۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
ثبت بازدهی راهی برای جذب سرمایه گذاران حقیقی است
مدیر صندق سرمایه گذاری جسورانه ایده نوتک آشنا در گفتگو با بازار:

ثبت بازدهی راهی برای جذب سرمایه گذاران حقیقی است

از آنجایی که بیشتر کسب و کارها برای راه اندازی شان نیازمند گذر از بروکراسی ها اداری هستند و در عین حال روند زمانبری محسوب می شود؛ صندقهای سرمایه گذاری جسورانه هم ازا ین قاعده مستثنی نبوده و این مساله به عنوان مهمترین چالش آنها به شمار می آید.

فرحنازسپهری؛ خبرگزاری بازار- صندوقهای سرمایه گذاری جسورانه که به منظور حمایت از شرکتهای دانش بنیان و ایده های نو تاسیس می شوند، برای راه اندازی شان با چالشهایی روبرو هستند که به باور بسیاری از مدیران بروکراسی اداری از مهمترین چالشهاست، که باید هرچه بیشتر بر تسهیل آن اقدام شود. در عین حال که مدیر صندق سرمایه گذاری جسورانه ایده نوتک آشنا معتقد است از جمله چالش ها در حال حاضر علاوه بر بروکراسی سخت و سنگین، عدم آگاهی مجموعه مالی کشور در خصوص تجربه های جدید این اکوسیستم است. فرصتی پیش آمد تا با رضا خانکی مدیر صندق سرمایه گذاری جسورانه ایده نوتک آشنا که درای مدرک کارشناسی ارشد MBA است، گفتگویی انجام دهیم.  
 وی سالهاست که در بازار سرمایه بیشتر به عنوان یک تحلیلگر مشغول به کار بوده است و کمی بیش از ۴ سال هست که در مجموعه سهم آشنا مشغول به کار است و سمت های مختلف از تحقیق و توسعه، بین الملل و مشتریان خارجی و مدیریت صندوق های مختلف را همچون (صندوق سهامی، بازارگردانی و...) به عهده داشته است.

حدود ۵.۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری بر روی استارتاپ ها

در آ غاز گفتگو رضا خانکی از چگونگی تاسیس صندوق جسورانه گفت: صندوق جسورانه ایده نوتک آشنا از سال ۹۶ موافقت اصولی آن آغاز گردید. در فروردین ۹۷ در نمایشگاه بورس روی تابلو قابل معامله شد و از مهرماه همان سال مجوز فعالیت گرفت و از آن زمان تاکنون در حال بررسی طرح های مختلف می باشد. بیشتر خدمات صندوق معطوف به بررسی طرح های ارسالی، جلسات آشنایی، بررسی موشکافانه و در نهایت سرمایه گذاری در شرکت دانش بنیان یا طرح مورد تایید است.

وی در ادامه درباره میزان سرمایه گذاری صندوق یاد شده توضیح داد: صندوق حداکثر می تواند تا ۳ میلیارد تومان بر روی طرح های مصوب سرمایه گذاری کند. اما در مورد حداقل آن هیچ مانعی ندارد هرچند بنا به سیاست های سرمایه گذاری بیشتر بر روی استارتاپ هایی است که محصول اولیه آن (MVP) آماده است و مراحل رشد اولیه را پشت سر گذاشته اند.
همچنین به گفته این مدیر صندق سرمایه گذاری جسورانه ، سرمایه گذاری بر روی استارتاپ ها و طرح ها تاکنون حدود ۵.۵ میلیارد تومان بوده است و تامین مالی آن را سهامداران صندوق با توجه به فراخوان های مدیر صندوق تا سقف تعهد خود تامین خواهند کرد. 
خانکی در ادامه افزود: بر اساس امیدنامه و اساسنامه ی صندوق ما در سه حوزه فناوری اطلاعات، زیست فناوری و نانو تکنولوژی سرمایه گذاری می توانیم انجام دهیم.


بزرگترین چالش؛ بروکراسی سخت و سنگین

این مدیر صندق معتقد است بزرگترین چالش در حال حاضر بروکراسی سخت و سنگین و همچنین عدم آگاهی مجموعه ی مالی کشور در خصوص تجربه های جدید این اکو سیستم است. برای محاسبه NAV صندوق، نوع قراردادها، ارتباط سهامداران و... این صندوق ها دچار چالش های وسیعی می باشند اما در حال تجربه و حل آنها هستیم.
 به گفته وی موانع اصلی در حال حاضر اخذ مجوزهای متعدد و سازمان های متعددی است که در مسیر پیش روی طرح های دانش بنیان مثل بیمه، مالیات، ثبت و... وجود دارد.
از سوی دیگر مدیر صندوق ایده نوتک آشنا براین باور است که  می بایست نگاه به این نوع از صندوق ها کمی متفاوت از سایر صندوق ها باشد و با توجه به ساختارمندی سایر صندوق ها کمی این موضوع برای سازمان در حال حاضر مشکل است اما در اساسنامه جدید این مشکلات (مثل سهام ممتاز) تا حدودی این چالش ها را برطرف خواهد ساخت.
خانکی در ادامه درباره حمایت کنندگان شان گفت: ما چیزی به نام حمایت کننده نداریم و تنها سرمایه گذار داریم. مجموعه سهم آشنا بزرگترین سهامدار و سرمایه گذار صندوق و پس از آن صندوق حمایت از زیست فناوری و اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر قرار می گیرند.

حمایت دولت می تواند نهادی و تسهیل گرایانه باشد به این معنی که موانع کسب و کارها را از بین ببرد تا اینکه مستقیما سرمایه ای به این بخش تزریق کند

حمایت باید تسهیل گرانه باشد

این مدیر صندق به این پرسش که چگونه دولت یا سازمانها باید از بخش سرمایه گذاری روی استارتاپها حمایت کنند، پاسخ داد: به نظرم حمایت هم آری هم نه. حمایت دولت با توجه به تجربه های قبلی بیشتر منجر به دخالت های بیجا و انحراف از مسیر سرمایه گذاری شده است. اما حمایت دولت می تواند نهادی و تسهیل گرایانه باشد به این معنی که موانع کسب و کارها را از بین ببرد تا اینکه مستقیما سرمایه ای به این بخش تزریق کند.
خانکی در خصوص تقویت سرمایه گذاری ها در استانها هم معتقد است به نظرم باید سرمایه گذاران استانی را در این خصوص تقویت کرد تا پتانسیل های هر استان شکوفا شود. پس از آن می توان با ارتباط گیری صندوق ها، سرمایه گذاری مشترک را در پروژه های مختلف کلید زد.

ثبت بازدهی راهی برای جذب سرمایه گذاران حقیقی 

همچنین وی درباره جذب سرمایه گذاران حقیقی گفت: مهمترین آن ثبت بازدهی است. چون این موضوع در ایران جدید بوده است تاکنون بازده شاخصی بازار شناخته نیست. به محض اینکه صندوقی موفق شود یک بازده چند صد درصدی به سهامداران خود برساند رقابت بر سر سرمایه گذاری در این نوع از صندوق ها بیشتر خواهد شد.
خانکی از برنامه توسعه ای این صندوق هم این طور به خبرنگار بازار توضیح داد: با توجه به Close End بودن، صندوق ما تمرکز خود را بر روی انتخاب وسواس گونه بهترین پروژه ها قرار داده است، تا بتوانیم بهترین بازده را ثبت کنیم. چیزی بالاتر از این برای توسعه خود متصور نیستیم و امیداورم بتوانیم تمامی ۱۰ میلیاردی که در این صندوق تعهد سرمایه گذاری کردیم را در بهترین پروژه ها با بالاترین بازدهی ها سرمایه گذاری کنیم و خود به خود مسیر توسعه برای صندوق در آینده فراهم خواهد شد.
وی همچنین معتقد است اگر از ریسک های سیاسی فعلی عبور کنیم آنگاه به نظرم باید منتظر سرمایه گذاری وسیعی در کشور باشیم و این مساله حتما اتفاق می افتد.

از سویی شیوع کرونا باعث شده تا برگزاری جلسات هماهنگی، بحث های حسابرسی صندوق، مکاتبات و ... این صندوق همگی دچار اختلال شوند اما در عین حال به گفته خانکی اما باعث توقف نشده است.  
هرچند به باور مدیر صندوق، شمار شتابدهنده با توجه کسب و کارها محدود نیستند اما براین باور است که این مراکز در حال تجربه هستند. ما باید چند نسل پوست اندازی در این زمینه داشته باشیم تا شتاب دهنده ها با مختصات کشورمان ایجاد شوند. دانش محدود سرمایه گذاری و فاصله با تجربه جهانی باعث شده در این زمینه کند حرکت کنیم.

از سوی دیگر خانکی درباره جایگاه کشورمان در مقایسه با سایر کشورها گفت: در مقایسه با آنها که کار زیاد داریم ولی ما باید تمرکز بر روی نیازهای فعلی کشور کنیم و گپ های فعلی کشور را به خوبی شناسایی کنیم. چون بسیاری از طرح های موفق جهانی در ایران لزوما طرح های خوبی نیستند؛ چراکه زیرساخت و زمینه مناسب رشد خود را ندارند. بهترین کار به نظرم این است که تا حد ممکن طرح های انجام شده و مطمئن فعلی در جهان را در ایران پیاده سازی کنیم.

وی به این پرسش که چرا استقبال صندوقهای جسورانه از بازار سرمایه بسیار کم است، گفت: البته این مساله به این موضوع بر می گردد که ما هنوز ثبت بازدهی خاصی در صندوق ها با توجه به دوره سرمایه گذاری ۷ ساله آنها نداشته ایم. نکته دیگر عدم تبلیغات به علت ریسک بالای این کسب و کارها و همچنین تجربه کم نهادهای مالی را می توان از دلایل آن دانست.
این مدیر صندوق خاطر نشان کرد، بازار سرمایه ویترین یکپارچه سرمایه گذاری در کشور است و هر کسی بتواند به عنوان ناشر بر روی تابلو آن قرار گیرد در معرض سرمایه گذاری میان ۸۳ میلیون ایرانی قرار می گیرد که فرصتی است بی نظیر. با توجه به استقبال روز افزون از بازار سرمایه به مرور این استقبال بیشتر خواهد شد. چالش اصلی هم برای این ورود به بازار سرمایه بروکراسی های سخت و نفس گیر نهادهای ناظر است که بخشی از آن واجب است و به ذات شفاف بازار سرمایه باز می گردد و بخشی هم به نظرم غیر ضروریست.

خانکی درباره برنامه صندوق در راستای نامگذاری امسال به جهش تولید گفت: اگر بتوانیم با هدایت درست سرمایه در استارتاپ ها و طرح هایمان، رشد آنها را رقم بزنیم خود به خود شاهد جهش تولید و رشد کسب و کارها خواهیم بود. ما باید با دقت سرمایه گذاری کنیم و در زمانِ کسری منابع، آن را به بهترین وجه سرمایه گذاری کنیم.

کد خبر: ۱۵٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha