۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
امید در شالیزارهای مازندران جوانه زد؛ سال پربار شالیکاری
بازار گزارش می دهد؛

امید در شالیزارهای مازندران جوانه زد؛ سال پربار شالیکاری

ساری - ترسالی، افزایش ذخیره آب سدها و آب‌بندان ها و بارندگی‌های خوب، سال خوشی را برای شالی و شالی‌کاری در مازندران نوید می‌دهد.

خبرگزاری بازار؛ با نشاکاری رنگ شالیزارهای مازندران سبز شد و جوانه‌های امید در دل برنج‌زارهای شمال ازجمله مازندران نشست و پایش حاکی از جهش تولید در حوزه برنج‌کاری را نوید می‌دهد.

افزایش بارندگی‌ها و میزان ذخیره منابع آبی مازندران، تنش آبی را در شالیزارهای استان از بین برد و فصل خوبی را برای برنج‌کاری در این خطه از شمال به ارمغان آورده است.

یک شالی‌کار مازندرانی که نشای شالی را در شالیزارهایش آغاز کرده است، می‌گوید: خدارو شکر امسال با بارندگی‌های خوب زمان شخم و شیار، آب موردنیاز مزارع تأمین‌شده است و براین اساس امسال سطح کشت را افزایش داده‌ام.

علی احمدی می‌گوید: امسال سطح اراضی شالیزاری را به دو برابر افزایش دادم و کار نشاکاری نیز به‌وسیله ماشین‌آلات و مکانیزه انجام‌شده است.

قیمت بالاهای نهاده‌ها و هزینه‌های تولید ازجمله دغدغه‌های فراروی کشاورزان بوده وباتوجه به اینکه نیمی از کشت و کار سنتی انجام می‌شود، دستمزد بالای کارگران نیز ازجمله مسائل به شمار می‌رود

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید یادآور شد: قیمت بالاهای نهاده‌ها و هزینه‌های تولید ازجمله دغدغه‌های فراروی کشاورزان بوده وباتوجه به اینکه نیمی از کشت و کار سنتی انجام می‌شود، دستمزد بالای کارگران نیز ازجمله مسائل به شمار می‌رود.

احمدی خواستار توجه مسئولان برای رفع نیازهای فراروی شالی‌کاران استان شد.

واردات برنج در فصل برداشت

شالی‌کار دیگر آملی که سطح شالیزارهایش را امسال از دو هکتار به چهار هکتار افزایش داده است، می‌گوید: همچنین ۲۰۰ هکتار بانک نشاء آماده کرده‌ام.

حسن قلی زاده ادامه می‌دهد خوشبختانه تاکنون روزها برای شالی و شالی‌کاری خوب بوده است و امیدواریم تا پایان فصل برداشت، وضعیت خوبی داشته باشیم.

وی با انتقاد از واردات برنج در فصل برداشت ادامه داد: دولت باید از شالی‌کاران حمایت و حداقل تا پایان فصل برداشت از واردات برنج جلوگیری کند زیرا این مسئله به تولید برنج لطمه می‌زند و انگیزه کشاورز را از بین می‌برد.

وی درباره وضعیت شالیزاری عنوان کرد: امسال بارندگی مطلوب بوده و به دلیل بارش‌های کشاورزان توانستند، سطح مزارع و شالیزارها را توسعه دهند.

ایجاد خزانه برنج در ۱۷۰ هزار هکتار اراضی مازندران

درعین‌حال عزیز اله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعت خوب شالی‌کاری در استان گفت: تاکنون ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی شخم وشیار و ۱۷۰ هزار هکتار نیز خزانه کاری شده است.

۵۵ درصد از شالیزارها سنتی و بقیه به‌صورت مدرن نشاکاری شده است و سطح نشاکاری مدرن تاکنون به بیش از ۸۰ هزار هکتار رسیده است

وی بابیان اینکه به دلیل بارندگی مطلوب، امسال تنش آبی در شالیزارها نداریم، عنوان کرد: ۵۵ درصد از شالیزارها سنتی و بقیه به‌صورت مدرن نشاکاری شده است و سطح نشاکاری مدرن تاکنون به بیش از ۸۰ هزار هکتار رسیده است.

وی بابیان اینکه ۱۳۵ بانک نشا در شالیزارهای استان آماده‌شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید برنج امسال در استان شکسته شود.

همچنین حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار یکی از راههای مقابله با کرونا و شیوع آن را توسعه مکانیزاسیون دانست و گفت: امسال قرار است ۳۰۰ دستگاه نشاکار در شالیزارهای استان اضافه شود.

وی با اظهار اینکه برای خرید دستگاه نشاکار و مکانیزاسیون شالی‌کاری تسهیلات داده می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود کشت مکانیزه در برنج به ۱۰۰ هزار هکتار افزایش یابد.

وی با وضع خوب شالی و شالی‌کاری درپی بارندگی‌های خوب و افزایش حجم منابع آبی سدها و آب‌بندان ها گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید برنج در شالیزارهای استان امسال از یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن بیشتر شود.

افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی ذخیره آب در سدها و آب‌بندان‌ها

با توجه به نیاز اراضی شالیزاری، امسال حجم آب در مخازن آبی استان افزایش چشمگیری یافته است و پیش‌بینی می‌شود بر سطح تولیدات کشاورزی و شالی‌کاری استان افزوده شود.

معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی ذخیره آب در سدها و آب‌بندان های استان، اظهار داشت: ریزش جوی مناسب در نیم سال آبی سبب رشد ذخیره آب پشت سدها و آب‌بندانهای استان شده است.

سید جمال موسوی با اشاره به سرریز شدن آب سد شهید رجایی ساری اظهار داشت: در حال حاضر ذخایر پشت سدها و آب‌بندان های استان با رشد ۱۰۰ میلیون مترمکعبی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۶۹۹ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با عنوان اینکه با ریزش‌های مناسب جوی و ذخایر آبی بخشی از کسری آب جبران شده است، بر لزوم بهره‌گیری از روش‌های نوین و صرفه‌جویی در مصرف آب تأکید کرد و گفت: درصد بالایی از چاه‌های زراعی استان کم‌عمق و سطحی هستند و باید در برداشت از آب‌های زیرزمینی مدیریت و کنترل شود.

موسوی با اظهار اینکه اتکای بیش‌ازحد به آب‌های رودخانه‌ها، مدیریت منابع آب را دشوار کرده است، از کشاورزان خواست تا برای کشت دوم هماهنگی لازم را با مدیریت منابع آب داشته باشند.

مازندران بیش از ۲۱۴ هزار هکتار شالیزار دارد و سالانه ۴۲ درصد تولید برنج کشور در این استان انجام می‌شود.

کد خبر: ۱۵٬۲۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha