۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
 بازار شب عیدی مسکن در خرداد هم جبران نمی شود/ وقتی درآمدی محقق نشده مالیات گرفته نشود
اصغر توکلی یکی از اعضای اتحادیه مشاوران املاک تهران 

بازار شب عیدی مسکن در خرداد هم جبران نمی شود/ وقتی درآمدی محقق نشده مالیات گرفته نشود

بازرس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: از وزارت دارایی انتظار می رود وقتی درآمدی برای این صنف محقق نشده مالیات هم گرفته نشود.

مهران ابراهیمیان؛خبرگزاری بازار-  اصغر توکلی یکی از اعضای اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: با  مشکلاتی که کرونا برای این صنف ایجاد کرده است، بازار شب عید به باد رفته و بازار اجاره و فروش درخرداد و تیر  هم به دلیل ترس از  کرونا بعید است تکان قابل توجهی بخورد. 

وی افزود:به دلیل تغییراتی که در قیمت های فروردین و اردیبهشت «با توجه به رشد دستمزدها، قطعات و کالاهای مورد نیاز صنعت ساختمان که منجر به تولید ساختمان می شود» هرساله در اسفند ماه بازار خیلی خوبی داشتیم اما کرونا این بازار را به باد داد.

بازرس اتحادیه مشاوران املاک تهران  اظهار کرد: برخی افراد به دلیل حفظ ارزش پول خود نقدینگی هایشان را در اسفندماه تبدیل به ملک می کنند که این امر یا به دلیل نیاز مصرف کنندگان است و یا کسانیکه در این حوزه فعالیت و خرید و فروش می کنند به دلیل سود بیشتر اقدام به خرید و فروش در اسفند ماه می کنند. اما امسال متاسفانه به دلیل ویروس کرونا تقریبا از اول اسفندماه همه نشست ها، بازدیدها و خرید و فروش های مشاوران املاک تعطیل شد و کسی اجازه بازدید از منزل را به املاک نمی داد.

توکلی گفت: با توجه به هشدارهایی که برای پیشگیری از بیماری داده می شد کسی حاضر نبود از ملکی بازدید کند در نتیجه رفت و آمد به دفاتر املاک نیز کاهش یافت.

وی اظهار کرد: البته هر ساله در فروردین و اردیبهشت با رکود مواجه بودیم اما بازار اسفند به قدری پربار بود که می توانست کمبود و کاستی های فروردین و اردیبهشت سال جدید و حتی بخشی از کسادی زمستان و پاییز سال گذشته را نیز جبران کند. اما امسال ویروس کرونا هم تولید ساختمان و هم خرید و فروش آن را با مشکل مواجه کرده است.

 وقتی فعالیتی نداشتیم مالیات چرا؟ 

توکلی گفت: از وزارت امور دارایی و سازمان تامین اجتماعی درخواست داریم که با وجود عدم محقق شدن درآمدهای لازم برای مشاوران املاک در زمینه محاسباتی که برای مشاوران می کنند شرایط را در نظر بگیرند. یکی از مواردی که ارزش افزوده بود، تا 31 فروردین برای تسویه آن مهلت داده شده بود اما وقتی دفاتر املاک بین 2 تا 3 ماه فعالیتی نداشته و حتی اقساط بانک ها به تعویق افتاده، درخواست تجدیدنظر در این مورد داریم.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار بازار که تا چه حد احتمال دارد بعد از خرداد و گذر از پیک بیماری کرونا بازار مسکن رونق بگیرد و اعضای اتحادیه بتوانند جبران عقب ماندگی مالی را بکنند  گفت: مشاورین املاک یک شغل خدماتی است که سودشان به همه صنوف کشور می رسد و 370 شغل را که برای صنعت ساختمان مفید است با خود هماهنگ می کند و در این برهه نیاز است بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

غلامی افزود: وقتی یک کارگاه تولیدی به هر دلیلی متوقف می شود برای احیای دوباره مدتی زمان نیاز است، در این صنف نیز تا دوباره چرخ ایستاده و متوقف شده تولید به پویایی و حرکت برسد چند ماه زمان می برد و بعید می دانم در دو یا سه ماه بتواند به شرایط عادی برگردد و به چندین ماه زمان برای برگشت به شرایط قبل نیاز است.

با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب در خصوص جهش تولید تاکید کرد: برای اینکه این خدمات به تولید منجر شود بهتر است ضمن همکاری با صنوف و با باز کردن گره های کور سازمان تامین اجتماعی و وزارت دارایی اجازه دهیم چرخه تولید و جهش تولید محقق شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به امکان شیوع بیماری در خرداد وهمچنین در نظر گرفتن اینکه فصل جابجایی مستاجرین و امتناع و احتیاط مالکین و مستاجرین برای ایمنی از بیماری مطرح است، برآورد شما از شرایط مالکین و مستاجرین چیست؟ گفت: فضای روانی که در جامعه وجود دارد و کنار آمدن مالکین و مستاجران و اینکه کرایه برخی ماه را می بخشند یا با تعویق می گیرند خیلی خوب است. البته این امر صد درصد رشد جابجایی را از مشاوران املاک می گیرد و قراردادی هم بسته نمی شود که کمیسیونی هم دریافت شود.  

وی افزود: مالک و مستاجر سعی می کنند با هم کنار آمده و فضای دوستی و مهربانی حاکم بر جامعه باعث می شود جابجایی کمتر اتفاق بیفتد، هم به دلیل هزینه های اسباب کشی و هم امکان انتقال ویروس کرونا توسط کارگر و جابجایی اسباب و اثاثیه سعی می شود در خانه قبلی بمانند، پس قراردادی محقق نمی شود که مشاوران املاک از آن منتفع شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که فضای همدلی و مهربانی را چطور می بینید؟ گفت: ما این فضا را دوست داریم و از محبت و همدلی مردم استقبال می کنیم  نباید غیر از این باشد همه از یک بدنه هستیم. مشاوران املاک جزو معتمدین محلات هستند و در بسیاری مسائل جامعه از خودشان هزینه می کنند. ما حاضریم از درآمدخود هزینه کنیم اما وقتی درآمدی محقق نشده پرداخت مالیات برای آن جالب و پذیرفتنی نیست.  

افزود: ما از دارایی انتظار داریم وقتی درآمدی محقق نشده مالیاتی گرفته نشود.

چرا بیش از حد نگران مالیات هستید ؟ 

توکلی در پاسخ به این پرسش که چرا همه اصناف اولین نکته ای که مطرح می کند مالیات است و از این بایت نگرانی دارند گفت: مالیات جزو حقوق مسلمه دولت است و برای عمران و آبادانی کشور لاجرم دارایی باید آن را دریافت و هزینه کند. اما همه صنف ها در واقع در خصوص «روش محاسبه مالیات» نگران هستند چرا که پرداخت مالیات از نظر اخلاقی و دینی لازم و درست است .

وی تاکید کرد: پافشاری و نگرانی ما این است که در صورتیکه درآمدی محقق نمی شود و دولت کمکی نمی کند ستاندن مالیات جور و ستم به اصناف است.

کد خبر: ۱۵٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha