۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
بحران رکود تورمی برای اقتصاد جهان تا چه اندازه جدی است
بازار گزارش می دهد؛

بحران رکود تورمی برای اقتصاد جهان تا چه اندازه جدی است

اقتصاد دنیا با روزهای سختی دست و پنجه نرم می کند و نگرانی از ایجاد رکود تورمی بسیار جدی است.

بازار؛ گروه بین الملل: اوضاع اقتصادی دنیا به دلیل همه گیری تازه در چین و قرنطینه بخش های زیادی از کشور، افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا و در نهایت افزایش هزینه های زندگی در اروپا وخیم تر شده است و بسیاری نگران ایجاد رکود بزرگی در اقتصاد دنیا هستند.

رابین بروکس، اقتصاددان ارشد موسسه مالیه بین الملل بر این باور است که مجموعه این شوک ها، آسیب زیادی را به اقتصاد دنیا وارد کرده است و بررسی شاخص ها تایید می کند هم اکنون اوضاع اقتصادی دنیا بحرانی است و در آستانه رکودی بزرگ قرار داریم. شاخص های بازار مالی در امریکا و اروپا در یک هفته گذشته بالغ بر ۵ درصد تنزل یافته اند و این روند کاهشی به نوسان های نگران کننده بازار در ماه های گذشته اضافه کرده است.

این اقتصاددان ادامه داد: «مطالعه تاریخ اقتصاد دنیا نشان می دهد که اوایل سال ۱۹۸۱ میلادی، ما شاهد کاهش شدید شاخص های مالی و اقتصادی در دنیا بودیم. در آن زمان سیاستهایی برای مقابله با تورم در امریکا اجرا شد و نتیجه این سیاست ایجاد رکود تورمی در دنیا بود که اوضاع نابسامان تری در مقایسه با رکود برای اقتصاد ایجاد می کند.»

با این تجربه تاریخی می توان انتظار داشت که جهان در سال جاری با رکود تورمی دست وپنجه نرم کند، تورمی که ریشه در جنگ و اختلال در عرضه کالاهای اساسی و افزایش قیمت آنها دارد و رکودی که به دنبال تعطیلی های وسیع در دوران کرونا و اجرای طرح افزایش نرخ بهره بانکی در کشورهای صنعتی ایجاد شده است.

تعاریف مختلفی برای رکود اقتصادی در دنیا وجود دارد. رکود در سطح یک کشور به معنای کاهش نرخ رشد اقتصادی و عملکرد اقتصاد برای حداقل دو فصل است ولی در سطح جهانی تعریف وسیع تری مورد نیاز است.

صندوق بین المللی پول و بانک جهانی رکود اقتصادی جهانی را به معنای شرایطی می دانند که شهروندان دنیا برای حداقل یک سال شاهد کاهش درآمد واقعی خود باشند. با این تعریف تا کنون پنج دوره رکود بزرگ را طی پنجاه سال اخیر تجربه کرده است.

اولین رکود در سال ۱۹۷۵ اتفاق افتاد، سپس در سال ۱۹۸۲ و در نهایت ۱۹۹۱ رکود بزرگی ایجاد شد. این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۹ اقتصاد دنیا وارد رکود شد و در سال ۲۰۲۰ بازهم رکودی شدید در اقتصاد دنیا ایجاد شد.

شرایط اقتصادی دنیا در سال جاری هم بسیار بحرانی است. در هر گزارشی که توسط سازمان های بین المللی منتشر می شود، پیش بینی نرخ رشد اقتصادی در دنیا نسبت به دوره قبل پایین تر است و این روند طی یک سال اخیر تکرار شده است.

حال که تورم هم به معضلی بزرگ در دنیا تبدیل شده است می توان انتظار داشت دنیا در آستانه رکود تورمی قرار دارد. این تورم در بازار انرژی بسیار چشمگیر است. به دنبال تحریم های وضع شده علیه نظام مالی و صنعت نفت کشور روسیه، صادرات نفت از این کشور کاهش یافته است.

طبق آمارهای ارایه شده توسط وب سایت اویل پرایس در ماه مارس سال جاری صادرات نفت روسیه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نسبت به قبل کاهش پیدا کرد و در ماه آوریل میزان افت کاهش صادرات به بالغ بر یک میلیون بشکه در روز رسید و این وضعیت سبب شد تا قیمت انرژی در دنیا با سرعت زیادی رشد کند و باز هم به بالغ بر ۱۰۰ دلار برسد. حال باید دید این وضعیت بازار انرژی تا کجا ادامه پیدا می کند و چه تبعاتی برای اقتصاد دنیا دارد.

کد خبر: ۱۵۱٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha