۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
یک ایده خلاق برای جویندگان کار
ایده های نو در گفتگو با بازار

یک ایده خلاق برای جویندگان کار

یکی از دغدغه های جوانان امروز بیکاری است. به طوری که در این میان درصد بالایی از بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند. درحالی که پیدا کردن شغل براساس تخصص شان هم به عنوان چالشی مهم نزد آنها محسوب می شود.  


فرحنازسپهری؛ خبرگزاری بازار- یکی از دغدغه های جوانان امروز بیکاری است. به طوری که در این میان درصد بالایی از بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند. درحالی که پیدا کردن شغل براساس تخصص شان هم به عنوان چالشی مهم نزد آنها محسوب می شود.این درحالی است که با وجودی که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی از نبود شغل گله مندند؛ سه جوان قزوینی گردهم آمدند تا برای این پرسش راهی بیابند: " بهترین راه برای جذب و نگه داشتن افرادی که دارای تخصص در زمینه کاری خودشون باشند، چیست؟ " از این رو استارتاپ کارجو پلاس را در راستای کمک به دانش اموختگان دانشگاهی راه اندازی کرده اند تا بتوانند براساس تخصصشان، شغل مور نظرشان را بیابند. در همین راستا خبرگزاری بازار با فراز کاف، یکی از موسسان کارجو پلاس گفتگویی انجام داده ایم.

کارجو پلاس؛ محیطی  برای یافتن شغل براساس تخصص 

 فراز کاف همراه با دوستانش سینا ملکی و سجاد هاشمیان  به عنوان هم بنیانگذاران کارجوپلاس هستند. در حالی که به گفته فراز کاف،  من در زمینه توسعه کسب و کار فعالیت می کنم و سینا و سجاد هر دو از برنامه نویس های درجه یک ایران هستند.  

وی در باره تاسیس کارجو پلاس گفت: قبل از تاسیس استارتاپ کارجوپلاس ما سال ها در کنار هم در زمینه توسعه کسب و کار های آنلاین کار کرده بودیم و همیشه توسعه تیم و جذب افراد کار بلد برایمان یک چالش بود. ایده اصلی راه اندازی کارجوپلاس هم از همین جا شکل گرفت؛ "بهترین راه برای جذب و نگه داشتن افرادی که دارای تخصص در زمینه کاری خودشون باشند، چیه؟ "
 کاف افزود : کم کم با پیشرفت کار و بعد از مصاحبه با مدیران منابع انسانی استارتاپ های بزرگ و موفق به این نتیجه رسیدیم که وقتی از استخدام حرف م یزنیم تخصص در مقابل رفتار و فرهنگ آدم ها اهمیت کمتری دارد و توجه به دومی می تواند نتایج پایدار تر و موفق تری داشته باشد.

این جوان نوآور از راه اندازی کارجو پلاس در مهرماه ۹۶ گفت و ادامه داد: کارجوپلاس در مهرماه ۹۶ برای اولین بار منتشر شد و در واقع یک استارتاپ مشترک از آواکمپ آواتک و شتابدهنده سورس در مرکز تحقیقاتی سینتک دانشگاه آزاد قزوین بود. بعد از آن همکاری ما با دانشگاه آزاد قزوین ادامه پیدا کرد و تا امروز در مرکز رشد این مجموعه مستقر هستیم.

این موسس کارجو پلاس با بیان اینکه خدمات ما در حوزه منابع انسانی هست و به شرکت ها برای جذب نیرو و به کارجوها و بطور خاص فارغ التحصیلان دانشگاه ها برای پیدا کردن کار مناسب کمک می کنیم، افزود : دسترسی به بانک رزومه کارجوها و انجام تست های روانشناسی و شناختی، فروم تخصصی کار و تحلیل بازار کار ایران و برآورد درآمد بر اساس مهارت، و در انتها سرویس جمع آوری آگهی های استخدام ایران خدماتی هست که در بستر اپلیکیشن کارجوپلاس ارایه می شود.

محیطی متفاوت برای ارتباط با کارفرما

کاف، درباره تفاوت محیط کارجو پلاس با سایر بسترهای مشابه گفت: تفاوت اصلی در محیط ارایه خدمات هست تقریبا همه سرویس های موجود در اصلاح "جاب بورد" هستند و محل ثبت رزومه ها و آگهی های استخدام. اما استخدام موفق نیاز به ارتباط تخصصی تری دارد که ما با تحلیل اطلاعات بازار کار و از طرف دیگر به کمک فروم تخصصی کار، سعی کردیم این ارتباط بین کارجو و کارفرما را نزدیکتر کنیم و اطلاعات بیشتری برای تصمیم گیری در اختیار آنها قرار دهیم.

همچنین وی در این باره ادامه داد: تفاوت اصلی دیگرتمرکز ما بر روی مهارت های نرم کارجو ها هست که با توجه به بازار هدف مان که فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند این تفاوت مهم است و به کارفرما کمک می کند برای انتخاب بین افراد کم سابقه و کم تجربه - که این روزها ترند بازار استخدام هم هست - اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری داشته باشد و در نهایت استخدام پایدار تری انجام بدهد.
این جوان ایده پرداز از عضویت ۳۱ هزار کارجو در کاجر پلاس یاد کرد وگفت: تعداد قابل توجهی ازاین ۳۱ هزار از ابتدای راه اندازی سرویس همراه بودند. بیشترین معرفی سرویس از طریق توصیه کاربران به دوستان انجام شده و در کنار این ما هم تولید محتوا داشته ایم.

کاف در ادامه گفت: با در نظر گرفتن اینکه شرایط بازار کار ایران شرایط خاصی دارد شناسایی دقیق نیاز، خواسته و هدف مشتریان سرویس که هم کارجو هستند و هم کارفرما، پروسه نسبتا پر چالشی بود. از طرف دیگر بحث نقدینگی هم تا حدی چالش بوده و هست.

سرمایه گذاران و مدل های کسب و کار زود بازده

او ادامه داد: با سرمایه گذار های متفاوتی تعامل داشتیم. بسیاری اصلا با فضای منابع انسانی و استخدام آشنایی نداشتند و فقط دنبال سرویس های فروش و مدل های کسب و کار زود بازده بودند و نمی توانستند ارزش پیشنهادی کارجو پلاس را درک کنند. فکر می کنم در هر حوزه تخصصی دیگری هم این چالش برای استارتاپ ها وجود دارد.
اما با این وجو کارجو پلاس این استارتاپ قزوینی، با حضور در شتابدهنده سورس دانشگاه آزاد قزوین  وازطرفی از طریق این حضور در دانشگاه توانست تا ارتباط نزدیکتر با دانشجو ها ایجاد کند و شناخت بهتری از مدل رفتاریشان بدست آورد.  


البته به گفته کاف، علاو ه بر این در شتابدهنده آواتک بودیم و از آنها برای گسترش شبکه و ارتباط با پورتفوی سراوا کمک گرفتیم. بنظرم حضور در این مراکز مخصوصا اگر تجربه های اول تیم های استارتاپی باشد، می تواند مفید وتاثیر گذار باشد.
وی همچنین به نبود صندوق سرمایه گذاری جسورانه (وی سی) در قزوین اشاره کرد و گفت:  به دلیل نبود صندق جسورانه، تامین مالی در مراحل بعد از پیش بذری اصلا انجام نمیشود. ولی شتابدهنده سورس و مرکز فناوری و نوآوری سینتک دانشگاه آزاد قزوین حمایت های خیلی خوبی از تیم ها انجام می دهند.

تیم های ارزیابی تخصصی در وی سی ها باشد

همچنین این جوان کارآفرین معتقد است طبیعتا اگر تیم های ارزیابی تخصصی در صندقوقهای سرمایه گذاری جسورانه وجود داشته باشند باعث شده تا سوء برداشت ها بسیار کمتر شود از طرفی زمان ارزیابی هم گاها زیاد طول می کشد و این زمان می تواند باعث کندی رشد استارتاپ بشود.

درادامه کاف از دانشگاه آزاد قزوین به عنوان مهمترین حامی شان یاد کرد و گفت: دانشگاه آزاد قزوین که در سه سال گذشته به عنوان مهمترین حامی ما در کنارمان بوده و رییس دانشگاه دکتر موسی خانی که توجه ویژه ای به استارتاپ ها دارند بسیار از ما حمایت کردندو با نظر ایشان اولین نمایشگاه کار قزوین را در دانشگاه آزاد بعد از پایان اپیدمی کرونا خواهیم داشت.

این جوان براین باور است که اذیت کننده ترین قسمت کار بحث های ثبتی و مجوز هاست به طوری که مدارک بسیار زیادند و  در عین حال کار بردی نیستند و زمانی زیادی را هم می گیرد. البته دولت حمایت های زیادی کرده است، در عین حال که اگر همه این خدمات و حمایت ها در یک درگاه جمع آوری، کار به شدت ساده می شود.
همچنین وی افزود: مهمترین چالش که با آن مواجه هستیم بحث نقدینگی است. در کنار این موضوع همیشگی، دخالت های بی مورد نهاد های نزدیک به حکومت گاهی معادلات بازار را کاملا عوض می کند.

شیوع کرونا اکوسیستم کسب و کار را به چالش کشید و تعداد زیادی از کسب و کار ها کاملا یا بخشی ازآنها  تعطیل شده است در نتیجه استخدام بسیار کمتری صورت می گیرد و ما هم رکود نسبی را تجربه می کنیم. اما روزهای پایان فروردین روند متفاوتی بوجود آمد، که خیلی جذاب هست و مراجعات در حال افزایش است



کرونا اکوسیستم کسب و کار را به چالش کشید

از سوی دیگر این جوان به تاثیر کرونا روی اکوسیستم کسب و کار اشاره کرد و گفت: شیوع کرونا اکوسیستم کسب و کار را به چالش کشید و تعداد زیادی از کسب و کار ها کاملا یا بخشی شان تعطیل شده است در نتیجه استخدام بسیار کمتری صورت می گیرد و ما هم رکود نسبی را تجربه می کنیم. البته روزهای پایان فروردین روند متفاوتی بوجود آمد، که خیلی جذاب هست و مراجعات در حال افزایش است منتظریم ببینیم چقدر این روند ادامه دار خواهد بود.

همچنین موسس این استارتاپ درباره برنامه های کارجو پلاس در راستای نامگذاری امسال به جهش تولید گفت: یکی از ارکان تولید نیرو متخصص و با انگیزه است ودر صدد هستیم تا  در سال پیش رو به معرفی تعداد بیشتری از افراد متناسب با جایگاه های شغلی به تولید کننده ها گام برداشته وسهم خودمان را در جهش تولید اجرا کنیم و بزودی از سرویس جدید دیگری در زمینه منابع انسانی که مکمل کارجوپلاس هست رونمایی می کنیم.

در پایان وی خاطر نشان کرد، به امید خدا کارجو پلاس را در بازار داخلی و خارجی پروموت می کنیم تا در ابعاد متفاوتی بتوانیم خدمات ارائه بدهیم.
 

کد خبر: ۱۵٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha