۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
بازار گران در آستانه رمضان/ نظارت بر قیمت‌ها خواسته شهروندان
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار گران در آستانه رمضان/ نظارت بر قیمت‌ها خواسته شهروندان

ارومیه - نظارت بر قیمت کالاها و اقلام اساسی در روزهایی که کرونا به بهانه‌ای برای گرانی‌ها تبدیل شده، اصلی‌ترین خواسته مردم در آستانه ماه مبارک رمضان است.

فائزه زنجانی؛ خبرگزاری بازار- این روزها که تمامی مناطق کشور، درگیر کرونا و باز شدن اصناف مختلف پس از هفته ها تعطیلی است، نظارت های بهداشتی از اصناف و بازارها به دغدغه ای مهم و البته بجا برای مسئولان و کارشناسان تبدیل شده است. دغدغه ای که به تنهایی نمی تواند گره گشای مشکلات این روزهای مردم باشد.

تعطیلی واحدها و کسب و کارها در طول چندین هفته به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری، مشکلات عدیده ای را برای معیشت بسیاری از خانواده ها ایجاد و سفره برخی از آنان را خالی تر از پیش کرده است. حال در این میان، برخی گرانی ها در بازار، آن هم در آستانه ماه مبارک رمضان، به دغدغه جدی تری برای مردم تبدیل شده است.

گزارش خبرنگار بازار از وضعیت فروش اقلام در بازار، نشان از عدم رضایت مردم از قیمت ها و به دنبال آن، نارضایتی از نظارت های صورت گرفته برای مبارزه با گرانی در این روزها دارد.

وقتی کرونا بهانه ای برای گرانی می شود

در حالی که مسئولان بارها از تهیه اقلام اساسی مورد نیاز مردم حتی برای چندین ماه خبر می دهند، در مغازه ها وضعیت طور دیگری است. به طوری که بسیاری از فروشندگان کرونا را به بهانه ای برای گرانی کالاها تبدیل کرده و سوداگران بازار از وضعیت پیش آمده، به بدترین نحو سواستفاده می کنند.

مرد میان سالی است که مشغول خرید از مغازه خواروبار فروشی است. به خبرنگار بازار می گوید: لیستی برای خرید در دست دارم که برای خرید هر کدام از آن ها که می روم، متوجه برخی تناقض ها در قیمت ها بین مغازه های مختلف می شوم و بسیاری هم تعطیلی این چند هفته را بهانه ای برای گران تر کردن کالاهایشان کرده اند.

وی می گوید: خود من نیز، یک ماه و نیمی می شود که به دلیل بیماری کرونا، دست از کار کشیده و مغازه لباس فروشی خود را تعطیل کرده ام و حالا باید بدون هیچگونه درآمدی و با وجود این گرانی های ایجاد شده، لیست مورد نیاز خانواده را تهیه کنم.

او ادامه می دهد: در لیست خریدمان، کالای اضافه هم گنجانده نشده و بیشتر کالاهای اساسی به خصوص برای ورود به ماه مبارک رمضان و اجناس مورد نیاز برای گذران این ماه است، اما حتی این نوع کالاها نیز  افزایش قیمت دارند.

کنترل قیمت در کنار کنترل بهداشتی مورد توجه باشد

زن جوان دیگری نیز وارد گفتگویمان شده و می گوید: اینکه این روزها، همه جا صحبت از نظارت های بهداشتی از اصناف مختلف است، اقدام بسیار شایسته ای محسوب می شود اما مردم در کنار آن، خواستار کنترل قیمت و نظارت بر آن هستند.

وی ادامه می دهد: در شرایط کنونی که اقتصاد خانواده ها به دلیل تعطیلی چند هفته ای کسب و کارها با مشکل مواجه شده، انتظار داریم حداقل کالاها را به قیمت قبلی تهیه کنیم و مغازه داران قاصد خبر افزایش قیمت اقلام مختلف نشوند.

او می گوید: با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، مردم برای تهیه اقلام لازم خود قطعا به بازار مراجعه خواهند کرد اما اگر نظارتی بر این بازار صورت نگیرد و هر فروشنده ای متناسب با خواست خود تعیین قیمت کند، شاهد خالی شدن سفره مردم خواهیم بود.

کالاهایی که نزدیک به ماه رمضان از بازار غیب می شوند

در این میان، بازدید خبرنگار بازار از وضعیت خرید و فروش کالاهای اساسی در بازار از برخی کمبودها در این نوع کالاها نیز حکایت دارد و امسال نیز همانند بسیاری از سال ها، برخی کالاها با آمدن ماه رمضان در بازارها یافت نمی شوند.

زن میانسالی است که به دنبال خرید شکر وارد مغازه می شود، به خبرنگار بازار می گوید: به چندین مغازه سر زده ام که یا شکر نداشته اند یا با قیمت بالایی به فروش می رسانند وهمین باعث شده به چندین مغازه دیگر سر بزنم تا در صورت امکان بتوانم با قیمت پایین تری، این محصول را تهیه کنم.

در این میان، افزایش در قیمت برخی کالاهای اساسی همچون برنج که جزو قوت غالب بسیاری از خانواده ها محسوب می شود، از دیگر نقاط قابل توجه در بازار است.

برخی حبوبات نیز از این افزایش قیمت ها در آستانه ماه رمضان بی نصیب نبوده اند و مردم در خرید این نوع کالا نیز دچار مشکل شده اند.

این در حالی است نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش در گفتگو با خانه ملت با اشاره به توجه دولت به کارمندان و اخذ تدابیر مناسب برای در اختیار قرار دادن بسته‌های معیشتی ویژه ماه رمضان در اختیار این افراد گفته بود که حقوق های کنونی با توجه به نرخ تورم کفاف تامین زندگی را نمی‌دهد.

کاهش قیمت میوه و سبزی با بهبود وضعیت حمل بار

در این میان، رئیس سازمان صنعت و معدن آذربایجان غربی، گرانی ها را شامل تمامی کالاهای اساسی در استان ندانسته و می گوید: افزایش ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی در هر گونی برنج خارجی و همچنین حدود دو هزار تومانی در شکر توزیعی از جمله موارد افزایش قیمت در استان است.

غلامرضا بابایی با اشاره به اینکه افزایش قیمت میوه و سبزی نیز به خاطر وضعیت حمل بار و به صورت مقطعی است، ادامه می دهد: با بهبود وضعیت حمل بار در استان، این افزایش نیز روند معکوس به خود خواهد گرفت.

وی همچنین خواستار تماس مردم وثبت شکایات ناشی از گران فروشی با سامانه شبانه روزی ۱۲۴ شده و می گوید: بازرسان این اداره کل، قطعا به این شکایات رسیدگی خواهند کرد.

انباشت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم استان

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در گفتگو با بازار از انباشت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم خبر داده و می گوید: با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، خوشبختانه تمامی اقلام مورد نیاز مردم استان تهیه و ذخیره‌سازی شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

بهنام شهدی، وضعیت موجودی انبار کالاهای اساسی در سطح استان را مطلوب دانسته و می گوید: تا جایی که گندم موجود در انبارهای استان تا خرداد امسال جوابگو است.

او می گوید: علاوه بر آن، اقلام مورد نیاز آذربایجان‌غربی با همراهی مناسب بخش حمل و نقل به استان حمل می‌شود و مشکلی در تامین اقلام وجود ندارد که با متخلفان در حوزه توزیع برخورد خواهد شد.

در حالی که مردم از شوک بیماری کرونا و زیان های اقتصادی ناشی از آن نتوانسته اند سر برآورند، این باز افزایش قیمت ها، آن هم در آستانه ماه مبارک رمضان و در زمان افزایش تقاضای خرید مردم، آن ها را غافلگیر کرده است.

مردم از مسئولین می خواهند با کنترل قیمت ها در بازار، جلوی گرانی اجناس را بگیرند تا گرانی به دردی مضاعف در کنار کرونا تبدیل نشود.

کد خبر: ۱۵٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha