۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۶
 تغییر قیمت در میدان میوه مرکزی لحظه ای است| عدم نظارت یا نبود مدیریت واحد؟
اختلاف ۲۰ هزار تومانی میوه در یک ساعت!

 تغییر قیمت در میدان میوه مرکزی لحظه ای است| عدم نظارت یا نبود مدیریت واحد؟

طبق اعلام مراکز عرضه میوه در تهران تغییر قیمت میوه لحظه ای شده است که باید دید دلیل این تغییرات عدم نظارت یا نبود مدیریت واحد است.

نساء کروندی؛ بازار، یکی از صنف هایی که مردم به صورت روزانه به آنها مراجعه می کنند، صنف میوه و تره بار است، سوپر میوه هایی که مستقیم با سفره مردم در ارتباط هستند و نوسانات آن بسیار در جو روانی جامعه موثر است.

یکی از مشکلات مردم در مواجهه با این صنوف اختلاف قیمت های فاحش یک محصول بین مغازه های عرضه است که عمده دلیل این مشکل را عدم نظارت اتحادیه بر عملکرد سوپر میوه ها میدانند.

مردم بر این باور هستند که اگر عرضه میوه در میدان میوه و تره بار مصوب است میزان افزایش قیمت در سوپر میوه ها نیز باید مشخص باشد و نظارت نیز به خوبی بر عملکرد آنها صورت گیرد.

 در روزهایی که بازار خبرهای نجومی بگیران و نجومی شدن قیمت ها بسیار زیاد است، اخبار قیمت های میوه نیز در بین نجومی ها قرار گرفته است

خبرهای نجومی به بازار میوه رسید
یکی از شهروندان که برای تهیه میوه به سوپر میوه محله مراجعه کرده بود در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارداشت: در روزهایی که بازار خبرهای نجومی بگیران و بدهکاران نجومی و نجومی شدن قیمت ها بسیار زیاد است، اخبار قیمت های میوه نیز در بین نجومی ها قرار گرفته است.

عزیز عبداللهی با اشاره به قیمت میوه های نوبرانه، افزود: این روزها در فضای مجازی و سطح شهر شاهد این هستیم که قیمت میوه های نوبرانه با خرید طلا برابری می کند، این موضوع شاید برای خیلی از افراد تنها یک خبر باشد اما برای ما که قدرت خرید نداریم استفاده از آنها برای ما و فرزندانمان به خاطره تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه اگر نظارت باشد قطعا این اتفاق ها را شاهد نخواهیم بود، بیان کرد: باید با متخلفین با جدیت برخورد شود تا شاهد این حجم از تخلف در بازار میوه و تره بار نباشیم.

در صورت کمرنگ شدن نقش دلال قیمت میوه ها عادلانه تر خواهد بود، چرا که شاهد هستیم که مبالغ خریداری شده محصول از باغدار، قیمت بالایی نیست

تصویب نرخ میوه در دست دلالان
یکی دیگر از خریداران میوه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در اصل نرخ میوه در دست دلالان است، اظهار داشت: در صورت کمرنگ شدن نقش دلال قیمت میوه ها عادلانه تر خواهد بود، چرا که شاهد هستیم که مبالغ خریداری شده محصول از باغدار، قیمت بالایی ندارد.

ابراهیم باژوند بیان کرد: در کل مشکلاتی که امروز در افزایش قیمت ها با آن روبرو هستیم وجود دلال و عدم نظارت است که باید مسئولین امر با دلسوزی بیشتری این مشکلات را مرتفع کنند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با انجام این کارها ثبات به بازار میوه و تره بار بازگردد، چرا که این اقلام ضروری خانواده ها است و نمیتوانند خرید و استفاده نکنند.

وی می گوید: امسال خرید میوه های بهاری تقریبا برای بسیاری از مردم غیر ممکن شده و هنوز برخی تنها میوه های زمستانی مانده در سردخانه ها را می خرند. میوه هایی که احتمالا دیگر خاصیت خود را از دست داده و قابلیت صادرات را ندارد.

 برخی کارها در این صنف به اشتباه پایه گذاری شده است و برای اصلاح باید از ابتدای کار اصلاح کرد

مشکلات میوه فروشان زیربنایی است
یکی از میوه فروشان تهران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مشکلات میوه فروشان زیر بنایی است، اظهارداشت: برخی کارها در این صنف به اشتباه پایه گذاری شده است و برای اصلاح باید از ابتدا کار اصلاح کرد.

محمد فلاحی با اشاره به اینکه ما نیز وقتی به میدان میوه تره بار برای خرید می رویم قیمت ها ساعتی نوسان دارد، گفت: وقتی برای خرید میوه و تره بار به میدان بار می رویم هر زمان قیمت ها با ساعت دیگر متفاوت است و این دلیل اصلی نوسانات زیاد قیمت این محصولات در فروشگاه های عرضه است.

وی خاطرنشان کرد: باید از زمین کشاورزی تا رسیدن یک محصول به دست مصرف کننده نظارت ها به خوبی انجام شود تا شاهد گرانی قیمت ها به صورت نامتعارف نباشیم، در صورت تداوم این روند مردم با مشکلات زیادی برای تهیه مایحتاج خود مواجه می شوند.

فلاحی عنوان کرد: عدم مدیریت صحیح، افزایش هزینه حمل و نقل و بازرسی کم از واحدهای صنفی عمده مشکل امروز ما و همچنین افزایش قیمت های میوه و تره بار است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص نوسانات زیاد قیمت در مراکز عرضه میوه و سبزیجات: قیمت گذاری میوه و سبزیجات در حال حاضر به اشتباه بر اساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد و سبب می شود که در هر زمان در شبانه روز محصولات با یک قیمت عرضه شود

قیمت گذاری براساس عرضه و تقاضا اشتباه است
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در اساسنامه عرضه میوه فقط باید از سوی صنف فروشندگان میوه و سبزی انجام شود، اظهارداشت: اما در عمل ارگان های دیگر نیز کار عرضه میوه را انجام می دهند، ما در فروشگاه های زنجیره ای و شهرداری ها شاهد هستیم که عرضه میوه و سبزیجات دارند.

اسداله کارگر با عنوان اینکه یکی دیگر از مسائل و مشکلات این صنف فاکتور است که باید حین خرید صادر شود اما اینکار انجام نمی شود، گفت: متاسفانه در این راستا مراکز عرضه میوه و سبزیجات ناعادلانه جریمه می شوند.

وی خاطر نشان کرد: علیرغم وجود گرانی های بسیاری که در کالاهای مختلف امروز با آن روبرو هستیم خوشبختانه در عرضه میوه و سبزیجات با فراوانی و قیمت مناسب روبرو هستیم و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص نوسانات زیاد قیمت در مراکز عرضه میوه و سبزیجات، عنوان کرد: قیمت گذاری میوه و سبزیجات در حال حاضر به اشتباه بر اساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد و سبب می شود که در هر زمان در شبانه روز محصولات با یک قیمت عرضه شود.

کارگر با اشاره به اینکه طی بازدیدی که از میدان مرکزی میوه تره بار داشتم شاهد اختلاف ۲۰ هزار تومانی یک محصول در ساعات مختلف بودم، بیان کرد: علاوه بر قیمت گذاری نادرست عدم وجود ساعت کاری در عرضه میوه و سبزیجات مشکل را برای عدم قیمت گذاری مناسب به وجود آورده است.

وجود یک مرجع برای عرضه میوه، قیمت گذاری بر اساس یک نرخ مصوب نه بر اساس عرضه و تقاضا و همچنین دارا بودن ساعت کاری در میدان میوه و تره بار زمینه را برای بهبود وضعیت و یکسان بودن قیمت میوه فرآهم می کند.

یک کارشناس اقتصاد کشاورزی نیز در این باره گفت: در تمام دنیا سعی شده تا فاصله زنجیره تامین را کم کنند، ولی منافع و قدرت عده ای خاص اجازه چنین کاری را نمی دهد.

وی ادامه داد: این میادین مرکزی میوه ها گلوگاه قیمت گذاری شده که اجازه نمی دهد نه کشاورز به انتفاع برسد و نه میوه ها با سود منطقی به دست مردم برسد.

این اقتصاد خوانده گفت: مزرعه داران بزرگ و تولیدکنندگان محصولات با کیفیت ترجیح می دهند محصولات خود را برای صادرات آماده کنند تا بازار داخل، چون سرشان برای حواشی بازار داخل درد نمی کند.

وی با بیان این که برای ساماندهی بازار میوه و تره بار عزمی در دولت نمی بیند، گفت: عملا شهرداری ها در شهرهای بزرگ برای خود سیستم میادین میوه و تره بار محلی راه انداخته اند، لذا انگیزه ای برای برخورد با دلالان بزرگ و یا ساماندهی میادین میوه و تره بار ندارند؛ وگرنه چرا باید قیمت میوه ها در میادین مرکزی شهرها ساعتی و دقیقه ای بالا و پایین شود؟

این کارشناس حوزه اقتصاد کشاورزی گفت: وقت آن رسیده که ببینیم چه طور در کشورهای دیگر بازارهای داخلیشان را ساماندهی کردند و مثلا چه طور در کشورهایی که اکثر ماه های آنها سرد و یا کشورهایی که همواره در دمای بالا زندگی می کنند، بازارشان ثبات دارد؟

کد خبر: ۱۵۱٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha