۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
چالش جدید دامداران با شیر خشک دپو شده در کارخانه های لبنی| نیاز دامدار به نقدینگی چند برابر شده است
مدیر تعاونی دامداران کرج با بازار مطرح کرد

چالش جدید دامداران با شیر خشک دپو شده در کارخانه های لبنی| نیاز دامدار به نقدینگی چند برابر شده است

کرج- علیزاده مدیر تعاونی دامداران کرج درباره وضعیت دامدارن بعد از حذف ارز ترجیحی از نهاده های دامی خواستار توجه دولت به دو مسئله شیر خشک های دپو شده در کارخانه های لبنی و نقدینگی مورد نیاز دامدار شد.

بازار- حجت پیری: حذف ارز ترجیحی علاوه بر گرانی محصولاتی لبنی و پروتئینی در حلقه اول فعالیت دامداران نیز تحت تاثیر قرار می دهد زیرا تامین نهاده های دامی برای یک دامداری صنعتی حداقل نیاز به سرمایه اولیه دارد که بسیاری از دامدارن را باچالش مواجه می کند. علی اکبر علیزاده مدیر تعاونی دامداران کرج در گفتگو با خبرنگار بازار درباره حذف ارز ترجیحی و نحوه قیمت گذاری روی خوراک دام به می گوید:

برداشتن ارز ترجیحی باید با یک برنامه ریزی و زیر ساخت درست انجام می‌گرفت که دامداران ، تولید کنندگان و مصرف کنندگان هم آسیب نبینند. قبل از اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای نهاده های دامی بردارند باید یک راهکاری سازماندهی می کردند و دست بخش خصوصی را مقداری باز می‌گذاشتند و نهاده های دامی به مقدار زیادی وارد بازار می شد.

در حال حاضر دامداری داریم که امکان خرید آزاد هم ندارد زیرا در بازار موجود نیست و قیمت ها سرسام‌ آور شده است. به عنوان مثال ذرت دولتی ۲۰۰۰_۱۹۰۰ تومان الان ۱۲,۵۰۰ تومان نرخ می دهند
یا جو همینطور است.

به نظر من ابتدا باید بازار را به اشباع می‌رساندند که اگر نهاده های تامین شده ارزان از طریق ارز ترجیحی حذف می شود، بتوان آزاد خریداری کرد در حالی که این موضوع بدون هیچگونه برنامه ریزی صورت گرفت.

بحث دیگر اینکه علاوه بر آزاد خریدن نهاده های دامی، دامدار باید بتواند با قیمت متناسب شیر خام را عرضه کند. پروسه عرضه هم در این تولید کاخانجات صنایع لبنی هستند که باید بخرند و استقبال کنند.

در حال حاضر دامدار نهاده هایش را با پنج برابر قیمت تهیه می‌کند اما از طرف دیگر آنطور که باید از شیر (محصول) دامدار استقبال نمی کند. بازار که هیچ اما باید برای کارخانجات و صادرات محصولات لبنی برنامه ریزی می شد. کارخانه های صنایع لبنی در طول این مدت گذشته خصوصا یکی دوسال اخیر که نهاده های دامی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دامدار دادند و شیر را با قیمت ۶۴۰۰ تومان خریداری کردند۲۰ درصد را به شیرخشک تبدیل کردند.

دولت موجودی شیر خشک کارخانه ها را رصد کرده و آمار داشته باشند یعنی کنترل شود و دست صنایع لبنی را از شیر خشک خالی کنند که کارخانه دار برای پذیرش و خرید شیر خام دامدار اشتیاق داشته باشد

کارخانجات شیر خشک دپو شده دارند خواهشی که از مسئولان دارم این است که کار را کارشناسی و نظارت خود را بیشتر کنند آمار موجودی شیر خشک کارخانجات را داشته باشند.

زمانی که کارخانه پشتش به شیر خشک موجودی گرم باشد باید راهکاری پیدا کنند و دولت نظارت داشته باشد و به صورت تخصصی بتوانند صادر کنند. هم اکنون دامدار باید نهاده را به صورت واریزی نقد بخرد اما کارخانه پول شیر را با ۹۰ روز تاخیر می پردازد که باید اینها ساماندهی شود.

بحث موجودی شیر خشک کارخانه هارا رصد کرده و آمار داشته باشند یعنی کنترل شود و دست صنایع لبنی را از شیر خشک خالی کنند که کارخانه دار برای پذیرش و خرید شیر خام دامدار اشتیاق داشته باشد که این بسیار مهم است

*مشخص شده قیمت گذاری روی خوراک دام چگونه انجام خواهد شد و دولت در این مسئله دخالت خواهد داشت یا بخش خصوصی انجام می دهد ؟
بخش خصوصی باید نقدینگی را از طریق بانک ها و صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی که خود تشکل ها آنجا سهامدار هستند، بالا ببرند و در شرایط مناسب پول در اختیارشان بگذارند و از بخش خصوصی برای واردات نهاده ها سوال بکنند که به راحتی بتواند بازار خود را پیدا کنند البته بر اساس سیستم عرضه و تقاضا، نمی توان دستوری قیمت تعیین کرد.

*تامین نقدینگی برای دامدار چگونه خواهد بود
دامدار به نسبتی که قیمت نهاده ها بالا رفته به نقدینگی بیشتری احتیاج دارد یک راهکاری از طریق بانک کشاورزی یا صندوق های توسعه صنعت کشاورزی پیدا کنند.

دوم اینکه محصولی که دامدار تولید می کند یعنی گوشت و لبنیات (شیرخام) بیایند به صورت کارشناسی قیمت تمام شده را دربیارند یعنی دامدار را از اضطراب نگرانی و تشویش موجود برای دامدار نجات دهند. این مشکل فقط به دست مسئولین حل شدنی است.

در حال حاضر دامداری کشور ما بالنده است یعنی تولیدش در حد صادرات در منطقه است که حیف است که از بین برود

موضوع دیگر نظارت شان بر فعالیت صنایع است. در پروسه تولید گوشت و لبنیات یک بخش تولیدکننده محصولات که دامداران هستند یکی هم بخش صنایع فناوری و بخش دیگر مصرف کننده است
که باید بر این چرخه نظارت داشته باشند.

در حال حاضر دامداری کشور ما بالنده است یعنی تولیدش در حد صادرات در منطقه است که حیف است که از بین برود. این مسئله نیاز به کار کارشناسی دارد و مسئولین کمر همت ببندند و اینکار را انجام دهند.

موضوع دیگر بحث خرید گوشت است که باید با قیمت کارشناسی قیمت تعیین کنند طوری باشد که برای دامدار صرف داشته باشد و با قیمت نهاده ها بتوانند نگهداری کنند و برای مرکز گوشت عرضه کنند.

*در حال حاضر گوشت و شیر با چه قیمتی از دامدار خریداری می‌شود؟
۱۲,۷۰۰ تومان قیمت دادند که در یک صورت جلسه ای دیدم سازمان دامداری های بزرگ امضا کرده و این قیمت را تعیین کردند اما به نظر من این قیمت برای دامداران خرده پا یعنی یک تن دو تن و پنج تن قیمت مناسبی نبوده و نیاز به کارشناسی بیشتری دارد.

گوشت هم هنوز مشخص نیست زیرا قیمت ها را شرایط بازار یعنی بحث عرضه و تقاضا مشخص می کند. وضعیتی به وجود بیاورند که بازار کشش خرید محصولات لبنی را داشته باشد یعنی کارخانجات بتوانند بخرند. دامدار هم آسیب نبیند و بتواند محصول خود را به موقع و به قیمت بفروشد و مدت زمان بازپرداخت برای کارخانه ها متناسب باشد.

*شنیده شده برخی از دامداران برای تغذیه دام ها از نان خشک استفاده می کنند
بنده فکر نمیکنم اینگونه باشد اگر هم اینطور است رقم بسیار ناچیزی است نمی‌تواند کارگشا باشد و من تایید نمیکنم . ممکن است دامدار های سنتی در روستا باشند اینکار را بکنند اما در مجموع دامدار های صنعتی که ارقام نهاده های دامی شان بالاست امکانپذیر نیست

*اگر اینگونه باشد روی وزن دهی و شیردهی دام چه تاثیری می گذارد آیا ارزش غذایی آن برای دام کافی است یا نه؟
به دلیل اینکه نان خشک را در شرایط متناسب و بهداشتی نگهداری نمی شود و احتمال کپک زدگی بسیار است. به نظر بنده نباید روی این‌موضوع صحبت کرد زیرا از لحاظ بهداشتی اصلا صحیح نیست

کد خبر: ۱۵۰٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha