۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
تورم و گرانی با اینفوگرافیک و شعار قابل کنترل نیست
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

تورم و گرانی با اینفوگرافیک و شعار قابل کنترل نیست

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: تورم و گرانی را نمی‌توان با اینفوگرافیک، شعار و سخنرانی توجیه کرد؛ امروز مردم گرانی‌ها را با جیب، گوشت، پوست و استخوان خود احساس می‌کنند.

به گزارش بازار، مجتبی رضا خواه در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: نظام اقتصادی در قرن جدید با تعیین و تکلیف ارز ترجیحی شروع شده است تصمیمی که می‌تواند در آینه اقتصادی کشور و به بهبود معیشت اقتصادی و کیفیت زندگی مردم تاثیر گذار باشد؛ حذف رانت و دلار جهانگیری که طبق گزارشات به ۲۶ میلیارد دلار می‌رسد قطعا به مذاق بسیاری از افراد خوش نمی‌آید و سعی در تخریب رسانه‌ای و روند اجرای آن خواهند داشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: از عملکرد جناب آقای رییسی مبنی بر تغییر نظام پرداخت رایانه‌ها کمال تشکر و قدردانی را دارم؛ اما برای اجرای بهتر این تصمیم نکاتی را گوشزد می‌کنم؛ در مرحله نخست دولت باید ستاد هدفمندی یارانه‌ها را با ریاست یکنفر برای هماهنگی بین دستگاه‌ها و محل رجوع فعالان اقتصادی برای حل مشکلات مردم به طور واقعی فعال کند؛ هماهنگی بین وزارتخانه‌های اقتصاد، جهاد کشاورزی و صمت باید به بالاترین حد ممکن خود برسد.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی کشور، فرصتی برای آزمون و خطا نیست؛ برخی از خبرگزاری‌ها با انتشار اینفوگرافیگ‌ها مبنی بر بالاتر بودن یارانه‌های پرداختی به مردم نسبت به افزایش قیمت ۵ قلم کالای اساسی مرغ، تخم مرغ، روغن، شیر و پنیر مانور می‌دهند؛ آیا در بین مردم و سطح جامعه زندگی نمی‌کنند و متوجه نیستند با گران شدن روغن اکثر کالاها و مواد غذایی نظیر کنسروها، نان شیرینی‌ها و... که برای تهیه آنها از روغن استفاده می‌شود گران خواهد شد و یا در جریان این موضوع بدیهی نیستند که با گران شدن شیر شاهد تغییر قیمت ماست و لبنیات خواهیم بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: هنوز در ابتدای کار شاهد افزایش قیمت سایر کالاها و محصولات نظیر سیب زمینی و برنج هستیم؛ باید افزایش تمام اقلام را در سبد خانوارهای ایرانی حساب کرده با یارانه پرداختی مقایسه کنیم؛ در حال حاضر مردم عزیز و نجیب کشور که دولت را در اجرای این طرح همراهی می‌کنند، رسانه‌ها به گونه‌ای عمل نکنند که مردم حس کنند این افراد حتی خرید منزلشان را خودشان انجام نمی‌دهند و نسبت به قیمت کف بازار بی اطلاع هستند.

این نماینده مجلس بیان کرد: تورم و گرانی را نمی‌توان با اینفوگرافیک، شعار و سخنرانی توجیه کرد؛ امروز مردم گرانی‌ها را با جیب، گوشت، پوست و استخوان خود احساس می‌کنند ونه با عکس، خبر و مصاحبه مسئولان؛ بیم آن می رود که مسئولان مربوطه فریب مصاحبه‌های اینچنینی را بخورند و از کنترل قیمت‌ها در کف بازار غافل شودند.

وی در ادامه افزود: باید زنجیره تامین کالاهای اساسی به صورت هوشمند برخط و با قابلیت ارزیابی در راستای حکمرانی داده‌ها و برای مدیریت عرضه و تقاضا درشهرهای مختلف پایش و رصد شوند، درگام دوم انقلاب نیاز به استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌های روز دنیا مانند هوش مصنوعی و بلاک چین را داریم، اما جای بسی تاسف است که از بین این همه کاربرد متنوع هوش مصنوعی معاون وزیر اقتصاد تنها به کاربرد هوش مصنوعی در کنترل خرید نان ۸۵ میلیون ایرانی بسنده کرده است.

نماینده یازدهم مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی باید با مدیریت هوشمند نرخ ارز و نه سرکوب کورکورانه قیمت و یا رها کردن بازار، به مدیریت بازار بپردازد به رییس کل بانک مرکزی تذکر می‌دهم با رها کردن بازار ارز، شیرینی کار خوب آیت الله رییسی را با تلخی روبرو نکند، با کاهش رانت و فساد ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز کشور به واردات و اتلاف منابع ارزی به میزان تقریبی ۸ میلیارد دلار کاهش می یابد. از رییس کل بانک مرکزی جای سوال است، چرا در حالی که نیاز ارزی کشور در حال کاهش است قیمت ارز به صورت اسکناس در حال افزایش است.

وی یادآور شد: اعتراضات فراوانی از سوی مردم در شهرستان‌های مختلف مبنی بر حذف یا عدم شمولیت در دریافت یارانه‌های واصل شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد سامانه رفاه ایرانیان دچار عدم بروز رسانی بوده و معیارهای دریافت یارانه دارای ابهام است؛ از طرف مردم شریف ایران به دولت انقلابی تاکید می‌کنم که مهم ترین و عده ها در ایام انتخابات باید سریعا عملیاتی شود.

رضا خواه گفت :وزارت راه و شهر سازی مکررا بیان می‌کند که زمین برای ساخت ۱ میلیون مسکن تامین شده است، لیکن براساس جزئیات استعلام از وزارتخانه مزبور، زمین تامین شده حتی کمتر از ۲۵درصد از نیاز ساخت مسکن درکشور است و تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن به ساخت آپارتمان های ۱۲ طبقه ختم می شود.

وی در ادامه تصریح کرد :مسئله عملکرد معاونت مسکن تنها به موضوع زمین ختم نمی‌شود بلکه از تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی مصوب بودجه ۱۴۰۰کمتر از ۵ درصد آن به ساخت مسکن اختصاص یافته است و اولین مشکل خود وزارت راه و شهرسازی است که نتوانسته اعتبارات را جذب نماید.

وی ددر ادامه اظهار کرد:در خصوص بازار خودرو و گرانی‌های مکرر خودرو مردم گلایه‌های بسیار دارند وزیر صمت وعده داده بود تیراژ تولید خودرو افزایش پیدا خواهد کرد اما عملکرد خودروسازان در سال ۱۴۰۰ گویای کاهش شدید تولید است جناب وزیر صمت امروز خودرو نماد تحقیر ملی شده است مگر شما وعده نداده بودید که تولید افزایش یافته و قیمت ها ۱۵درصد کاهش می‌یابد چه شد این وعده‌ها؟

رضا خواه خطاب به وزیر صمت تصریح کرد: وضعیت بازار به جایی رسیده که هم سیاستگذاران ناراضی هستند و هم مردم، و هم خودرو سازان مدعی ضرر در تولید هستند، اما در همین وضعیت عده ای معدود صاحب سودهای آنچنانی شده‌اند، جناب وزیر صمت خروجی شما در دوران وزارت در حوزه خودرو چیست، به نفع مردم کار کرده‌اید یا همچنان گلایه های مردم پابرجاست.

نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به وزیر دفاع گفت: وزیر محترم دفاع تذکر می‌دهم که همانطور که رییس جمهور چند روز پیش فرمودند مدیران متخلف دولتی باید برکنار شوند برخی مدیران در حوزه اقتصادی در زیر مجموعه وزارت دفاع صادرات محصولات پتروشیمی را به انحصار یک عده خاص درآورده اند به وزیر دفاع تذکر می‌دهم پیرو جلسات برگزار شده باید مدیران متخلف بر کنار شوند در غیر این صورت بدانید جوانان گام دوم قبلا در برابر مفاسدی مانند هفت تپه کوتاه نیامده‌اند جناب وزیر اگر در جلسات خصوصی گفته می‌شود که با جوانانی که به این موضوع ورود کرده اند برخورد کنید.

کد خبر: ۱۵۰٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha