نداردو همینطور اگر منابعی به سطح جامعه در جهت تقویت معیشت یا تقویت کسب و کار تزریق شود باز هم به دلیل نبود سیستم مالیاتی مناسب وکسری بودجه موجب خلق پول و تورم خواهد شد.

وی افزود: بدیهی که چون نظام مالیاتی مناسب در کشور وجود ندارد همه افرادی که تورم دچارشان می شود آنهایی که دارایی های زیادی دارند به راحتی دوباره این تورم را به قشر ضعیف، متوسط و آسیب پذیر جامعه منتقل می کنند بنابراین اینجا پول از جیب قشر ضعیف برداشته می شود.

محمودی اصل اظهارداشت: تورمی که از این طریق ایجاد می شود باز هم به نفع سوداگران و افراد ثروتمند است که بتوانند دارایی های خود را افزایش دهند.

وی ادامه داد: دولت در برخی بخش ها باید به لحاظ مالی ورود کند همین ۷۵ هزار میلیارد تومان یا عددهای بالاتر قابل جبران است اگر اراده ای باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: بطورکلی دولت باید در چنین وضعیتی از حلقوم فراریان مالیاتی دارایی را بیرون بکشد چرا که خیلی از مردم به خاطر یک لقمه نان مجبورند در معرض آسیب های متعدد کرونایی قرار گیرند.

وی افزود: دولت از طرف دیگر می تواند جلوی رانت خواری را بگیرد و با مدیریت مناسب در بودجه شرکت های دولتی صرفه جویی کند.

محمودی اصل اظهارداشت: اگر اراده و انسجام باشد می توان از حقلوم افرادی که با سوداگری، رانت خواری و فرار مالیاتی باعث فاصله طبقاتی و فقر در جامعه شده اند این دارایی ها را بیرون کشید.

وی یادآورشد: دولت در بخش هایی هم می تواند بدون تزریق پول مثل بهبود فضای کسب و کار، ایجاد بازارهای جدید به کمک دیپلماسی اقتصادی در منطقه و به خصوص اوراسیا، کمک مشاوره ای به کسب و کارها ونظایر این حرکت کند.

کد خبر: ۱۵٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha