۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
آیا تحریم ها علیه مسکو موثر خواهند بود؟| راه نجات اقتصاد روسیه
بازار گزارش می دهد؛

آیا تحریم ها علیه مسکو موثر خواهند بود؟| راه نجات اقتصاد روسیه

راه نجات اقتصاد روسیه درآمد حاصل از صادرات انرژی است و مسکو همچنان از وابستگی اروپا به صادرات خود استفاده خواهد کرد، حتی در شرایطی که اتحادیه اروپا به دنبال جایگزین هایی برای انرژی روسیه است.

بازار؛ گروه بین الملل: مقاومت شدید اوکراین از یک سو و تحریم ها و کنترل صادرات مسکو از سوی دیگر تأثیرات خود را بر اقتصاد روسیه نشان می دهد. از نظر مالی، روسیه همچنان به لطف درآمدهای انرژی زنده می ماند، اما برای به دست آوردن اجزای حیاتی برای ادامه تولید صنعتی تلاش می کند.

حوزه‌های قضایی غربی احتمالا تحریم‌های سایبری علیه روسیه را با پیش‌بینی تشدید حملات سایبری از سوی مسکو تشدید خواهند کرد. تحریم‌های اعمال‌شده در پاسخ به آخرین آزمایش‌های ICBM کره شمالی، فعالیت‌های کره شمالی را محکوم می‌کند، اما بعید است که تأثیر مستقیمی بر اقتصاد منزوی کره شمالی داشته باشد. این موضوع در مورد روسیه صدق نمی کند زیرا اقتصاد آن به شدت به اقتصاد جهانی وابسته است.

غرب در ابتکار عمل اقتصادی از تهاجم روسیه به اوکراین شوکه شده و غمگین بود. اما همانطور که معلوم شد، جهان و روسیه قدرت نظامی اوکراین را دست کم گرفت و روسیه پیروزی سریعی را که امیدوار بود به دست نیاورد. مقاومت شدید اوکراین به غرب فرصت داد تا حمایت خود را بسیج کند و به تحریم ها و کنترل صادرات اجازه داد تا تأثیرات خود را نشان دهد. در بعد مالی، روسیه به لطف درآمد انرژی همچنان زنده است، اما برای به دست آوردن اجزای حیاتی برای ادامه تولید صنعتی تلاش می کند.

بررسی نبض اقتصاد روسیه

طفره رفتن از پیش فرض بدهی
روسیه تاکنون از تعیین وضعیت بدهی خارجی خود خودداری کرده است. مسکو ابتدا بدهی ۶۵۰ میلیون دلاری خود را به روبل بازپرداخت کرد و در مواجهه با واقعیت عدم پرداخت بدهی خارجی برای اولین بار از سال ۱۹۱۷، وزارت دارایی در ۴ آوریل چرخشی انجام داد و از برخی از ذخایر ارزی داخلی خود برای پرداخت به دلار استفاده کرد. بدهی کل روسیه به ارز خارجی کمتر از ۶۰ میلیارد دلار است که ۲.۵ میلیارد دلار آن باید در سال جاری بازپرداخت شود.

اگرچه الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه تاکید می‌کند که روسیه همه منابع مالی را در اختیار دارد، اما همچنان به حسن نیت ایالات متحده بستگی دارد که اجازه دهد پرداخت‌ها با اوراق قرضه انجام شود یا خیر. باید گفت معافیت رسمی وزارت خزانه داری که به سرمایه گذاران و بانک ها اجازه می دهد معاملات اوراق قرضه دولتی روسیه را تسویه کنند، قرار است در ۲۵ می منقضی شود.

درآمدهای انرژی - صندوق جنگ روسیه
روسیه در دو ماه پس از آغاز تهاجم حدود ۶۵ میلیارد دلار از صادرات نفت، گاز و زغال سنگ درآمد داشته است و از افزایش قیمت انرژی بهره مند شده است. اگرچه ایالات متحده آمریکا و بریتانیا ممنوعیت نفت روسیه را برای ضربه زدن به موضع جنگی روسیه وضع کرده‌اند، اتحادیه اروپا هنوز در حال کار بر روی جزئیات است. نگران کننده است اگر روند فعلی ادامه یابد، زیرا روسیه در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۳۲۱ میلیارد دلار از صادرات انرژی به دست خواهد آورد، بودجه ای که به روسیه در تامین مالی جنگ خود کمک می کند.

با این حال، دو ماه گذشته به ما آموخت که شرایط می تواند به سرعت و به طور غیرمنتظره تغییر کند. رهبران اروپایی متعهد شده اند که وابستگی انرژی به روسیه را تا ۶۶ درصد در سال جاری و ۱۰۰ درصد در سال ۲۰۲۷ کاهش دهند. قطع غیرمنتظره اخیر گاز روسیه به لهستان و بلغارستان تنها به احتمال زیاد اشتهای اتحادیه اروپا برای تامین انرژی جایگزین را افزایش می دهد.

هماهنگی چندجانبه بی سابقه در زمینه کنترل صادرات
رژیم کنترل صادرات چندجانبه علیه روسیه، به ویژه در بخش فناوری، شروع به ضربه زدن کرده است. ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا، سوئیس و ژاپن همگی کنترل صادرات فناوری را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

این کشورها روی هم تقریباً ۵۰ درصد واردات روسیه را تشکیل می دهند که می تواند موفقیت آنها را در قطع دسترسی روسیه به فناوری های مورد استفاده برای تولید نظامی توضیح دهد. به عنوان مثال، دو کارخانه بزرگ تانک در حال حاضر تولید خود را به دلیل کمبود قطعات خارجی متوقف کرده اند و پس از توقف صادرات بوئینگ و ایرباس به روسیه، صنعت هواپیمایی برای تهیه قطعات هواپیما با مشکل مواجه است. با گذشت زمان، ناتوانی روسیه در به دست آوردن قطعات برای تولید، ارتش این کشور را تضعیف می کند.

بستن شکاف ها در تحریم های روسیه
در نهایت، کشورهای غربی سطح بی سابقه ای از هماهنگی را در تحریم روسیه نشان داده اند، اما هنوز باید شکاف ها را ببندند. فهرست نهادهای تحریم شده روسیه نشان می دهد که اکثر نهادهای روسی توسط چند نهاد تحریم شده اما یک حوزه قضایی تحریم نشده اند.

مواردی وجود دارد که در آن رژیم‌های تحریمی غربی کاملاً هماهنگ هستند، اما معمولاً حداقل یک حوزه قضایی تحریم‌کننده مستثنی می‌شود. به عنوان مثال، آلفا بانک، چهارمین موسسه مالی بزرگ روسیه، توسط ایالات متحده، بریتانیا، سوئیس، کانادا و استرالیا تحریم شده است اما توسط اتحادیه اروپا تحریم نشده است.

تحریم های سایبری
تحریم‌های سایبری علیه روسیه در حال افزایش هستند زیرا فعالیت‌های سایبری تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و اقتصاد جهانی است. وزارت خزانه داری آمریکا جامع ترین برنامه تحریم سایبری را دارد که مجرمان سایبری را در روسیه، پاکستان و جاهای دیگر هدف قرار می دهد.

روسیه با قابلیت‌های قدرتمند سایبری داخلی، بیشترین تعداد مجرمان سایبری را در خود جای داده و در فهرست تحریم‌های همه کشورها در صدر فهرست قرار دارد. با توجه به اینکه دولت های غربی در واکنش به تحریم های مخرب غرب علیه روسیه، از مسکو انتظار حملات سایبری بیشتری را دارند، احتمالاً این روند ادامه خواهد داشت.

غرب زرادخانه تقریباً کاملی از تحریم ها را علیه روسیه مستقر کرده است. اکنون جهان نظاره گر است که چگونه مسکو فعالانه برای زنده نگه داشتن سیستم مالی خود مداخله می کند. علیرغم شوک های اولیه، دولت پرداخت هایی را به طلبکاران خارجی انجام داده است.

راه نجات اقتصاد روسیه درآمد حاصل از صادرات انرژی است و مسکو همچنان از وابستگی اروپا به صادرات خود استفاده خواهد کرد، حتی در شرایطی که اتحادیه اروپا به دنبال جایگزین هایی است و تلاش می کند وابستگی خود به روسیه را کاهش دهد.

کد خبر: ۱۵۱٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha