۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
حذف ارز دولتی مانع قاچاق کالا به کشورهای همسایه می‌شود
رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

حذف ارز دولتی مانع قاچاق کالا به کشورهای همسایه می‌شود

گرگان- رئیس اتاق صنایع، معادن، کشاورزی و بازرگانی گرگان گفت: حذف ارز دولتی از چهار کالای اساسی منجر مانع قاچاق این کالاها به کشورهای همسایه می‌شود.

علی محمد چوپانی صبح سه شنبه در نشست خبری با رسانه‌های استان، اظهار کرد: اجرای طرح حذف یارانه از کالاهای اساسی و تخصیص آن به آخرین زنجیره مصرف، به سود تولیدکننده، مصرف کننده است.

رئیس اتاق صنایع، معادن، کشاورزی و بازرگانی گرگان با بیان این نکته که با حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی در واقع برنامه‌ریزی برای سلامت سازی اقتصاد کشور صورت گرفته، افزود: اقدام دولت سیزدهم در اصلاح ارز ترجیحی و واریزی یارانه نقدی به هر نفر در دهک‌های اول تا دهم دست مریزاد دارد.

وی بر حمایت همه جانبه از دولت سیزدهم در اصلاح ارز ترجیحی تاکید کرد و گفت: پوشش کامل این طرح سبب حذف قاچاق کالای اساسی یارانه دار به کشورهای همسایه می‌شود.

چوپانی ادامه داد: فراهم شدن زمینه بازسازی صنعت تولید از محل صرفه‌جویی در واردات کالاهای اساسی به کشور، حمایت از بنگاه‌های اقتصادی از جمله مزایای این طرح به شمار می‌رود.

وی خواستار تسریع در ایجاد راه آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود و اتصال کشورهای آسیانه میانه به جنوب کشور شد و گفت: اجرای این طرح در مقایسه با ایجاد راه آهن اینچه برون - گرمسار، صرفه‌جویی کلان در تخصیص اعتبار داشته است.
رئیس اتاق صنایع، معادن، کشاورزی و بازرگانی گرگان رقم مورد نیاز سرمایه گذاری برای این پروژه را ۲۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: این پروژه دسترسی مازندران و گلستان را به شاهرود و جنوب کشور فراهم می‌کند.
وی، کوتاه شدن ۵۲۰ کیلومتر مسیر ریلی، کاهش حمل بار از ۲۵ روز به پنج روز، کاهش چشمگیر هزینه اتصال اینچه برون به شاهرود، جابجایی سالانه ۲۴ میلیون تن کالا به صورت رفت و برگشت از طریق این خط ریلی را از مهم‌ترین مزایای اجرای ساخت راه آهن اینچه برون - شاهرود برشمرد.
به گفته چوپانی، پیش از این توسعه و برقی سازی راه آهن اینچه برون - گرمسار از جمله طرح‌های مشترک ایران و روسیه بود تا با پشتوانه ۱.۲ میلیارد یورویی دولت روسیه اجرایی شود.

کد خبر: ۱۵۱٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha