۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
مشارکت ایران در ساخت آزادراه شمال- جنوب ارمنستان
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

مشارکت ایران در ساخت آزادراه شمال- جنوب ارمنستان

خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ جمهوری ارمنستان آمادگی خود را برای همکاری با پیمانکاران ایرانی در ساخت کریدور ترانزیتی شمال- جنوب این کشور اعلام کرد.

به گزارش بازار، خیرالله خادمی در دیدار امروز گنل سانوسیان وزیر مدیریت منطقه ای و زیرساخت های جمهوری ارمنستان از روند عملیات اجرایی منطقه دو آزادراه تهران- شمال با اشاره به برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی با کشور ارمنستان در شهر ایروان در هفته گذشته گفت: این بازدید به دنبال تفاهم نامه همکاری مشترک دو کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی و استفاده از توان پیمانکاران ایرانی در احداث مسیر جایگزین و کریدور ترانزیتی میان ایران و ارمنستان و همکاری پیمانکاران ایرانی در تکمیل بخشی از کریدور شمال-جنوب کشور ارمنستان صورت گرفت. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر پیشرفت صنعت راهسازی کشور گفت: با توجه به توانمندی جامعه مهندسی کشور و اجرای بسیاری از ابر پروژه های راهسازی در حوزه آزادراهی، بزرگراهی و راه آهن هم اکنون با استقبال کشورهای همسایه در بهره مندی از تخصص و دانش ایرانی ها در توسعه شبکه حمل و نقل رو به رو هستیم.

خادمی در این بازدید با اشاره به صعوبت اجرای عملیات راهسازی در دل رشته کوه های البرز اظهار داشت: منطقه دو آزادراه دارای ۵۹ رشته تونل در باند رفت و برگشت به طول ۳۷ کیلومتر است و در واقع ۷۰ درصد مسیر از تونل تشکیل شده است و تونل های سه قلوی البرز به عنوان بلندترین تونل خاورمیانه به طول ۶.۵ کیلومتر یکی از شاهکارهای مهندسی کشور در این آزادراه قرار دارد.

وی توان فنی، مهندسی و اجرایی مهندسان ایرانی را قابل توجه دانست و گفت: بیش از ۱۹۰۰ نفر نیروی انسانی و بیش از هزار دستگاه ماشین آلات در ۹۳ جبهه کاری در منطقه دو آزادراه تهران- شمال مشغول به فعالیت هستند و تمام عملیات اجرایی توسط مهندسان و پیمانکاران ایرانی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیشرفت فیزیکی کل منطقه دو آزادراه تهران - شمال را بیش از ۵۷ درصد اعلام کرد و افزود: باند اول این آزادراه ۷۸ درصد و باند دوم ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خادمی برآورد هزینه باند اول شامل باند غربی، تونل البرز شرقی و حفاری باند شرقی را ۵ هزار و ۵۳۵ میلیارد تومان دانست و اظهار داشت: تاکنون قریب به ۲۹۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و برای اتمام این بخش به بیش از ۲۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل باند شرقی و تونل شرقی البرز را حدود ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

کد خبر: ۱۵۱٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha