۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
ثبت لحظه‌ای شکایت در سامانه تعزیرات

ثبت لحظه‌ای شکایت در سامانه تعزیرات

برای گزارش تخلفاتی، چون گران‌فروشی، کم‌فروشی، احتکار و موارد دیگر، کافی است شکایت خود را به صورت آنلاین در سامانه ارتباطات مردمی سازمان تعزیرات حکومتی ثبت کنید.

به گزارش بازار، سازمان تعزیرات حکومتی با هدف برخورد با انواع تخلفات صنفی خرد و کلان سامانه ثبت آنلاین شکایت را راه اندازی کرده تا از اجحاف در حق مردم جلوگیری شود. این در حالی است که ممکن است از لحظه فروش مواد اولیه به یک کارخانه تا زمانی که یک کالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد، تخلفاتی صورت بگیرد. بنابراین، شهروندان در هر مرحله از مشاهده یک تخلف، این امکان را دارند که مانع از خسارت بیشتر به اقتصاد کشور و بقیه شهروندان شوند.

همچنین بر اساس «بیانیه حریم خصوصی سازمان تعزیرات حکومتی» همه اطلاعات شخصی شهروندان محرمانه باقی می‌ماند و امنیت اطلاعات گردآوری شده، حفظ می‌شود.

آشنایی با سامانه
در سمت راست سامانه ارتباطات مردمی سازمان تعزیرات حکومتی یک منو مشاهده می‌شود. این منو شامل مواردی، چون اطلاع‌رسانی پرونده تعزیرات، ثبت شکواییه، پیگیری شکواییه، ثبت گزارش مردمی، پیگیری گزارش مردمی و پرداخت الکترونیکی قبض است.

بخش «اطلاع‌رسانی پرونده» مربوط به اشخاصی است که در سازمان تعزیرات حکومتی پرونده دارند. این اشخاص می‌توانند حقیقی یا حقوقی باشند.

در بخش «ثبت شکواییه» اشخاص به عنوان شاکی، شکایت خود را ثبت می‌کنند؛ بنابراین درج مشخصات شاکی در این قسمت لازم است. با این حال، در بخش «ثبت گزارش مردمی» نیازی به ثبت اطلاعات شخصی نیست.

همچنین امکان پیگیری گزارش و شکایت در همین سامانه از طریق شماره پیگیری فراهم شده است. علاوه بر این، در صورتی که پیش از این، هزینه‌ای در ارتباط با موضوع سامانه الکترونیک تعزیرات پرداخت کرده‌اید از بخش «پرداخت الکترونیکی قبض» می‌توانید آن را پیگیری کنید.

نحوه ثبت شکواییه
با کلیک روی «ثبت شکواییه» صفحه‌ای پیش روی شما گشوده می‌شود که با درج بعضی اطلاعات خواسته شده، امکان ثبت شکایت به صورت آنلاین فراهم می‌شود.

فرایند ثبت شکواییه شامل مراحل اطلاعات اولیه، مشخصات شاکی، مشخصات متهم، پیوست‌ها و خلاصه شکواییه است.
در بخش اطلاعات اولیه، پس از انتخاب استان و شهر از فیلدهای مربوطه، نوع تخلف را با کلیک روی مربع کنار هر تخلف انتخاب کنید. امکان انتخاب چند تخلف در این بخش امکان‌پذیر است.

تخلفات مشخص شده در این صفحه شامل گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم صدور صورتحساب (فاکتور)، عدم درج قیمت، تقلب در کسب، عرضه خارج از شبکه، فروش اجباری کالا و خدمات، احتکار و حمل‌ونقل، نگهداری و فروش کالای قاچاق است.

با این حال، در صورتی که مورد شکایت در این فهرست قرار ندارد، می‌توانید آن را در مستطیلی که با عنوان «موضوع شکایت» مشخص شده، ثبت کنید.

همچنین بخشی با عنوان «شرح شکواییه» در این صفحه مشاهده می‌شود که کاربران می‌توانند جزئیات شکایت را توضیح دهند.

پس از تکمیل این فرم الکترونیک و ثبت کد امنیتی در قسمت مربوطه، دکمه «بعدی» را در سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید.

مشخصات شاکی
با کلیک روی «بعدی» در بخش قبل، وارد صفحه مشخصات شاکی می‌شوید. در این بخش اولین موردی که توجه شما را جلب می‌کند، یک «شماره پیگیری» است که به رنگ قرمز در بالای صفحه مشاهده می‌شود. شماره پیگیری را در جایی ثبت کنید، چراکه برای پیگیری‌های آتی و اطلاع از وضعیت شکایت و گزارش به آن نیاز دارید.

در این صفحه، شاکی باید مشخصات فردی خود را ثبت کند. نام و نام خانوادگی، کد ملی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره موبایل و موارد دیگر را ثبت کنید. ثبت بعضی از این اطلاعات الزامی و برخی دیگر اختیاری است.

با کلیک روی دکمه «اضافه کردن به لیست شکات» نام و اطلاعات فردی شاکی در جدول زیر فرم ثبت می‌شود. در عین حال، فرم جدیدی ایجاد می‌شود که امکان ثبت مشخصات یک شاکی دیگر را فراهم می‌کند. درواقع، یک شکواییه می‌تواند چند شاکی داشته باشد.

همچنین امکان ویرایش و تکمیل اطلاعات شکات در همین جدول فراهم شده است. با تکمیل فرم الکترونیکی «مشخصات شاکی» روی دکمه «بعدی» کلیک کنید.

مشخصات متهم
با کلیک روی دکمه «بعدی» وارد مرحله «مشخصات متهم» می‌شوید. در این صفحه لازم است نام واحد صنفی و نشانی واحد صنفی متهم را در قسمت‌های مشخص شده، ثبت کنید.

ثبت لحظه‌ای شکایت در سامانه تعزیرات
پس از کلیک روی دکمه «اضافه کردن به لیست» نام واحد صنفی در جدول زیر فرم درج می‌شود و فرم هم برای اضافه کردن مشخصات متهمی دیگر خالی می‌شود.

پیوست‌ها
پس از کلیک روی دکمه «بعدی» به مرحله پیوست‌ها هدایت می‌شوید که در این بخش امکان بارگذاری مستندات شکایت فراهم شده است.

عکس واحد صنفی، فاکتور، کالا، فیش یا رسید پرداخت و هرگونه مستنداتی که به موضوع شکایت شما مربوط است و احتمال می‌دهید نتیجه پرونده را به نفع شما مختومه کند، در این مرحله بارگذاری کنید. پس از انتخاب فایل مورد نظر از فیلد پیوست، روی دکمه «اضافه کردن به لیست» کلیک کنید تا فایل بعدی را بتوانید بارگذاری کنید. با هر بار بارگذاری فایل، مشخصات فایل در جدول مربوطه ثبت می‌شود.

به این نکته هم توجه کنید که مجموع حجم فایل‌های پیوست بیشتر از ۶ مگابایت نباشد.

خلاصه شکواییه
با کلیک روی دکمه «بعدی» در بخش پیوست، صفحه‌ای را مشاهده خواهید کرد که حاوی مشخصات شکواییه شماست. در واقع، موضوع شکایت، شرح شکواییه، مشخصات شاکی یا شاکیان و مشخصات متهم یا متهمان در این صفحه نمایش داده می‌شود.

همچنین پیامی در بالای صفحه با محتوای «ذخیره اطلاعات با موفقیت انجام شد» مشاهده می‌شود.

با کلیک روی مربع عبارت «خلاصه شکواییه مورد تایید من است» می‌توانید روی دکمه «پذیرش نهایی» در سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید تا شکواییه شما ثبت شود.

علاوه بر این، کاربران در هر مرحله با کلیک روی دکمه «قبلی» می‌توانند اطلاعات و مشخصات را ویرایش و تکمیل کنند. همچنین، در هر مرحله با کلیک روی دکمه «پاک کردن اقلام فرم» امکان حذف مندرجات فرم‌ها فراهم شده است.

ثبت گزارش مردمی
فرایند «ثبت گزارش مردمی» درمورد تخلفات مرتبط با سازمان تعزیرات حکومتی، مشابه فرایند «ثبت شکواییه» است.

تنها تفاوت این دو مورد، در ثبت مشخصات شاکی است. به عبارت دیگر، اگر شخصی مایل به ثبت مشخصات فردی خود نیست، می‌تواند از بخش «ثبت گزارش‌های مردمی» در سامانه ارتباطات مردمی سازمان تعزیرات حکومتی به آدرس tazirat۱۳۵.ir یا آدرس t۱۳۵.ir تخلف واحدهای صنفی را ثبت کند.

با این حال، در مرحله «ثبت اطلاعات اولیه» بخشی در نظر گرفته شده که کاربران در صورت تمایل می‌توانند نام، نام خانوادگی و شماره موبایل خود را درج کنند؛ بنابراین فرایند ثبت گزارش مردمی شامل مراحل اطلاعات اولیه، مشخصات متهم، پیوست‌ها و خلاصه گزارش است. همانطور که مشاهده می‌کنید، مرحله «مشخصات شاکی» از این فرایند حذف شده است.

همچنین نام مرحله آخر از «خلاصه شکواییه» به «خلاصه گزارش» تغییر یافته و در این مرحله، عبارت «خلاصه گزارش مردمی مورد تایید من است» مشاهده می‌شود.

پیگیری‌ها
در صورتی که تمایل به پیگیری شکواییه یا گزارش خود داشته باشید، با استفاده از شماره پیگیری که سامانه در اختیار شما قرار داده، می‌توانید از وضعیت شکواییه یا گزارش خود مطلع شوید.

کافی است در صفحه اصلی «سامانه ارتباطات مردمی سازمان تعزیرات حکومتی» از منوی سمت راست، یکی از گزینه‌های «پیگیری شکواییه» یا «پیگیری گزارش مردمی» را انتخاب کنید.

با کلیک روی هر یک از آنها، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که با درج شماره پیگیری و کد امنیتی و سپس کلیک روی دکمه «بازیابی شکواییه» یا «بازیابی گزارش مردمی» امکان اطلاع از وضعیت موارد ثبت شده فراهم می‌شود.

همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی که در سازمان تعزیرات حکومتی دارای پرونده هستند، با کلیک روی گزینه «اطلاع‌رسانی پرونده تعزیرات» به صفحه مورد نظر هدایت می‌شوند.

کاربران در این صفحه لازم است شماره پرونده، رمز شخص و کد امنیتی را ثبت کنند و سپس روی دکمه «جست‌وجو» کلیک کنند. به این ترتیب مشخصات پرونده و وضعیت آن، برای کاربر نمایش داده می‌شود.

در بخش «پرداخت الکترونیکی قبض» هم، امکان استعلام پرداخت‌های کاربران از طریق درج «شناسه پرداخت» در قسمت مربوطه فراهم شده است. همچنین کاربران در صورت نیاز می‌توانند با کلیک روی دکمه «چاپ رسید پرداخت» نسخه کاغذی رسید پرداخت‌های خود را تهیه کنند.

کد خبر: ۱۵۱٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha