۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۹
همه جاماندگان و دهک های پایین، یارانه می گیرند| احتمال تغییر رقم یارانه ۳۰۰ تومانی در ۲ دهک  ۸ و ۹
گزارش « بازار» از برنامه دولت در جبران حذف ارز ترجیحی؛

همه جاماندگان و دهک های پایین، یارانه می گیرند| احتمال تغییر رقم یارانه ۳۰۰ تومانی در ۲ دهک ۸ و ۹

نمایندگان مجلس تاکید دارند که با راستی آزمایی مجدد در شناسایی جاماندگان و مستحقین برای برخورداری آنها از یارانه، این افراد مشمول طرح جدید شده و احتمال تغییر رقم یارانه پرداختی دهک ۸ و ۹ وجود دارد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: این روزها همه مردان اقتصادی دولت به خط شده اند تا به دنبال حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و اجرای دور جدید پرداخت یارانه ها همه دهک های پایین درآمدی و اقشار متوسط جامعه از این طرح به خوبی برخوردار شوند. اصلاحی که بی تردید در راستای رسیدن عادلانه یارانه به دست مردم همچنین جلوگیری از پدیده قاچاق است چرا که با چنین اقدامی دست رانت خوران سودجو که قبلا برای واردات کالاهای اساسی ارزهای هنگفت می گرفتند اما درعمل کالای آنچنانی به کشور وارد نمی شد و مردم مجبور می شدند تا نیاز سبد مصرفی خود را از بازار آزاد تهیه کنند قطع شود.

در چنین شرایطی دولت با اجرای طرح حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی مسیر درستی را انتخاب کرده است تا ارزی که قبلا به وارد کنندگان کالاهای اساسی داده می شد و برای جامعه منفعتی در پی نداشت اکنون در قالب پرداخت یارانه مستقیم به خود مردم برسد. با این وجود دولت با هدف جبران هزینه آزاد سازی قیمت کالاهای اساسی کارت یارانه بگیران را شارژ می کند تا آنها به راحتی بتوانند کالای اساسی مورد نیاز خود را با نرخ معقول تهیه کنند.

خیلی از افراد گله مندند که چرا از ابتدا یارانه ای به آنها تعلق نگرفته با وجودی که مستحق دریافت یارانه هستند و اکنون که قیمت کالاهای اساسی آزاد شده است چرا پیام دریافت یارانه جدید برای آنها ارسال نشده است. از طرفی برخی نیز معترضند که چرا با وجودی که از ابتدای طرح هدفمندی هر ماهه یارانه دریافت می کردند اما در دور جدید با حذف ارز ترجیحی یارانه آنها قطع شده است؟

گله مندی برخی کم درآمدها از حذف یارانه با اصلاح ارز ترجیحی
طبق گفته کارشناسان هر چند اجرای چنین طرحی از هدر رفت کلان منابع ارزی جلوگیری می کند و موجب خواهد شد تا مردم کالاهای اساسی مورد نیاز خود را به قیمت مناسب تهیه کنند اما خیلی از افراد جامعه گله مندند که چرا از ابتدا یارانه ای به آنها تعلق نگرفته با وجودی که مستحق دریافت یارانه هستند و اکنون که قیمت کالاهای اساسی آزاد شده است چرا پیام دریافت یارانه جدید برای آنها ارسال نشده است. از طرفی برخی نیز معترض هستند که چرا با وجودی که از ابتدای طرح هدفمندی یارانه تاکنون طبق روال هر ماهه یارانه دریافت می کردند اما در دور جدید و با حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی یارانه آنها قطع شده است؟ این افراد نگرانند که با آزاد سازی قیمت کالاهای اساسی حلقه فشارهای اقتصادی بر آنها تنگ تر شود و نتوانند کالاهای اساسی مورد نیاز سفره خود را با قیمت آزاد تهیه کنند.

البته در طرح جدید پرداخت یارانه به طور شفاف مشخص شده است که چه افرادی از لیست یارانه بگیران خارج می شوند، بنابراین آن دسته از افرد متمکنی که دارای گردش مالی قابل توجه و یا برخوردار از چند خانه هستند و یا اینکه حقوق بالایی دارند، همچنین ماشین و ملک گران قیمت بنام آنهاست، طبیعی است که یارانه آنها به نفع اقشار ضعیف جامعه باید حذف شود. در چنین شرایطی اما دولت اعلام کرده است؛ علاوه بر اقشار کم درآمد و قشر متوسط جامعه که یارانه آنها در دور جدید قطع شده است؛ حتی افراد متمکن نیز می توانند به علت قطع یارانه شان اعتراض خود را ثبت کنند تا مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

جامانده های یارانه نیز اگر اعتراضشان تایید شود یارانه ماه های قبل را هم می گیرند، به گفته عبدالملکی؛ یارانه مورد نیاز ۹۰ درصد مردم تأمین شده و در حساب دولت است، پس اگر تا ۳ ماه دیگر مشخص شود فردی نیازمند بوده اما دریافتی نداشته، یارانه معیشتی ماه‌های گذشته نیز به حساب آن واریز می‌شود

واریز یارانه به حساب سرپرستان خانوارهای جامانده مورد تائید وزارت رفاه
طبق گزارش های موجود طی چند روز اخیر بیش از دو میلیون تماس و مراجعه به سایت حمایت معیشتی انجام شده و اعتراضات بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار نفر ثبت شده که در حال بررسی است. از طرفی سخنگوی دولت اعلام کرده است؛ کسانی که یارانه دریافت می‌کردند و الان یارانه جدید برای آنها واریز نشده، می‌توانند به سامانه وزارت رفاه مراجعه و اعلام کنند تا پس از بررسی در صورت استحقاق یارانه برای آنها واریز ‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ضمن توجه به برخورداری همه اقشار کم درآمد جامعه از یارانه جدید تاکید دارد؛ جامانده های یارانه نیز اگر اعتراضشان تایید شود یارانه ماه های قبل را هم می گیرند، به گفته عبدالملکی؛ یارانه مورد نیاز ۹۰ درصد مردم تأمین شده و در حساب دولت است، پس اگر تا ۳ ماه دیگر مشخص شود فردی نیازمند بوده اما دریافتی نداشته، یارانه معیشتی ماه‌های گذشته نیز به حساب آن واریز می‌شود.

دولت در راستی آزمایی که در دو سه ماهه آینده انجام می دهد احتمال دارد یارانه افرادی که مستحق دریافت آن نیستند و از تمکن مالی خوبی برخوردارند قطع و آن را به افراد جامانده و کسانی که از وضعیت مالی ضعیفی برخوردارند بدهد در چنین شرایطی احتمال حذف سری افرادی (دهک های هشتم و نهم) که زندگی مرفه ای دارند در دور راستی آزمایی آینده وجود دارد

راهکار تامین منابع مالی برای پرداخت یارانه به جاماندگان و خانوارهای دهک پایین درآمدی
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره اینکه دولت اعلام کرده است؛ به جاماندهای دریافت یارانه و آندسته از افردای که مستحق برخورداری از یارانه هستند اما نام آنها در لیست یارانه بگیران نیست و یا پیامک دریافت یارانه برای آنها ارسال نشده است، با بررسی دقیق و تائید شرایط زندگی و درآمد آنها از یارانه برخوردار می شوند، بار مالی تامین آن از چه محلی و چگونه تامین می شود؟ گفت: گله مجلس از دولتی ها طی این چند ساله این است که چرا طی این مدت یارانه افرادی که از توان مالی مناسبی برخوردارند به شکلی گسترده قطع نشد تا در مسیر عدالت، پرداخت یارانه فقط به افراد کم برخوردار، ضعیف و قشر کم درآمد و متوسط جامعه تعلق گیرد. حال در چنین شرایطی دولت قصد دارد طی ماههای آینده به اعتراض حذف شدگان یارانه پاسخگو شود که البته کار بررسی باید دقیق صورت گیرد تا حقوقی ضایع نشود.

وی با بیان اینکه بار مالی تامین پوشش جاماندگان مستحق دریافت یارانه و افراد یارانه بگیری که هم اکنون یارانه آنها قطع شده است شاید در بررسی ها به دلایلی چون گردش بالای حسابهای مالی و یا مسائل دیگر بوده است، گفت: بی تردید دولت در راستی آزمایی و بررسی های دقیقی که در دو سه ماهه آینده انجام می دهد احتمال دارد یارانه افرادی که مستحق دریافت آن نیستند و از تمکن مالی خوبی برخوردارند قطع یا کم و آن را به افرادی جامانده و کسانی که از وضعیت مالی ضعیفی برخوردارند بدهد در چنین شرایطی احتمال حذف سری افرادی که زندگی مرفه ای دارند در دور راستی آزمایی آینده وجود دارد و از این محل جاماندگان و افراد مستحق دریافت یارانه بی شک از یارانه کمک معیشتی دولت برخوردار خواهند شد.

جایگزینی افراد کم درآمد و ضعیف جامعه به جای متمکنین مرفه ای که احتمال دارد هم اینک نیز یارانه می گیرند ضروری است که دولت ضمن توجه به اقشار پایین درآمدی و قشر متوسط جامعه در راستی آزمایی ها و بررسی های خود باید این مهم را در نظر گیرد. یارانه ای که از همان ابتدا قرار بود به افراد کم درآمد و قشر ضعیف و متوسط جامعه تعلق گیرد

جایگزین جاماندگان یارانه و افراد کم درآمد بجای متمکنین پردرآمد
عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: مجلس سالهاست دست دولت ها را برای حذف قانونی افراد متمکن از دریافت یارانه باز گذاشته است تا با حذف یارانه پردرآمدها یارانه فقط به افراد فرودست و نیازمند واقعی تعلق گیرد اما متاسفانه در این زمینه کم کاری شده است با این وجود دولت در بررسی افرادی که یارانه آنها حذف و یا جاماندگان یارانه باید از طریق بانک های اطلاعاتی ملاحضات دقیق خود را در بررسی میزان درآمد و آگاهی از دارایی های افراد جامعه داشته باشد تا خدایی نخواسته یارانه کسی به ناحق حذف نشود.

قادری افزود: جایگزینی افراد کم درآمد و ضعیف جامعه به جای متمکنین مرفه ای که احتمال دارد هم اینک نیز یارانه می گیرند ضروری است که دولت ضمن توجه به اقشار پایین درآمدی و قشر متوسط جامعه در راستی آزمایی های و بررسی های خود باید این مهم را در نظر گیرد. یارانه ای که از همان ابتدا قرار بود به افراد کم درآمد و قشر ضعیف و متوسط جامعه تعلق گیرد اما خیلی از افراد جامعه هستند که با وجود درآمد بالا و زندگی مرفه ولی همچنان یارانه می گیرند در حالی که طبق قانون دست دولت برای حذف و یا تغییر رقم یارانه ۳ دهک بالادرآمدی جامعه وجود دارد.

اگر دولت در راستی آزمایی های خود متوجه شود که بخشی از حذف شدگان و یا جاماندگان باید یارانه دریافت کنند، احتمالا تغییراتی را در پرداخت رقم یارانه دهک های بالا در این طرح یعنی دهک ۸ و ۹ انجام می دهد که پیش بینی می شود با کم کردن میزان رقم ۳۰۰ هزار تومان یارانه تخصیصی فعلی برای اختصاص به افراد جامانده و ... اقدام می کند

تعهد دولت در پرداخت یارانه به قشر کم درآمد و متوسط جامعه
جبار کوچکی نژاد، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه بودجه نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره اعتراض برخی افراد کم برخوردار و ضعیف جامعه از قطع یارانه آنها با اجرای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی گفت: این که یارانه جبران افزایش قیمت کالاهای اساسی از سوی دولت باید به دهک های پایین درآمدی جامعه در قالب کارت الکترونیکی یا به اشکال دیگر به جامعه هدف پرداخت شود تعهدی است که دولت باید به آن عمل کند، البته شناسایی و بررسی ها از میزان حقوق و دارایی افراد نباید طوری محاسبه شود که یارانه خانواری که درآمد آنچنانی ندارد حذف شود.

وی با بیان اینکه در بین دهک های درآمدی جامعه از دهک اول تا دهک نهم و البته جامانده هایی که درآمد آنها خیلی بالا نیست و یا سری افراد ضعیفی که به هر شکلی یارانه آنها قطع شده است، نباید با حذف ارز ترجیحی از دریافت یارانه منع شوند، گفت: دولت ملزم به اجرای قانون در این زمینه به شرط دستیابی کم درآمدها و قشر متوسط جامعه به یارانه کمک معیشتی است و اگر خانوار کم درآمدی در فرایند شناسایی از دریافت یارانه منع شده است ضمن بازبینی میزان توان مالی و دارایی آن در صورت تائید باید از دریافت یارانه برخوردار شود.

کوچکی نژاد، در پاسخ به اینکه تامین منابع مالی برای پوشش حمایت یارانه معیشتی جاماندهای یارانه از کجا تامین می شود، افزود: اگر دولت در راستی آزمایی های خود متوجه شود که بخشی از حذف شدگان و یا جاماندگان باید یارانه دریافت کنند، احتمالا تغییراتی را در پرداخت رقم یارانه دهک های بالا در این طرح یعنی دهک ۸ و ۹ انجام می دهد که پیش بینی می شود با کم کردن میزان رقم ۳۰۰ هزار تومان یارانه تخصیصی فعلی برای اختصاص به افرادی جامانده و ... اقدام می کند.

کسانی که تا فروردین‌ماه یارانه می‌گرفتند و اکنون یارانه نگرفته‌اند می‌توانند اعتراض کنند و افراد دیگری که به هر دلیل یارانه دریافت نمی‌کردند یا از قبل و به هر دلیلی قطع شده بود می‌توانند بعد از تکمیل سامانه هدفمندی یارانه‌ها به آن مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند

فرصت سه ماهه دولت برای راستی آزمایی جاماندها و معترضین به عدم دریافت یارانه
بنا به این گزارش، دولت اعلام کرده است کسانی که تا فروردین‌ماه یارانه می‌گرفتند و اکنون یارانه نگرفته‌اند می‌توانند اعتراض کنند و افراد دیگری که به هر دلیل یارانه دریافت نمی‌کردند یا از قبل و به هر دلیلی قطع شده بود می‌توانند بعد از تکمیل سامانه هدفمندی یارانه‌ها به آن مراجعه کنند.

طبق گفته مسئولان دولتی افراد تا ۳ ماه آینده فرصت ثبت در سامانه را دارند و اگر مستحق دریافت یارانه باشند به آنها یارانه پرداخت می‌شود. همچنین چندین شماره تماس هم اعلام شده است که یکی از آنها مرکز تماس به شماره ۰۲۱۶۳۶۹ است و سال‌هاست که مردم با این شماره آشنا هستند و در کنار این شماره تماس، ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ نیز هست. طبق گفته وزیر رفاه ۷ و نیم میلیون نفر یارانه نمی‌گرفتند که یک بخشی از آن افراد متمکن بودند اکنون فرض می‌کنیم پنج میلیون نفر مستحق هستند این افراد می‌توانند در سامانه هدفمندی یارانه‌ها که اعلام می‌شود، ثبت‌نام کنند. از طرفی امکان دارد فردی به خاطر گردش مالی بالا یارانه‌اش قطع شده است که می‌تواند اعتراض کند به عنوان مثال بعضی از روحانیون و طلاب وجوهات شرعی را دریافت می‌کنند که این امر مال این افراد نیست و برای مرجعیت است که این امر قابل اعتراض است.

کد خبر: ۱۵۰٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرضیه IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      1 0
      اینقدر ظلم نکنید یارانه حق همه مردم است