۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
فعالیت‌ و تصمیم گیری‌ در روستاها انسجام می‌یابد
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم:

فعالیت‌ و تصمیم گیری‌ در روستاها انسجام می‌یابد

امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم اعلام کرد: با تاسیس شورای عالی عشایر و توسعه روستایی کشور همه فعالیت‌های جامعه روستایی و عشایری با هماهنگی این شورا انجام می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محمد امید در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران افزود: تصمیمات جامعه روستایی و عشایری در سطح ملی؛ به عهده شورای عالی عشایر و روستایی خواهد بود، در سطح استان ها، شورای برنامه ریزی استان و در سطح شهرستان ها، کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها مصوبات این شورا را اجرایی می‌کند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: همه فعالیت‌هایی که در حوزه عشایر و روستاهای کشور اتفاق خواهد افتاد برای انسجام و توسعه خدمات در این شورا پیگیری می‌شود.

امید ادامه داد: همه فعالیت‌ها در حوزه آب، برق، راه، تلفن، اینترنت و فعالیت‌های عمرانی روستا با هماهنگی شورای عالی عشایر و توسعه روستایی کشور انجام خواهد شد و حتی در زمینه مسائل اجتماعی، اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و اشتغال انسجام لازم از این طریق انجام خواهد گرفت.

وی گفت: همه دستگاه‌ها و نهادها و موسسات مردم نهاد که در روستاها فعالیت می‌کنند زیر نظر این شورا کار خواهند کرد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم افزود: براساس ترکیب شورای عالی عشایر و توسعه روستایی کشور، رئیس این شورا معاون اول رئیس جمهور است و دبیری شورا نیز به عهده معاونت توسعه روستایی خواهد بود، همچنین ۱۱ وزیر و سازمان برنامه و بودجه، ۵ ارگان حاکمیتی کشور و ۴ نفر از گروه‌های مردم نهاد در این شورا حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه امکانات خوبی به روستاها تخصیص داده شده است و این شورا می‌تواند با هم افزایی اثر گذار باشد، ادامه داد: شورای عالی عشایر و توسعه روستایی می‌تواند نقطه عطفی برای اثر گذاری هم سویی و هم افزایی این امکانات در چارچوبی خاص کارها را پیش ببرد.

وی با اشاره به فرمان رهبری در سال ۹۶ و ۹۷ برای استفاده از اعتبار صندوق توسعه ملی در بحث اشتغالزایی روستایی گفت: ۱۸ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاها اختصاص یافت که تاکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان آن جذب شده است.

امید با اشاره به اینکه سهم اشتغال روستا در سبد اشتغال کشور از ۵ درصد به ۲۵ درصد در سال ۹۸ افزایش یافته است، افزود: نرخ بیکاری روستا کاهش یافته و برای حدود ۱۵۵ هزار نفر اشتغال پایدار همراه با بیمه ایجاد شده است گرچه برای ۱۰۰ هزار نفر دیگر نیز اشتغال ایجاد شده، ولی بیمه ندارند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم با توجه به اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در بحث روستاها به گازرسانی روستاها اشاره کرد و گفت: به حدود ۸۵ درصد از روستاهای کشور گازرسانی شد که قبلاً این رقم ۴۰ درصد بود.

وی افزود: در بخش اینترنت روستایی دسترسی از ۲۸ درصد به ۸۰ درصد افزایش یافته و هر هفته صد روستا به شبکه اینترنت متصل می‌شود به این ترتیب از ۱۰ هزار روستا هم اکنون ۳۱ هزار روستا به شبکه اینترنت متصل شده اند.

امید گفت: در بخش آبرسانی روستایی نیز با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هر هفته ۳۰ روستا به شبکه آبرسانی بهداشتی وصل می‌شود شبکه و آبرسانی ۱۰ هزار روستا نیز با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ترمیم شده است براین اساس ۷۵ درصد از روستاهای کشور از آب بهداشتی روستای برخوردار هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم افزود: در بخش برق روستایی نیز هر هفته ۲۵ روستا به شبکه برق متصل می‌شود و در حال حاضر برق رسانی به روستاهای زیر ۲۰ خانوار درحال انجام است براین اساس بیش از ۹۵ درصد از روستاها کشور برق دار شدند و ۹۹ درصد جمعیت روستای از نعمت برق برخوردارند.

امید گفت: ۲۶ درصد از جمعیت کشور، روستایی و عشایر هستند که ۲۱ میلیون جمعیت کشور را در برمی گیرد که حدود یک میلیون نفر آن عشایر هستند.
وی ادامه داد: در بخش بهداشت پوشش خانه بهداشت کامل شده است و ۱۸ هزار خانه بهداشت روستایی داریم و ۶۰ واحد آموزشی در روستاها فعال است.

امید در باره طرح مقاوم سازی روستاها نیز گفت: براساس این طرح ۴۵ درصد خانه‌های روستایی نوسازی شده اند و سطح تسهیلات مقاوم سازی خانه‌های روستایی به صورت قرض الحسنه به ۴۵ میلیون تومان رسیده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ابراز امیدواری کرد: این آمار در سال ۹۹ با استفاده از منابع جدید رشد قابل توجهی پیدا کند.
وی درباره طرح هادی در روستاها نیز افزود: این طرح در ۴۵ درصد از روستاهای کشور اجرا شده است همچنین برای مقاوم سازی مدارس روستایی نیز اعتبار ریالی صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

امید درباره ورزش روستاها نیز تصریح کرد: از ۵۶۳ روستا که سالن ورزشی داشتند از ابتدای دولت یازدهم تاکنون این رقم به ۹۳۷ روستا رسیده است بر این اساس روستاهای بزرگ بالای ۵۰ خانوار سالن ورزشی و فضای ورزشی دارند و احداث سالن‌های ورزشی جزء اولویت‌های ما در سال جاری خواهد بود.

کد خبر: ۱۵٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha