۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
تاکسی دریایی به خزر می آید| ضعف در زیرساخت ها
بازار گزارش می‌دهد؛

تاکسی دریایی به خزر می آید| ضعف در زیرساخت ها

ساری- کرانه ساحلی خزر از تصرف خصولتی ها آزاد شد و مازندرانی ها برای شنیدن سوت و بوق اتوبوس دریایی در بنادر لحظه شماری می کنند از این رو راه اندازی تاکسی دریایی روی میز قرار گرفت.

بازار؛ گروه استان‌ها: چند ماهی از مانور نمایشی راه اندازی تاکسی هوایی در استان مازندران می‌گذرد و هنوز مردم استان از مزایای آن بهره مند شدند و با گرم شدن هوا و در پیش بودن تابستان، ایجاد تاکسی دریایی نیز وعده جدید مسئولان شده است.

طرح تاکسی هوایی برای اولین با حضور مسئولان فرودگاه‌های کشور در مازندران راه اندازی شد و قرار بود بالگرد ۱۵ نفره برای جابجایی مسافران استان مستقر شود و مسافران از هر شهری به مقصدشان در استان برساند. با گذشت چندماه هنوز این طرح به نتیجه نرسیده است و با این حال مسئولان امر تاکسی دریایی را روی میز قرار داده اند.

داشتن بیش از ۴۷۰ کیلومتر نوار ساحلی و آزادسازی بیش از ۹۰ درصد حریم ۶۰ متری دریا، سواحل و مازندران را بیش از هر زمان دیگری تشنه به آب انداختن اتوبوس‌های تفریحی و دریایی کرده است. سه بندر در نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد وجود دارد که تاکنون استفاده‌های تجاری و اقتصادی از آن صورت گرفته است و گردشگری ظرفیت مغفول مانده این بنادر به شمار می‌روند.

این درحالی است که سالانه میلیون‌ها مسافر برای بهره مندی از جاذبه‌های دریایی به استان سفر می‌کنند و این گردشگران مشتاق آن هستند تا بر کشتی‌های تفریحی و توریستی سوار شوند و مسیر غرب تا شرق استان را پیمایش کنند.

۱۰ درصد ظرفیت بندر نوشهر استفاده می‌شود
رضا علیخانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه بندر نوشهر دارای خاصیت تجاری، گردشگری و مسافری دارد، افزود: در حال حاضر این بندر زیرساخت نسبی دارد و اکنون از ۱۰ درصد ظرفیت بندر استفاده می‌شود و ۹۰ درصد آن بلااستفاده است.

تاکسی دریایی به خزر می آید| ضعف در زیرساخت ها

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بخشی از ضعف استفاده از ظرفیت‌ها، ناشی از ضعف راهبردی، برنامه ریزی و مدیریتی است، افزود: نگاه اقتصادی در این بندر وجود ندارد و نمی‌دانیم چگونه می‌توان از این بندر برای حوزه اقتصادی و گردشگری بهره گرفت.

وی از مازندران به عنوان استان گردشگری یاد کرد و گفت: منظور از گردشگری را هنوز متوجه نشدیم و این به آن معنا نیست که فقط از گردشگری زباله‌های گردشگران نصیب ما شود درحالی خرید اجناس آن نیز در تهران صورت گیرد.

علیخانی یادآور شد: آیا ما نمی‌توانیم بستری ایجاد کنیم تا از خدمات، پارکینگ، سیستم‌های حمل ونقل دریایی استفاده شود و برای استان درآمد ایجاد کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با اظهار اینکه طبیعت نوشهر و مازندران بکر و رویایی است، تصریح کرد: هدف این است که زیرساخت‌ها را برای رونق توریسم و گردشگری توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذرانی وجود دارند که حاضر هستند کشتی‌های رو- رو ویا کستی‌های مورد نیاز را تأمین کنند، افزود: آنها حاضر است کشتی‌ها را با شیب سواحل استان تأمین کنند.

وی به ویژگی‌های جغرافیایی و مسائل زیست محیطی بنادر استان اشاره کرد و گفت: باید تدابیر لازم و زیرساخت‌های لجستیکی برای تحقق اهداف و توسعه گردشگری دریایی را فراهم کنیم.

علیخانی یادآور شد: بندر زمانی توسعه یافته است که با حمل ونقل هوایی و جاده‌ای ارتباط داشته باشد و یکی از نگاه‌ها این است که بتوانیم زمینه فرود هواپیماهای چهن پیکر را در فرودگاه نوشهر فراهم کنیم.

بندر زمانی توسعه یافته است که با حمل ونقل هوایی و جاده‌ای ارتباط داشته باشد و یکی از نگاه‌ها این است که بتوانیم زمینه فرود هواپیماهای چهن پیکر را در فرودگاه نوشهر فراهم کنیم

وی افزود: در حوزه گردشگری سه نقطه به عنوان مناطق پایلوت در رامسر، نوشهر، فرویدنکنار و امیرآباد وجود دارد که زیرساخت‌های پهلوگیری کشتی را دارا است ولی در رامسر باید زمینه پهلوگیری را فراهم کرد.

تاکسی دریایی به خزر می آید| ضعف در زیرساخت ها

موافقت سازمان بنادر و دریایی با ساخت بندر تفریحی در نوار ساحلی بندر نوشهر از جمله طرح‌هایی است که مازندران را به آرزوی دیرینه و راه اندازی اتوبوس دریایی نزدیک می‌کند، محمدتقی انزادن پور مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه توسعه گردشگری دریایی و صنعت توریسم از مهمترین ضرورت‌ها و نیازها است، افزود: باید برای آزادسازی کامل مسیر راه دسترسی بندر نوشهر طبق قانون تلاش شود.

وی با بیان اینکه پروژه راه دسترسی بندر نوشهر در حال اجرا است، گفت: بنادر استان ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد و توریسم دریایی از جمله جاذبه‌ها به شمار می‌رود.

وی خواستار همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مختلف برای رفع موانع فراروی توسعه صنعت دریایی و گردشگری دریایی شد.

زیرساخت‌های گردشگری دریایی را فراهم کنیم
سعید یزدانی فرماندار نوشهر نیز توسعه شهرستان را در گرو توسعه بندر بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه مازندران و نوشهر قطب گردشگری است، افزود: باید برای تکمیل پروژه راه دسترسی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای گردشگری دریایی در منطقه اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بالقوه خوبی برای توسعه گردشگری دریایی در منطقه وجود دارد، تبدیل آن را به ظرفیت بالفعل مستلزم رفع موانع فراروی دانست.

به گزارش بازار، طی سال‌های اخیر طرح‌هایی نظیر ایجاد مارینا و جزیره‌های مصنوعی برای بهره گیری از ظرفیت گردشگری خزر مطرح شده است و ایجاد جزیره مصنوعی با مساحت ۱۸ هکتار که قابلیت پذیرش ۳۰۰ شناور تفریحی را دارد در نوشهر روی میز قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۵۰٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha