۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
سند بالادستی؛ حلقه گمشده سبد سوخت کشور| «ال‌پی‌جی» باید در سبد سوخت تعریف شود
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

سند بالادستی؛ حلقه گمشده سبد سوخت کشور| «ال‌پی‌جی» باید در سبد سوخت تعریف شود

نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بر ضرورت تسهیل توزیع CNG با هدف جلوگیری از استفاده غیرقانونی مردم از LPG تاکید کرد و گفت: باید قیمت CNG را طوری تعیین کنیم که مردم به استفاده از این سوخت ترغیب شوند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مصطفی نخعی درباره وضعیت پیوستن سوخت LPG به سبد سوخت کشور، گفت: از آنجا که ما هنوز در کشور "سند بالادستی در حوزه سوخت" نداریم نمی‌دانیم باید سهم بنزین، CNG، LPG و الکتریسیته در سبد سوخت چقدر باشد و متاسفانه همتی هم در دولت برای ایجاد این ظرفیت دیده نمی‌شود هرچند این کار نیازمند کار تحقیقاتی و آینده‌پژوهی است و همه باید پایبند حرکت براساس این سند باشیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: "سند بالادستی در حوزه سوخت" مشخص می‌کند چه حامل‌های در سبد سوخت کشور وجود داشته باشد این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته به سمت سوخت برق به‌عنوان سوخت خودرو رفته‌اند اما این مهم اصلا در سبد سوخت کشور تعریف نشده، بنابراین باید ابتدا تکلیف خود را با حامل‌های انرژی مشخص کرده و سپس درصد مشخص کنیم مثلا سهم بنزین، گازوئیل، CNG و LPG در سبد سوخت چند درصد باشد و در نهایت سهم این سوخت‌ها همچون بنزین از میزان مشخص شده بالاتر نرود.

ضرورت توزیع CNG با هدف جلوگیری از استفاده غیرقانونی مردم از LPG
وی با بیان اینکه حلقه گمشده سبد سوخت کشور در نداشتن سند بالادستی است، افزود: در شرایط موجود LPG به‌صورت غیراستاندارد و غیرقانونی توسط قشر متوسط و پایین‌تر از متوسط با تعرفه LPG خانگی در خودروها استفاده می‌شود اما از آنجا که این مهم به صلاح کشور نیست باید مدیریت شود البته این مدیریت راهکارهای دارد به‌عنوان مثال CNG به عنوان سوخت مشوق با قیمت پایین در اختیار آن‌ها قرار دهید و دولت دوگانه‌سوز کردن خودروهای آن‌ها را تسهیل کند، هرچند شورای عالی اقتصاد دراین باره مصوبه داشته است اما دولت آن را به درستی اجرا نکرده است بنابراین می‌توان توزیع CNG را گسترش داد که مردم به صورت غیرقانونی از LPG استفاده نکنند.

باید شرایط دوگانه‌سوز کردن خودروها را برای قشر ضعیف جامعه سهل کرد
نخعی اضافه کرد: باید نسبت به نوسازی و افزایش تکنولوژی در حوزه CNG اقدام و شرایط دوگانه‌سوز کردن خودروها را برای قشر ضعیف جامعه سهل کرد و در ادامه قیمت CNG را نیز طوری تعیین کنیم که مردم به استفاده از این سوخت ترغیب شوند چراکه در این شرایط بسیاری از انگیزه‌ها برای استفاده از LPG غیراستاندارد از بین خواهد رفت.

این نماینده مجلس بیان کرد: همچنین اگرچه استفاده از LPG در سبد سوخت کشور در قانون بودجه ۱۴۰۰ تصویب شد اما دولت به دلیل نداشتن زیرساخت‌ها نتوانست این قانون را اجرا کند بنابراین معتقدم این قانون باید در برنامه ۵ ساله آورده شود تا فرصت برای ایجاد زیرساخت‌های آن فراهم شود.

ال. پی. جی باید در سبد سوخت تعریف شود
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه ال. پی. جی باید در سبد سوخت تعریف شود چراکه هرچه تنوع سوختی یک کشور بیشتر باشد بهتر خواهد بود، افزود: تنها در این شرایط LPG مدیریت خواهد شد یعنی ابتدا بخش خصوصی را مشارکت داد تا بتوان جایگاه‌سازی کند، دوم اینکه استانداردهای لازم این سوخت توسط سازمان استانداردسازی تعریف شود، سوم اینکه توزیع این سوخت از شهرهای همجوار پالایشگاه‌های تولید LPG و حمل و نقل عمومی آغاز شود، هرچند دولت معتقد است صادرات LPG برای آن‌ها به صرفه‌تر است اما ال. پی. جی باید به دلایل گفته شده به سند سوخت کشور اضافه شود.

کد خبر: ۱۵۰٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha