۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
 وضعیت موجود کالاهای اساسی بسیار خوب است| ارائه تسهیلات برای ترخیص کالاها
معاون امور فنی و گمرکی گمرک کشور:

وضعیت موجود کالاهای اساسی بسیار خوب است| ارائه تسهیلات برای ترخیص کالاها

معاون امور فنی و گمرک گفت: در اسکله بنادر کشور ۱۶ فروند کشتی در حال تخلیه هستند که ۴۲۳ هزار تن تناژ آنها است. ۱۶ فروند کشتی دیگر نیز در لنگرگاه قرار دارند که تناژ این تعداد کشتی نیز ۷۴۶ هزار تن است.

به گزارش بازار، فرود عسگری معاون امور فنی و گمرکی گمرک کشور با بیان این که تا امروز سه میلیون و ۱۱۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور داریم، گفت: از این میزان ۲۸۹ هزار تن دانه‌های روغنی، ۳۴۶ هزار تن روغن خام، ۸۰ هزار تن برنج، ۷۷ هزار تن کنجاله سویا، ۱۹۶ هزار تن جو، یک میلیون و ۸۲۱ هزار تن ذرت و ۲۹۵ هزار تن گندم است.

وی افزود: همچنین ۱۶ فروند کشتی در اسکله بنادر مختلف به‌ویژه بندر امام خمینی(ره) در خوزستان در حال تخلیه داریم که ۴۲۳ هزار تن تناژ این تعداد کشتی است. ۱۶ فروند کشتی دیگر نیز در لنگرگاه قرار دارند که منتظر حل شدن مسائل بانکی و مالی هستند. تناژ این تعداد کشتی نیز ۷۴۶ هزار تن است و این نشان از وضعیت خوب موجودی کالاهای اساسی است.

ترخیص دو میلیون و ۶۷۰ هزار تن کالای اساسی از هفت گمرک کشور
معاون امور فنی و گمرکی گمرک کشور با اشاره به این موضوع که از هفت گمرک کشور دو میلیون و ۶۷۰ هزار تن کالای اساسی به ارزش دو میلیارد و ۱۸۶ میلیون دلار کالا ترخیص شده است، اظهار کرد: از این میزان ۳۰۰ هزار تن برنج، ۶۲ هزار تن جو، ۷۲۳ هزار تن ذرت، ۲۱۴ هزار تن روغن و یک میلیون و صدهزار تن گندم ترخیص شده است.

واردات ۸۰ درصد کالاها تنها از دو گمرک
وی از فعالیت کارکنان گمرک به‌صورت شبانه‌روزی برای انجام تشریفات گمرکی جهت ترخیص کالا گفت و بیان کرد: نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد از محصولات و کالاها از دو گمرک مهم کشور یعنی بندر امام و امیرآباد وارد کشور می‌شوند. کارکنان گمرک در تمام گمرکات و بنادر به‌ویژه در این دو گمرک دائماً در حال تلاش هستند تا کالاها باقی نمانند و به‌سرعت ترخیص شود.

عسگری در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو از درنظرگرفتن تسهیلات برای ترخیص کالاها خبر داد و عنوان کرد: جهت ترخیص محموله‌هایی که مشکل اسناد و بانکی داشته باشند با تعهد وزیر جهاد برای شرکت‌های دولتی با حداقل اسناد اقدام به ترخیص می‌کنیم.

صدور پروانه کالاهای وارداتی ظرف ۳ ساعت
وی افزود: برای اینکه تشریفات سریع انجام شود و کمترین ایستایی را برای انجام فرایند گمرکی داشته باشیم ۹۰ درصد اظهارنامه‌های کالاهای اساسی را مسیر سبز در سیستم تعریف کردیم تا به‌محض آنکه اظهار شود وجه آن به خزانه دولت برود و بلافاصله پروانه برای آن در حد دو یا سه ساعت صادر می‌شود.

معاون امور فنی و گمرکی گمرک کشور بیان کرد: با درخواست واردکننده می‌توانیم با حمل یکسره از کشتی به کامیون در تسریع کالا کمک کنیم. همچنین اگر مشکل بانکی وجود داشته باشد و واردکننده موفق به دریافت کد رهگیری از بانک نشده باشد ۹۰ درصد محموله نیز بدون کد رهگیری بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ترخیص می‌شود. در مجموع همه شرایط در گمرک و بندر مهیا است و ارتباطات بسیار خوبی نیز بین این بخش‌ها وجود دارد.

کد خبر: ۱۵۱٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha