۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۴
چشم انداز طلای جهانی در میانه نگرانی‌های رکودی و تورم بی‌سابقه

چشم انداز طلای جهانی در میانه نگرانی‌های رکودی و تورم بی‌سابقه

قیمت طلا در گرو بازدهی بالاتر اوراق قرضه و دلار قوی تر است که بر قیمت طلا اثر منفی دارند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، قیمت طلا در بازارهای جهانی بالاخره پس از پنج هفته نزولی توانست یک رشد ۲ درصدی را ثبت کند و قدری خود را مدار نزولی که از نیمه آوریل دچار آن بود، رها کند ولی همچنان با توجه به رکوردهای بالای شاخص دلار که در اوج بیست ساله اش قرار گرفته، خریداران شمش جانب احتیاط را نگه داشته اند.

شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از شش ارز اصلی دیگر می‌سنجد، معمولا رابطه منفی با طلا دارد. این شاخص هفته قبل اولین کاهش هفتگی اش را بعد از شش هفته ثبت نمود و از سقف بالای ۱۰۵ واحد به حدود ۱۰۳.۲۳ رسید. یکی از محرک های اصلی فروشندگان دلار برای پایین کشیدن آن از قله ی دو دهه اخیر، کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه می تواند باشد. اوراق ده ساله از اوج ۳.۲ درصدی اش به ۲.۷۹ برگشت. البته که سیاست های انقباضی و انتظارات بازار از فدرال رزرو برای برداشتن گام های محکم در خصوص مهار تورم موجب شده در وهله اول موجب فشار فروش در اوراق قرضه و کاهش قیمت اوراق شد و به تبع آن نرخ های بازدهی افزایش یافتند.

می توان چنین عنوان کرد که قیمت طلا در گرو بازدهی بالاتر اوراق قرضه و دلار قوی‌تر است که بر قیمت طلا اثر منفی دارند. اگر چنین فرض کنیم که انتظارات بازار در خصوص شدت برخورد انقباضی فدرال رزرو در قیمت‌ها لحاظ شده باشد، ممکن است فضایی برای رشد قیمت باز کند. این نکته می تواند قابل توجه باشد که اکنون ۵۰ واحد اساسی افزایش نرخ بهره در هر دو نشست ماه ژوئن و ژولای محتمل تر از افزایش ۷۵ واحدی بنظر می‌رسد که کاسته شدن از شدت عمل فدرال رزرو را در نگاه بازار مجسم می‌کند. این نظریه می‌تواند به طلا کمک کند تا از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه‌ خود در حوالی ۱۸۵۵ دلار به بالا عبور کند و ۱۸۷۷ دلار را در حوالی میانگین ۱۰۰ روزه هدف بگیرد. اگر حرکت نزولی از ۱۹۹۸ دلار تا ۱۷۸۶ دلار را در نظر بگیریم، در این بین، ۱۸۶۷ دلار در سطح اصلاحی ۳۸.۲ درصدی می‌تواند یک سطح پیوت قابل ملاحظه در نظر گرفته شود.

می‌دانیم که فدرال رزرو بر افزایش نرخ بهره مصر است و بازارها خود را برای یک سلسله افزایش‌های نرخ بهره در ادامه سال آماده کرده‌اند. با این حال صورتجلسه فدرال رزرو که این هفته منتشر می‌شود، می‌تواند در ارزیابی لحن این بانک در خصوص افزایش نرخ بهره و ادامه کاهش ترازنامه بسیار روشنگر باشد. هرگونه احتمال افزایش ۷۵ واحدی یا بیشتر در نشست های آتی می تواند سودهای طلا را محدود کند.

اما گذشته از این، عامل دیگری که این هفته تعیین کننده خواهد بود، میزان نگرانی ها از نزدیک بود رکود اقتصادی است. در شرایطی که در کنار سیاست های انقباضی پولی، هشدار منحنی تفاضل بازدهی اوراق کوتاه و بلند مدت قبلا به گوش رسیده بود، ادامه تورم و کاهش رشد اقتصادی بازارها را گوش به زنگ نگه داشته است. شاخص S&P۵۰۰ از اول سال ۲۰۲۲ حدود ۱۹ درصد ریزش داشته و شاخص نزدک از قله نوامبر نزدیک به ۳۰ درصد فرود آمده است. در این شرایط گزارش رشد اقتصادی ایالات متحده برای سه ماهه اول این هفته منتشر خواهد شد که می‌تواند تاییدی بر رشد منفی ۱.۴ درصدی در اعلام اولیه باشد. هشدارهای رکودی می ‌تواند طلا را بعنوان یک دارایی امن دوباره مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار دهد.

به دنبال تشدید مومنتوم صعودی با برگشت RSI و استوکستیک از منطقه اشباع فروش، برای ادامه حرکت صعودی خریداران نیاز دارند که قیمت را بالاتر از ۱۸۵۵ دلار تثبیت کنند. در غیر اینصورت، اگر آنها توفیقی در شکستن میانگین متحرک ۲۰۰ روزه نداشته باشند، آزمایش دوباره ۱۸۳۶ دلار و حتی برگشت به سطح روانی ۱۸۰۰ دلار هم ممکن است.

چشم انداز طلای جهانی در میانه نگرانی‌های رکودی و تورم بی‌سابقه

کد خبر: ۱۵۲٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha