۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
دستور کار سفر امیر قطر فراتر از هسته ای بود| درباره خوشبینی به احیای برجام نباید زود قضاوت کرد
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

دستور کار سفر امیر قطر فراتر از هسته ای بود| درباره خوشبینی به احیای برجام نباید زود قضاوت کرد

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است دستور کار سفر امیر قطر به ایران فراتر از موضوع هسته ای بود.

بازار؛ گروه بین الملل: «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۳ اردیبهشت از ادامه پیدا کردن مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در آینده نزدیک خبر داد.

بورل در گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران پیش از ورود به جلسه سران گروه ۷، گفت سفر «انریکه مورا» به تهران «بسیار مثبت» بود و مذاکرات با ایران به‌زودی از سر گرفته می‌شود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وی در این‌باره توضیح داد: «مذاکرات هسته‌ای با ایران تعلیق شده بود، اما سفر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به ایران اجازه از سرگیری مذاکرات را داد».

این مقام ارشد اروپایی با ابراز امیدواری نسبت به در دسترس بودن حصول توافق بین ایران و طرف‌های غربی در وین، اظهار داشت: «چشم‌انداز رسیدن به یک توافق نهایی وجود دارد.

بورل تصریح کرد: «پاسخ ایران، پس از آن که انریکه مورا این پیام را منتقل کرد که اوضاع نمی‌تواند به همین شکلی که هست ادامه یابد، به اندازه کافی مثبت بود. این مسائل یک شبه حل نمی‌شود. فرض کنیم مذاکرات متوقف شده و بعد اوضاع حل می‌شود و این یعنی احتمال دستیابی به توافق نهایی وجود دارد».

«انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت برای دومین بار در سال جدید شمسی به تهران آمد و با «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت امور خارجه دیدار کرد.

این سفر در پی توافق اخیر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بورل صورت گرفت.

بر اساس مطلبی تایید نشده در وال استریت ژورنال آمریکا پذیرفته پیگیر موضوع سوالات آژانس در ارتباط با آثار مشکوک فعالیتهای هسته ای نشود اما موضوع خارج شدن سپاه از لیست سازمانهای تروریستی هنوز حل نشده است.

مذاکرات در وین بین هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس و فرانسه و روسیه و چین و آلمان) به همراه آمریکا برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران و احیای برجام، ۱۱ مارس (۲۱ اسفند ماه) دچار وقفه شد و هنوز بسیاری از مسائل و موضوعات به صورت حل نشده باقی مانده است و مقام‌های ایرانی گفته‌اند که تا زمانیکه این موضوعات رفع نشود، عجله‌ای برای توافق با غرب ندارند.

در خصوص این تحولات خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» استاد دانشگاه آلاباما آمریکا انجام داده است که در ادامه می خوانیم.

«نادر انتصار» نویسنده (مشترک با کاوه افراسیابی) کتاب «مذاکرات هسته ای ایران» است که به بررسی مسائل مربوط به مذاکرات هسته ای از توافق موقت ژنو در سال ۲۰۱۳ تا توافق برجام پرداخته است.

*پس از سفر انریکه مورا به ایران، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپادر گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران پیش از ورود به جلسه سران گروه ۷، گفت سفر «انریکه مورا» به تهران «بسیار مثبت» بود و مذاکرات با ایران به‌زودی از سر گرفته می‌شود. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟
اتحادیه اروپا معمولاً پس از بازدید مقامات بلندپایه خود از ایران و بحث در مورد مسائل مربوط به توافق هسته ای ایران، اظهارات خود را مثبت می کند. فقط زمان نشان می دهد که خوش بینی جوزپ بورل این بار موجه است یا خیر.

*آیا شروع مذاکرات به معنای این نیست که بر سر برخی مسائل توافقی ولو به صورت حداقل صورت گرفته و به نوعی گشایش در بن بست مذاکرات است؟
نه لزوماً. شروع مذاکرات می تواند به سادگی به این معنا باشد که همه طرف ها توافق کرده اند که مذاکرات در وین را از سر بگیرند تا ببینند آیا می توانند موانع باقی مانده را برطرف کنند یا خیر. به عبارت دیگر، ایران و غرب ممکن است به این نتیجه رسیده باشند که گفتگوی طولانی (jaw-jaw) بر بن بست پایانی در این مرحله از مذاکرات ارجحیت دارد.

*همرمان با سفر «مورا» به ایران امیر قطر هم به ایران سفر کرد. همزمانی این دو سفر به چه معنا بود؟
این دو دیدار با هم مرتبط بودند، اگرچه سفر امیر قطر نسبت به سفر مورا دستور کار وسیع تری داشت. در مذاکرات امیر قطر در تهران علاوه بر برجام، به تحولات منطقه ای و موضوعات مورد علاقه دو طرف در خلیج فارس نیز پرداخته شد.

*خبرگزاری انگلیسی رویترز نوشت که هدف سفر امیر قطر به تهران، تلاش برای احیای برجام و تامین انرژی با توجه به نبرد روسیه و اوکراین است. کمک ایران به تامین انرژی اروپا چه آثاری می تواند بر روابط فیمابین داشته باشد؟
اگر بن بست هسته ای ایران و غرب شکسته شود، ایران قطعا می تواند به بازیگری در تامین انرژی مورد نیاز اروپا تبدیل شود. با این حال، بدون حل مسائل پیرامون احیای برجام، نقش ایران به عنوان تامین کننده انرژی اروپا ناچیز باقی خواهد ماند.

* با توجه به سفر «مورا» به ایران و اینکه بورل عنوان کرده چشم انداز رسیدن به یک توافق نهایی وجود دارد، چقدر بر خوشبینی در خصوص توافق نهایی می افزاید؟
بر اساس گزارش بلومبرگ که در ۱۳ می ۲۰۲۲ منتشر شد، برنامه هسته ای ایران در سال گذشته از سوی آژانس بین المللی بازرسی اتمی (IAEA) رکورددار تعداد بازرسی ها شده است. بلومبرگ ادعا می کند که گزارش محدود آژانس بین المللی انرژی اتمی را دیده است که نشان می دهد آژانس بین المللی هسته ای سال گذشته بیش از یک بازرسی در روز از بین ۲۱ تاسیسات هسته ای اعلام شده ایران انجام داده است.

بلومبرگ همچنین مدعی شد که بازرسی‌های آژانس حتی پس از اینکه ایران از بازدیدهای سرزده جلوگیری کرد و محدودیت‌هایی برای بازرسی‌های آژانس پس از فوریه ۲۰۲۱ اعمال کرد، به رکوردی بی سابقه رسید. و همکاری گسترده با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تمایل ایران به انجام این برای برآوردن بخش عمده‌ای از خواسته‌های غرب است.

کد خبر: ۱۵۰٬۳۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha