۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
چه عواملی باعث شوک تازه قیمتی در بازار محصولات کشاورزی می شوند؟
بازار گزارش می دهد؛

چه عواملی باعث شوک تازه قیمتی در بازار محصولات کشاورزی می شوند؟

افزایش قیمت محصولات کشاورزی به چالشی جدی تبدیل شده است. اما به نظر می رسد سیاستهایی در دنیا جریان دارد که می تواند بستر را برای شوک های تازه ایجاد کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها موج افزایش قیمت موادغذایی به یکی از مهمترین عوامل نگران کننده اقتصاددانان تبدیل شده است.مساله ای که علاوه بر سلامت مردم می تواند به اقتصاد دنیا هم آسیب بزرگی وارد کند.

عوامل زیادی برای این افزایش در قیمت محصولات کشاورزی بر شمرده می شود. شاید اولین و مهمترین عاملی که به یکباره بازار را متحول کرد درگیری بین روسیه و اوکراین و تاثیر آن در تجارت کالاهای اساسی باشد ولی این مساله، تنها مساله ای نیست که باید به آن توجه داشت.

تغییرات جوی و کاهش بارشها در بسیاری از کشورهای دنیا سبب شده است تا توان ترلید محصولات کشاورزی در آنها کاهش یابد. این مساله برای کشورهای خاورمیانه چالشی جدی را ایجاد کرده است زیرا میزان بارش به اندازه ای کاهش یافته است که بخش های زیادی از مزارع قابل کشت نیستند و حجم محصول تولیدی در بخش های دیگر هم کاهش یافته است.

از طرف دیگر کاهش دسترسی به کودشیمیایی چالش تازه ای است که ریشه در افزایش قیمت نفت و تحریم های وضع شده توسط غرب علیه روسیه دارد. در نهایت مساله ای که این روزها در جریان است و می تواند شوک تازه ای را در بازار ایجاد کند، سیاستهایی است که کشورهای مختلف در پیش می گیرند تا میزان اثرپذیری خود از شوک های خارجی را به حداقل برسانند.

سیاستهای محدودکننده صادرات، افزایش میزان واردات و حتی محدودکردن صادرات ماشین آلات مورد نیاز برای کشاورزی. باید در نظر داشت که این سیاستها خود می تواند زمینه را برای بیشتر شدن قیمتها در ماه های آتی فراهم کند و بازار پر تلاطم تری را ایجاد کند.

نیویورک تایمز در این مورد نوشت: «با افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا، کشورهای مختلف اقدام به محدود کردن صادرات محصولات کشاورزی کردند. این سیاست که با هدف تامین نیاز داخل اجرا می شود می تواند به آتش تورم در بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی در دنیا بدمد.»

طبق گزارش ارایه شده توسط نیویورک تایمز کشورهای روسیه، اوکراین، اندونزی، آرژانتین و قزاقستان اجرای این سیاست را از ماه گذشته شروع کردند. روسیه که بزرگترین صادر کننده گندم و روغن آفتابگردان در دنیا است از اوایل ماه مارس صادرات این دو محصول را کاهش داد.

اوکراین صادرات گندم و ذرت را محدود کرد و هدف از اجرای این طرح را تامین نیاز داخلی در دوره درگیری عنوان کرد. اندونزی که بزرگترین صادر کننده روغن خرما و یکی از بزرگترین صادرکنندگان دیگر روغن های گیاهی در دنیا است خبر از کاهش ۵۰ درصدی صادرات ایت محصولات داد. انتشار این خبر باعث شد تا موج گرانی در بازار روغن های گیاهی در دنیا ایجاد شود و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه دسترسی به این ماده غذایی ارزشمند کمتر شود.

آرژانتین، کشوری که در صادرات گوشت گاو در دنیا شناخته شده است و سهم زیادی در تامین گوشت در دنیا دارد اخیرا خبر از توقف کامل صادرات داده است. این کشور اعلام کرد افزایش قیمت محصولات کشاورزی تامین غذا برای بسیاری از مردم را سخت کرده است و با محدودیت صادرات در تلاش است تا مانع از افزایش قیمت گوشت در داخل شود.

توقف صادرات گوشت از این کشور در شرایطی اتفاق افتاد که نرخ تورم مواد غذایی در آرژانتین به مرز ۵۰.۹ درصد رسیده بود و تامین غذا برای شمار زیادی از مردم غیر ممکن بود. قرار بر این است که این محدودیت تا سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا کند.

قزاقستان هم که در صادرات گندم و آرد گندم نقش بزرگی دارد اعلام کرده است تا اواسط سال جاری صادرات این دو محصول ارزشمند را متوقف می کند. تصمیم گیری در مورد ادامه اجرای این طرح تا انتهای امسال به اواسط سال موکول شده است ولی تاکید شد در صورتیکه تورم در این بازار ادامه داشته باشد کشور چاره ای جز تمرکز روی تامین غذای داخل ندارد.

کد خبر: ۱۵۲٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha