۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
شمیم عطر «گل محمدی» در مزارع همدان| ظرفیت صادرات اسانس را نادیده نگیریم
بازار گزارش می‌دهد؛

شمیم عطر «گل محمدی» در مزارع همدان| ظرفیت صادرات اسانس را نادیده نگیریم

همدان- بهار از شهرستان‌های موفق در زمینهٔ کشت گل محمدی است تا آنجا که می‌توان با پرداختن بیشتر به کشت این محصول صادرات اسانس گل محمدی را در برنامه قرار داد.

بازار؛ گروه استان‌ها: گل محمدی همیشه در بین ایرانیان از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و مردم از قدیم از عصاره گل محمدی برای خوشبو کردن هوا یا عطر دادن به غذا استفاده می‌کرده اند.

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گل محمدی در دنیا است؛ گل محمدی گیاهی کم آب‌بر و پرخاصیت به شمار می‌رود که از آن می‌توان در صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع بهداشتی و موارد دیگر بهره گرفت.

توسعه کشت گل محمدی در استان همدان موردتوجه قرارگرفته است و این گیاه زیبا و خوش عطر در نقاط مختلف استان همدان کشت می‌شود اما جایگاه شهرستان بهار درکشت این گل ویژه است

خوشبختانه از چند سال گذشته توسعه کشت گل محمدی در استان همدان موردتوجه قرارگرفته است و این گیاه زیبا و خوش عطر در نقاط مختلف استان همدان کشت می‌شود اما جایگاه شهرستان بهار درکشت این گل ویژه است.

شهرستان بهار یکی از شهرستان‌های شاخص استان همدان درزمینهٔ تولید گل محمدی و گلاب است چراکه ارتفاع مناسب این شهرستان از سطح دریا موجب شده این گیاه پرخاصیت و خوشبو در این شهرستان باکیفیت بالایی تولید شود و وجود یک شرکت فرآوری گل محمدی در شهرستان بهار فرصتی مغتنم برای توسعه کشت این گیاه کم آب بر و ارزآور است.

شهرستان بهار با داشتن ۴۵ هکتار گلستان گل محمدی یکی از بهترین شهرستان‌های استان همدان درزمینهٔ کشت این‌ گیاه است و از طرفی وجود یک سرمایه‌گذار موفق درزمینهٔ کشت ۲۷ هکتار گل محمدی و ایجاد کارخانه گلاب‌گیری در این شهرستان باعث شده محصولات باکیفیتی راهی بازار شود.

شمیم عطر «گل محمدی» در مزارع همدان| ظرفیت صادرات اسانس را نادیده نگیریم

مدیرعامل شرکت اخوان صالحی پیمان در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در کنار تولید شوری جات و ترشیجات برای اینکه شرکت ما الگویی در منطقه باشد، بخشی از اراضی را تبدیل به گلستان کردیم، اظهار کرد: اراضی زیر کشت گل محمدی شرکت ما در بهار ۲۷ هکتار است که به‌طور میانگین از هر هکتار سه تا چهار تن گل محمدی برداشت می‌شود.

محمدعلی صالحی پیمان بابیان اینکه در کنار اراضی گل محمدی صنایع تبدیلی گلاب‌گیری احداث کردیم، ادامه داد: کشت گل محمدی ازنظر مصرف آب در مقایسه با کشت سبزی و صیفی مقرون به‌صرفه‌تر است.

برداشت گل محمدی نیروی انسانی زیادی می‌خواهد چراکه مدت برداشت گل محمدی ۲۵ تا ۳۰ است و برای هر هکتار به‌طور میانگین روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ نفر نیروی انسانی می‌خواهد

وی در رابطه با اشتغال ایجادشده درزمینهٔ کشت گل محمدی بابیان اینکه گل محمدی در فصل داشت نیروی انسانی زیادی نمی‌خواهد و کاشت برای یک‌بار است، افزود: برداشت گل محمدی نیروی انسانی زیادی می‌خواهد چراکه مدت برداشت گل محمدی ۲۵ تا ۳۰ است و برای هر هکتار به‌طور میانگین روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ نفر نیروی انسانی می‌خواهد.

مدیرعامل شرکت اخوان صالحی پیمان با اشاره به اینکه گل محمدی بعد از برداشت از مزارع ما سریع به کارخانه گلاب‌گیری می‌رود، اضافه کرد: به دلیل سرعت در کار کیفیت محصول گلاب کارخانه صالحی رضایت‌بخش و استاندارد گلاب روی ۱۲ است.

وی بابیان اینکه در صورت خوب بودن شرایط گل از هر یک کیلو گل محمدی دو کیلو گلاب به دست می‌آید، بیان کرد: در شهرستان بهار ۴۵ هکتار گلستان گل محمدی وجود دارد.

صالحی پیمان با اشاره به اینکه تاکنون صادرات اسانس گل محمدی نداشته‌ایم، ادامه داد: شرکت‌های بزرگ‌ کاشان صادرات اسانس دارند.

بهار به دلیل ارتفاع از سطح دریا برای کشت گیاهان دارویی به‌خصوص گل محمدی فوق‌العاده است

وی بابیان اینکه منطقه شهرستان بهار برای کشت گل محمدی بسیار مساعد است و برداشت گل محمدی در شهرستان بهار به‌قدری خوب است که در هیچ کجای استان همدان اتفاق نمی‌افتد، افزود: شهرستان بهار به دلیل ارتفاع از سطح دریا برای کشت گیاهان دارویی به‌خصوص گل محمدی فوق‌العاده است و تناژ و اسانس گل محمدی بهار از اصفهان بهتر است اما باید مزارع زیادی ایجاد شود تا در این بخش حرفی برای گفتن داشته باشیم.

شمیم عطر «گل محمدی» در مزارع همدان| ظرفیت صادرات اسانس را نادیده نگیریم

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه اخوان صالحی پیمان صنایع شوری جات، ترشیجات و گیاهان دارویی را در شهرستان بهار توسعه داده‌اند، اظهار کرد: جهاد کشاورزی توسعه و کشت گیاهان دارویی را در اولویت کار خود قرار داده است.

حسن محمدی بابیان اینکه سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی انجام می‌شود، ادامه داد: با بحران آب در استان و کشور مواجه هستیم و باید سعی کنیم کشاورزی را به سمت کشت‌ محصولات کم آب بر سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از محصولات کم آب بر و به‌صرفه کشت گیاهان دارویی است، افزود: در شهرستان بهار توسعه صنایع تبدیلی اولویت قرار دارد.

فرآوری گیاهان دارویی بسیار ارزآور است
مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه فرآوری گیاهان دارویی بسیار ارزآور است، اضافه کرد: عنوان نمونه اگر گشنیز نهاوند فراوری شود از یک‌تن گشنیز ۱۵ لیتر اسانس تولید می‌شود و هر کیلو اسانس بین دو و نیم تا سه و نیم میلیون تومان قیمت دارد.

دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح صنایع تبدیلی در استان همدان در حال احداث است که ۱۱۳ واحد آن در شهرستان بهار قرار دارد و شهرستان بهار زمینه‌های بالقوه‌ای در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی دارد

وی با اشاره به اینکه شهرستان بهار رتبه نخست ایجاد صنایع تبدیلی را در استان همدان دارد، بیان کرد: دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح صنایع تبدیلی در استان همدان در حال احداث است که ۱۱۳ واحد آن در شهرستان بهار قرار دارد و شهرستان بهار زمینه‌های بالقوه‌ای در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی دارد.

فرماندار بهار نیز بابیان اینکه با توجه به تغییرات اقلیمی، کمبود آب و از طرفی با توجه به اینکه بهار شهرستان بهار یک کشاورزی و صنعتی است، باعث شده به سمت استفاده از محصولات کم آب بر حرکت کنیم، اظهار کرد: دولت حمایت از صنایع تبدیلی و صنایع کشاورزی کم آب بر را در دستور کار خود قرار داده و امسال طرح تشویقی خیلی خوبی اعلام خواهد شد و در حوزه ترویج و آموزش حمایت‌هایی انجام می‌شود.

شمیم عطر «گل محمدی» در مزارع همدان| ظرفیت صادرات اسانس را نادیده نگیریم

روح‌الله نباتی به جذب سرمایه‌گذار اشاره کرد و بابیان برای جذب سرمایه‌گذار کارگروهی با عنوان کارگروه اقتصادی در فرمانداری بهار تشکیل‌شده است، ادامه داد: جهاد کشاورزی اقدامات خوبی برای جذب سرمایه‌گذار انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان بهار ظرفیت خوبی درزمینهٔ سرمایه‌گذار دارد، افزود: از کشاورزان و سرمایه‌گذاران تقاضا می‌کنم برای سرمایه‌گذاری به شهرستان بهار بیایند چراکه این شهرستان ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی، صنایع تبدیلی، تکمیلی، بسته‌بندی و برندینگ دارد.

بی‌تردید شهرستان همدان یکی از شهرستان‌های کشاورزی استان همدان به شمار می‌رود و وجود ظرفیت‌هایی مانند کشت گیاه گل محمدی می‌تواند به توسعه کشاورزی و اقتصادی این شهرستان کمک شایانی کند چراکه کشت گیاه گل محمدی علاوه بر اینکه یک کشت کم آب‌بر محسوب می‌شود، صادرات اسانس آن می‌تواند ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور و استان داشته باشد چراکه اسانس گل محمدی در مطرح‌ترین کارخانه‌های ساخت عطر و ادکلن دنیا کاربرد دارد.


کد خبر: ۱۵۲٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha