۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
مهاجرت‌ها اقلیمی| ریزگردها

مهاجرت‌ها اقلیمی| ریزگردها

بالاترین حد شاخص آلودگی هوا (AQI) ۵۰۰ است. عددی که برخی استان‌های کشورمان در برخی روزهای فرودین!! ۱۴۰۱ آن را تجربه کردند.

مهاجرت‌ها اقلیمی/ برخی را ریزگردهای مداوم از شهر خود می‌راند و برخی از بی‌آبی به ستوه آمدند

بالاترین حد شاخص آلودگی هوا (AQI) ۵۰۰ است. عددی که برخی استان‌های کشورمان در برخی روزهای فرودین!! ۱۴۰۱ آن را تجربه کردند.

امّا دلیل ماجرا چیست؟
یک کانون جدید ریزگرد در مرز عراق با سوریه در حال شکل گیری است. «محمد اصغری» کارشناس سازمان هواشناسی در این زمینه گفت: براساس تصاویر ماهواره‌ای منشأ این گردوخاک در کشور عراق است.
امّا جواب چرایی تشکیل کانون گرد و خاک در عراق و سوریه را در ترکیه باید یافت. «سیاست سدسازی گسترده ترکیه» عامل اصلی خشک شدن تالاب‌ها و نخلستان‌های عراق است.
«ویسل اروغلو» وزیر آب و جنگلداری ترکیه در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد که تعداد ۷۲۷ سد تاکنون در ترکیه ساخته‌شده است و با تکمیل سدهای در دست ساخت، تعداد آن‌ها در پنج سال آینده (سال ۱۴۰۲) به ۲ برابر خواهد رسید.

سلاح زیست محیطی ترکیه علیه کشورهای غرب آسیا!
«اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ سد «ایلی سو» را تحت عنوان رسمی «ilisu baraji» افتتاح کرد. «ایلی سو» دومین سد بزرگ ترکیه بعد از سد «آتاترک» است.
ظرفیت «ایلی سو» ۳ برابر «کرخه» به عنوان بزرگترین سد ایران است. ظرفیت سد آتاتورک (بزرگترین سد ترکیه و قاره اروپا) نیز به اندازه مجموع تمام سدهای ایران است!
سد «آتاترک» بر روی فرات و سد «ایلی سو» بر روی دجله بسته شده است. ‌سد «آتاترک» ۷۵ درصد آب فرات را ذخیره می‌کند و سد «ایلی سو» نیز مانع ورود قریب به ۶۰ درصد منابع آبی به عراق می‌شود.
«ایلی سو» یکی از ۲۲ سدّی است که ترکیه ذیل طرح «آناتولی جنوب شرقی» با نام اختصاری گاپ (GAP) ساخت. «گاپ» بزرگترین و پرهزینه‌ترین طرح تاریخ جمهوری ترکیه است.
ایده این طرح نخستین بار در سال ۱۹۳۰ و دوران آتاترک مطرح شد، ولی عملیاتی شدن آن به نیمه دوم قرن بیستم بازمی‌گردد.
طبق طرح «گاپ» ۱۴ سد بر روی فرات و ۸ سد بر روی دجله ساخته می‌شود.

این طرح به مثابه یک سلاح زیست محیطی مهلک علیه کشورهای غرب آسیاست. در صورتی که طرح «گاپ» به سرانجام برسد، عراق، سوریه و در نهایت بخش‌هایی از تالار «هورالعظیم» خوزستان خشک خواهد شد.
مدیر گروه مطالعات آب مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه گفت: با اجرای کامل طرح گاپ، ترکیه عملاً کنترل آب‌های بالادست منطقه‌ای را در اختیار می‌گیرد و می‌تواند از این اهرم به منظور اهداف سیاسی خود استفاده کند.
«سارا اردو» مدرس دانشگاه افزود: سد آتاترک از جمله سدهای گاپ در ترکیه اصلی‌ترین عامل خشک شدن زمین‌های عراق است.
این کارشناس مسائل محیط زیست گفت: به عبارتی آب رودخانه‌های دجله و فرات به واسطه سد سازی‌های ترکیه کم شده و دشت بین النهرین رطوبت خود را از دست داده و به منبعی برای تولید گرد و غبار تبدیل شده است.

کم ‌آبی یا راحتتر بگوییم بی آبی هم یکی از آن دلایلی است که همچون ریزگردها زندگی روزمره را برای برخی از مردم مختل کرده

در سال آبی گذشته ریزش‌های آسمانی در برخی استان‌ها تا ۸۰ درصد هم کاهش یافت اگر فکری به حال این وضعیت نشود مهاجرت‌های داخلی به شدت افزایش می‌یابد. زیرا که در استان‌های حاشیه‌ای معیشت به کشاورزی وابسته است و اگر کشاورزی نکنند زندگی آنها مختل می‌شود.

اکنون جمعیت در حوزه دریای خزر در حال افزایش است!

سرریز شدن جمعیت در استان‌های دارای آب و هوای خوب همچون گیلان مازندارن کاملا مشهود است واکنون برای ساکنین این مناطق مشکلات اقتصادی و ترافیکی به وجود آورده. به طور مثال در بعد اقتصادی اکنون هم باعث افزایش شدید قیمت زمینهای مسکونی، رهن اجاره آپارتمان شده است. در تهران هم این موضوع بیشتر قابل مشاهده است. حالا مهاجران جوان که به دنبال شغل بهتر هستند به پایتخت یا کرج نمی‌روند بلکه به اطراف مثل پردیس، شهریار، پاکدشت و… می‌روند.

مهاجرت‌ها اقلیمی/ریزگردها

و مهاجرانی که عمدتا میانسال یا بازنشسته هستند میخواهند بدون مشکل کمبود آب در هوای سالمی نزدیک جنگل ودریا زندگی کنند که شمال را انتخاب میکنند

اکنون به طور قابل توجهی شمال کشور در حال افزایش جمعیت و جنوب کشور در حال خالی شدن است.

کد خبر: ۱۵۱٬۶۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha