۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴
 سهم اندک ایران از تجارت هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری کشورهای همسایه خود
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق عنوان کرد

سهم اندک ایران از تجارت هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری کشورهای همسایه خود

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق بیان کرد: تعاملات تجاری کشورهای همسایه ایران در حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار است. ایران با توجه به توان اقتصادی خود، می تواند ۳۰۰ میلیارد از آن میزان را از آن خود کند.

به گزارش بازار، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراقاز خصوصیات ژئوپلتیکی ایران گفت و بیان کرد: اگر به درستی از این ظرفیت ها و ویژگی ها استفاده کنیم، فرصت بسیار بزرگی برای همه حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و به ویژه تجاری برای کشور فراهم می شود. ایران در حقیقت هاب منطقه محسوب می شود که با ۱۵ کشور همسایه است.

وی افزود: تعاملات تجاری این ۱۵ کشور در جهان در حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد است. ایران با توجه به اقتضائات و نوع فعالیت اقتصادی خود، می تواند ۳۰۰ میلیارد از آن میزان را از آن خود کند اما متاسفانه یک دهم این مقدار را هم به زور در اختیار داریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق حضور ایران در سازمان شانگهای را فرصت مناسبی ارزیابی و بیان کرد: کشورهای عضو این سازمان می توانند از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند. موافقت نامه هایی را بعضی از کشورهای همسایه را امضا کرده ایم که این موضوع نیز فرصت جدیدی ایجاد کرده است. در حوزه انرژی ایران مزیت بالایی دارد به طوری که حداقل می توانیم به ارزش ۱۵ میلیارد دلار صادرات برق انجام دهیم.

وی درباره رابطه ایران و عراق اظهار کرد: یک توافق نامه ۲۰ میلیارد دلاری بین دو کشور وجود دارد که هدف نهایی محسوب می شود. با ترکیه نیز در این اندازه و با افغانستان در حدود هفت میلیارد دلار قرار داد داریم. در حقیقت حجم زیادی از امکانات و زیربناها ایجاد شده است اما به دلایلی، از حداکثر ظرفیت استفاده نمی کنیم.

آل اسحاق درباره دلایل عدم استفاده از حداکثر توان کشور برای تجارت با کشورهای همسایه عنوان کرد: مقداری از این شرایط به تعاملات بانک مرکزی و زمینه سازی نقل و انتقالات برای تجار است. همچنین مقداری از این شرایط نیز ناشی از تعاملات سیاسی و منطقه ای است.

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه مجبور هستند مشکلات خود را با ایران حل کنند، گفت: با تحریم هایی که علیه روسیه صورت گرفته است، این کشور می تواند حجم عظیمی از کالا را توسط ایران تامین کند که این یک فرصت مناسب محسوب می شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به کاهش قیمت توسط روسیه برای حفظ صادرات خود بیان کرد: ایران در همین شرایط تعزیرات و عوارض برای صادرات قرار داده ایم و این مسئله سبب کاهش صادرات می شود که البته عوارض صادرات در حال حاضر کمتر شده است.

کد خبر: ۱۵۱٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha