۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۹
اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان به نقدینگی تولیدکنندگان بخش کشاورزی| سبد غذایی ایرانیان تدوین می‌شود
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی:

اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان به نقدینگی تولیدکنندگان بخش کشاورزی| سبد غذایی ایرانیان تدوین می‌شود

قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تامین نقدینگی تولیدکنندگان بخش کشاورزی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمد قربانی امروز شنبه در سومین نشست قرارگاه جهاد تبیین اعلام کرد: خط اعتباری ۲۰ هزار میلیارد تومانی در راستای حمایت و صیانت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و تامین نقدینگی آنان راه‌اندازی و دو روز پیش به استان‌ها و بانک‌های کشاورزی ابلاغ شده است.

وی افزود: این مبلغ برای تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس، متوسط‌مقیاس و بزرگ‌مقیاس در نظر گرفته شده و از تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس حمایت بیشتری می‌شود.

قربانی با این پیش‌بینی که به زودی تقاضا برای خرید کالاهای اساسی تحریک می‌شود، اظهار داشت: با بازسازی قدرت خرید دهک‌های یک، دو و سه جامعه توسط دولت و شکل‌گیری تقاضای جدید، بازار تولید نیز تحریک می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم رسانه‌های جمعی نیز در این زمینه نقش‌آفرینی کنند و با اطلاع‌رسانی در مورد افزایش قیمت جهانی محصولات کشاورزی در شرایط کنونی جنگ اوکراین و روسیه و همچنین خشکسالی، بخشی از این افزایش قیمت را به داخل انتقال دهند تا مصرف کننده برای خرید کالاهای اساسی تحریک شود.

وی اضافه کرد: اخبار خوب بر روی خرید مصرف کننده و فعالیت تولیدکنندگان اثربخش است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در همین حال گفت: وظیفه وزارت جهاد کشاورزی و رسانه‌ها امیدبخشی و کار کردن در زمینه روانشناسی بازار در شرایط اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها و بحران جهانی کنونی است.

وی درباره مازاد احتمالی کالاهای اساسی تولید شده در کشور اذعان داشت: شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ و تخم مرغ مازاد را خریداری و سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت‌های پگاه، میهن و کاله شیر مازاد را خریداری می‌کنند و یک سی سی شیر روی دست تولیدکنندگان باقی نمی‌ماند.

قربانی پشتیبانی از تولید پس از آزادسازی قیمت کالاهای اساسی را مهم خواند و تصریح کرد: از قبل پیش‌بینی کرده بودیم که با اجرای طرح اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، به طور موقت پس‌زدگی در مصرف محصولات اساسی اتفاق می‌افتد و این موضوع پیچیده‌ای نبود و برای آن فکر کرده‌ایم.

وی اجرای این طرح را یک جراحی اقتصادی بزرگ دانست و بیان داشت: عمل جراحی، پس‌زدگی و عوارض هم دارد که با همکاری و حمایت سایر دستگاه‌ها، رسانه‌ها و مردم آن را مدیریت خواهیم کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی، با بیان این که مردم یارانه‌ای را که دریافت کرده‌اند به زودی هزینه خواهند کرد، گفت: دولت ظرف یک ماه آینده تغییری در هزینه‌کرد یارانه‌ها خواهد داشت به طوری که از سمت یارانه نقدی به سمت یارانه کالایی حرکت می‌کند و ما در وزارت جهاد کشاورزی سبد غذایی ایرانیان را تدوین می‌کنیم.

وی افزود: در این سبد غذایی، کالاهای اساسی و قیمت نهایی آنها مشخص شده و ایرانیان با این سبد غذایی حرکت خواهند کرد.

قربانی با اشاره به این که سه گام در طرح اصلاح توزیع یارانه‌ها داشتیم، اظهار داشت: این سه گام شامل قبل از اجرا، حین اجرا و بعد اجرا است و تامین، تبیین و توزیع در هر سه مرحله را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد که با توجه به ضرورت اجرای این طرح و زمانی که داشتیم همه ابعاد این طرح مد نظر قرار گرفته شده و محاسبات یارانه‌ها را انجام داده‌ایم.

وی گفت: پیش‌بینی‌های موسسه‌های مرجع در جهان حاکی از آن است که جنگ سرد غذا یا نظم جدید مبنی بر غذا در حال شکل‌گیری است و براساس این نظم جدید، بسیاری از کشورهای جهان به سه کشور چین، آمریکا و روسیه وابستگی غذایی پیدا می‌کنند.

قربانی با اذعان به این که در این شرایط جهانی، طرح اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها به اجرا درآمده است، تاکید کرد: در سیاست جدید ما، اقتصاد بسته و رابینسونی جواب نمی‌دهد و باید با کشورهای جهان تعامل داشته باشیم.

وی اذعان داشت: در این راستا و به منظور تامین غذای مردم، دیپلماسی غذا در وزارت جهاد کشاورزی سرعت گرفته و سطح ارتباطات با کشورها در حال افزایش است.

کد خبر: ۱۵۱٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha