۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کارآفرین تهرانی دست یاری به سوی روستاییان ملایر دراز کرده است/ اراضی زعفران تشنه آب
بازار گزارش می‌دهد؛

کارآفرین تهرانی دست یاری به سوی روستاییان ملایر دراز کرده است/ اراضی زعفران تشنه آب

همدان - بانوی کارآفرین تهرانی با پرداختن به کشت زعفران اشتغال زنان روستایی در ملایر را استارت زده اما در این مسیر نیازمند همراهی اهالی روستا برای آبیاری اراضی است تا تلاش نیمه‌تمام را به نتیجه برساند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کارآفرینی همواره با سختی همراه است اما اینکه در برخورد با سختی ها چگونه و در چه مسیری قدم برداشته شود اصلی مهم و قابل توجه است هر چند که نمی توان همراهی اطرافیان در به ثمررساندن طرح ها را نادیده گرفت.

شهرزاد قیاسوند یک بانوی تهرانی است که به گفته خودش با هدف ایجاد اشتغال برای زنان یک روستا در ملایر پا به عرصه کارآفرینی گذاشته اما در این مسیر با چالش هایی همراه شده است که متن گفتگو با وی را می خوانید.

قیاسوند در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه علاقه به کاشت زعفران بنده را به این وادی کشاند، عنوان کرد: از قبل هم به روستای شهرستان ملایر رفت‌وآمد داشتم و با مردم روستا کم‌وبیش آشنا بودم.

این بانوی کارآفرین عنوان کرد: وقتی زنان روستا را می‌دیدم که با مشقت و رنج به کارهای سختی مشغول هستند و دستمزد آن‌چنانی هم از ارائه کار دستشان را نمی‌گیرد بیش‌ازپیش ترغیب شدم تا با کاشت زعفران خدمتی برای زنان روستا انجام داده باشم.

انگیزه خودم از ورود به عرصه کارآفرینی را آنقدر قابل توجه می دانستم که سختی راه را برای ایجاد اشتغال در این روستا به جان خریدم

وی بابیان اینکه انگیزه خودم از ورود به عرصه کارآفرینی را آنقدر قابل توجه می دانستم که سختی راه را برای ایجاد اشتغال در این روستا به جان خریدم، اضافه کرد: با یک سرمایه اندک و سه هکتار زمینی که در اختیار داشتیم طی مدت یک هفته کار را شروع کردیم.

قیاسوند با عنوان اینکه خانواده همسرم چند هکتار زمین داشتند که از ظرفیت اراضی موجود هم استفاده کردم، اضافه کرد: تقریباً سال اول فعالیت حدود ۲۵۰ هزار تومان برای خرید کود و سم و پیاز گل زعفران مصرف شد.

کارآفرین تهرانی دست یاری به سوی روستاییان ملایر دراز کرده است/ اراضی زعفران تشنه آب

این بانوی کارآفرین عرصه کشت زعفران با عنوان اینکه این روستای ملایر چندان کم آب نیست مگر اینکه فصل زمستان بارندگی نباشد، یادآوری کرد: در فصل زمستان که با بارش همراه است پنج وعده اراضی زیر کشت زعفران به آبیاری نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه حتی برای بهبود عملکردم در کلاس‌های مربوط به کاشت و برداشت زعفران شرکت کردم، اضافه کرد: در این حرفه مهندس ترویجی سازمان جهاد کشاورزی که در کاشت زعفران مرا همراهی کرده بود پیشنهاد داد که از تسهیلات جهاد کشاورزی ملایر استفاده کنم.

قیاسوند بابیان اینکه هدف اصلی بنده اشتغال به کار خانم‌های روستا بود و چند قطعه زمین دیگر هم برای انجام بهتر کار از ساکنان روستا اجاره کردیم، یادآوری کرد: متأسفانه اراضی به‌صورت قطعه قطعه و تکه‌تکه است و یکپارچه نیست.

سال اول تنها ۴۰ گرم زعفران از اراضی زیر کشت برداشت شد که همان مقدار هم در بین خانم‌های روستا تقسیم شد

این بانوی کارآفرین عرصه کاشت زعفران با عنوان اینکه سال اول کشت زعفران آن‌قدر نیست و تنها کفاف مصرف خانگی را می‌دهد، اضافه کرد: سال اول از هر یک متر زمین یک گل زعفران برداشت شد و طی ۱۰ تا ۱۵ روزی که در رفت‌وآمد بودیم تنها ۴۰ گرم زعفران از اراضی زیر کشت برداشت شد که همان مقدار هم در بین خانم‌های روستا تقسیم شد.

وی بابیان اینکه رفته‌رفته در روستا این صحبت پیچید که از اراضی زیر کشت؛ محصول زعفران به‌وفور برداشت‌شده است تا آنجا که مردم روستا خیال می‌کردند در آن مدت تا ۱۰۰ کیلوگرم هم برداشت زعفران داشتیم، اضافه کرد: خبرسازی‌های حاشیه‌ای باعث شد که مردم روستا اراضی خود را از بنده پس بگیرند و بااینکه قرارداد منعقدشده بود و برای تجهیز اراضی تسهیلات و وام گرفته بودم و مقدار قابل‌توجهی از سرمایه شخصی صرف این کارشده بود خواستار عودت اراضی بودند.

قیاسوند بابیان اینکه با اعمال فشار از طرف مالکین زمین‌ها مجبور شدم دو سه هکتار از اراضی را تخلیه کنم، اضافه کرد: مجبور شدم پیاز گل زعفران را که در زمستان رشد می‌کند و به درد فروش هم نمی‌خورد از زمین‌ها خارج کنم و درحالی‌که برخی گفتند گل پیاز زعفران را دپو کنم اما روش‌ها جواب نداد و گل زعفران‌ها پژمرده شدند و کلی ضرر و زیان متحمل شدم.

کارآفرین تهرانی دست یاری به سوی روستاییان ملایر دراز کرده است/ اراضی زعفران تشنه آب

این بانوی کارآفرین در عرصه کاشت زعفران با عنوان اینکه در روستا موتور آب در فصل تابستان روشن است، اضافه کرد: یک ماه که از فصل پاییز می‌گذرد موتور آب چاه‌ها جمع‌آوری می‌شود.

قیاسوند با ابراز اینکه سال گذشته اصلاً بارندگی نبود، اضافه کرد: امسال انتظار داشتیم ۱۰۰ کیلو گل زعفران برداشت کنیم و برای هر هکتار از اراضی تعداد ۲۰ نفر کارگر استخدام کردیم اما چنین نشد.

وی ادامه داد: بااینکه در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده بودم و با روش‌های کشت و برداشت زعفران تا حدودی آشنا بودم و کارها به‌خوبی به انجام رسیده بود بازهم باید در این خصوص تجربه کسب می‌کردم.

با تمام مراقبت‌هایی که از اراضی زیر کشت زعفران به عمل آمد وقتی دقت کردم گل‌های سفید و کوچکی که باید ته گل زعفران نمایان می‌شد وجود نداشت

این بانوی کارآفرین عرصه کاشت زعفران با عنوان اینکه با تمام مراقبت‌هایی که از اراضی زیر کشت زعفران به عمل آمد وقتی دقت کردم گل‌های سفید و کوچکی که باید ته گل زعفران نمایان می‌شد وجود نداشت، گفت: با مهندس ترویجی جهاد کشاورزی که تماس گرفتم اذعان داشت به خاطر اینکه آبیاری انجام نگرفته و سال گذشته خشک‌سالی رخ‌داده به زعفران‌ها شوک واردشده و این‌گونه بود که هرچه منتظر شدیم یک گل هم نداد.

قیاسوند بابیان اینکه امسال هم‌سودی حاصل نشد و ما مانده‌ایم و وام جهاد کشاورزی که باید پرداخت شود، اضافه کرد: تسهیلات بانکی دریافت شده حدود ۲۵۰ میلیون تومان است که باید ۶۴ میلیون تومان بابت قسط اول آن واریز می‌شد اما نتوانستم این مبلغ را واریز کنم و دیرکرد آن‌هم چهار میلیون تومان بود که به بازپرداخت وام اضافه‌شده است.

در خصوص پرداخت اقساط معوقه صندوق کارآفرینی از یکی از آشنایان ۵۰ میلیون تومان به‌صورت قرض گرفتم و مابقی مبلغ را هم باید تهیه کنم تا از بانک برای ضامنم اخطار صادر نشود و آبرویم حفظ شود و بدحساب نباشم

این بانوی کارآفرین عرصه کاشت زعفران با عنوان اینکه در خصوص پرداخت اقساط معوقه صندوق کارآفرینی از یکی از آشنایان ۵۰ میلیون تومان به‌صورت قرض گرفتم و مابقی مبلغ را هم باید تهیه کنم تا از بانک برای ضامنم اخطار صادر نشود و آبرویم حفظ شود و بدحساب نباشم، اضافه کرد: تمام این مشکلات مالی یک‌طرف اما بیشترین نگرانی در این خصوص مشکل کمبود آب است چراکه واقعاً نمی‌دانم با این کمبود آب باید چگونه کنار آمد.

کارآفرین تهرانی دست یاری به سوی روستاییان ملایر دراز کرده است/ اراضی زعفران تشنه آب

قیاسوند با عنوان اینکه در فصل آبیاری که باید زعفران‌ها سیراب شوند تا گل‌ها انرژی بگیرند و رشد کنند یک ماه مانده به فصل پاییز تمام موتور آب‌ها را جمع‌آوری می‌کنند حال چگونه می‌توانم اراضی را آبیاری کنم، گفت: باید چشم به آسمان بدوزم و طلب باران کنم شاید مشکل حل شود.

برداشت محصول زعفران تقریباً به مدت یک ماه ۱۰۰ نفر کارگر نیاز دارد ضمن اینکه از چیدن گل زعفران تا بسته‌بندی برای افراد اشتغال ایجاد می‌کندوی بابیان اینکه ۹۰ درصد نیتم این است اشتغالی ایجاد کنم و همین‌که ۴ نفر از خانم‌های روستا برای دست‌گرمی مشغول به کار باشند هم خوب است، گفت: برداشت محصول زعفران تقریباً به مدت یک ماه ۱۰۰ نفر کارگر نیاز دارد ضمن اینکه از چیدن گل زعفران تا بسته‌بندی برای افراد اشتغال ایجاد می‌کند.

مردم روستا گمان می‌کنند بنده از تهران آمده‌ام تا اراضی کشاورزی آن‌ها را بگیرم و کسب‌وکارهای آن‌ها را مختل کنم درحالی‌که تا امروز تنها ضرر و زیان را متحمل شده‌ام

قیاسوند با ابراز تأسف از همراهی نکردن مردم روستا برای ایجاد اشتغال در این منطقه اضافه کرد: مردم روستا گمان می‌کنند بنده از تهران آمده‌ام تا اراضی کشاورزی آن‌ها را بگیرم و کسب‌وکارهای آن‌ها را مختل کنم درحالی‌که تا امروز تنها ضرر و زیان را متحمل شده‌ام.

این بانوی کارآفرین عرصه کاشت زعفران با عنوان اینکه حریف مردم روستا نشدم تا آب موردنیاز را برای آبیاری اراضی در اختیار ما قرار دهند، اضافه کرد: چون ساکن تهران هستم به‌سختی شاهد همراهی افراد هستم.

قیاسوند با اظهار اینکه اراضی به‌صورت یکپارچه نیست و همین موضوع هزینه آبیاری را بالا می‌برد، عنوان کرد: آن‌چنان اراضی تکه‌تکه است که باید یک ربع در بیابان مسیر طی کنم تا به زمین دیگر برسم.

این بانوی کارآفرین در عرصه کاشت زعفران با عنوان اینکه اراضی پراکنده هرکدام با متراژهای ۱۰ هزار متر، پنج هزار متر و ۱۲ هزار متر مشکل‌ساز شده است، اضافه کرد: با تمام مشکلاتی که با آن مواجه هستم بازهم خدا را شکر می‌کنم و درراه خود ثابت‌قدم هستم و ادامه خواهم داد چراکه دست بانوانی را از این طریق می‌گیرم که شدیداً نیازمند کار و اشتغال‌زایی و کسب درآمد هستند.

وی با عنوان اینکه گیاه زعفران برعکس تمام گیاهان فصل تابستان به خواب می‌روند، اضافه کرد: اولین آبیاری که اواخر شهریورماه خواهد بود گیاه را از خواب تابستانی بیدار می‌کند که در آن زمان با فعال بودن موتور آب چاه‌های روستاییان زمین‌ها آبیاری می‌شود ولی بعدازآن واقعاً نمی‌دانم چگونه باید آبیاری انجام شود؟

صحبت های این بانوی کارآفرین یک پرده دیگر از اتفاقاتی که خشکسالی رقم زده را نمایان کرده چراکه به دلیل عدم بارش تمام آنچه با ورودش به عرصه کارآفرینی کشت زعفران در سر می پروراند از بین رفته و حتی متحمل ضرر شده است اما امیدواریم همراهی با کارآفرینان به فرهنگی خوب تبدیل شود تا آنها نیمه راه تنها نمانند.

کد خبر: ۱۵۱٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرزانه IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      2 0
      موفق باشی عزیزم